Ο Στάθης Αθανασίου μιλά αποκλειστικά στο ΚΕΜΕΣ για τη νέα του ταινία «Α»


ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η «Α»

A_posterΗ «Α» είναι μια κινηματογραφική ταινία που εμπνέεται από το μύθο της Αντιγόνης, και μιλά για όλα αυτά που βιώνουμε σήμερα και που τα αποκαλούμε με μια λέξη «κρίση».

Χρησιμοποιούμε μια παλιά ιστορία, όχι για να μείνουμε στο παρελθόν, αλλά για να ερμηνεύσουμε  το παρόν και να ρίξουμε μια ματιά στο μέλλον.

Με την ταινία αυτή θέλουμε να μιλήσουμε σαν καλλιτέχνες, αλλά και σαν ενεργοί πολίτες, για το πως βιώνουμε εμείς την «κρίση».

Όχι απλά θέλουμε, αλλά οφείλουμε να το κάνουμε, γιατί αυτός είναι και ο ρόλος μας σαν συμμέτοχοι στην κοινωνία που ζούμε.

Αλλά η «Α» δεν είναι μόνο μια κινηματογραφική ταινία.

Ο κόσμος αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς και ό,τι θεωρούσαμε δεδομένο, απλά δεν ισχύει πια.

Έτσι και στο δικό μας χώρο του σινεμά, όχι μόνο πιστεύουμε ότι πρέπει να βρούμε νέους τρόπους για να έρθουμε σε επαφή και σε επικοινωνία με το κοινό, αλλά το κάνουμε πράξη με αυτό το project με τον εξής τρόπο:

 

  • Δουλεύουμε ανεξάρτητοι από κάθε είδους κρατικής επιχορήγησης και απευθυνόμαστε στον τελικό θεατή για να μας στηρίξει με όποιο τρόπο μπορεί, μέσω του crowdfunding.

 

  • Συνεργαζόμαστε με φοιτητές καλλιτεχνικών σχολών και νέους καλλιτέχνες και δουλεύουμε μαζί σε όλα τα στάδια της παραγωγής.

 

  • Κινούμαστε εκτός του συνηθισμένου δρόμου διανομής και φέρνουμε την ταινία με τη ζωντανή της ορχήστρα, σε Αρχαία Θέατρα σε όλη τη Μεσόγειο, γιατί αυτός είναι ο κατεξοχήν χώρος που δημιουργήθηκε για να φιλοξενεί διασκευές των μύθων.

 

  • Φέρνουμε την ταινία στην πόλη σε Χώρους Τέχνης και Πολιτισμού και σε Εναλλακτικούς Χώρους, δημιουργώντας μια ολόκληρη θεματική ενότητα που ξεκινά από τον κινηματογράφο και εξαπλώνεται σε πολλές και διαφορετικές μορφές τέχνης (φωτογραφία, video art, εικαστικά, installation, viral κλπ).

 

  • Διοργανώνουμε καθημερινές συζητήσεις με σημαντικούς εισηγητές, ώστε να μην είναι ο θεατής ένα απλός δέκτης, αλλά ενεργός συμμέτοχος σε όλα αυτά τα θέματα που θέτει ο μύθος σήμερα.

Δεν θεωρούμε την ταινία μια «άπαξ» εμπειρία που ξεθωριάζει αμέσως μόλις προβληθεί, αλλά μια αφορμή, ένα έναυσμα, μια αιτία να ξεκινήσει ένας καλλιτεχνικός αλλά και κυριολεκτικός διάλογος με όλους όσους ενδιαφέρονται.

Αυτός είναι ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε τον κινηματογράφο και έτσι θέλουμε να δουλεύουμε. Τροφή για σκέψη, έναυσμα για να ακολουθήσει ο καθένας τον δρόμο της προσωπικής του αυτό-εξερεύνησης, δίνοντας το ερέθισμα. Όσο πιο πολύπλευρο το ερέθισμα, τόσο το καλύτερο, εξ’ ου και η εξάπλωση και μεταμόρφωση του φιλμ σε άλλες μορφές τέχνης και διαλόγου, προκειμένου να επικοινωνήσουμε για το τι σημαίνει να ζει κανείς σε μια εποχή αλλαγών, σε μια εποχή γενικής κρίσης, σε μια εποχή ελπίδας.

Αν πρόκειται να κάνουμε μια ταινία εμπνευσμένη από έναν αρχαίο μύθο, ας το κάνουμε με τον τρόπο που αρχικά γινόταν. Ως έναυσμα διαλόγου.

Οραματιζόμαστε αυτές τις εκδηλώσεις όχι μόνο ως τοπικού -ελληνικού- ενδιαφέροντος, αλλά ως γεγονότα με διεθνή απήχηση: Ως την παρουσίαση της κινηματογραφικής προσαρμογής της ανάγνωσης του μύθου της Αντιγόνης σήμερα, εν μέσω παγκόσμιας οικονομικής και -κυρίως- κοινωνικής κρίσης.

Όπως ακριβώς είχε συμβεί στο θέατρο του Διονύσου στην Αθήνα 2453 χρόνια νωρίτερα, όταν η κοινωνική και οικονομική τάξη του κόσμου βρισκόταν και πάλι υπό κατάρρευση και η πόλη των Αθηνών σε θανάσιμο κίνδυνο.

ΤΙ ΛΕΕΙ Ο ΜΥΘΟΣ

Η Αντιγόνη είναι η κόρη του Βασιλιά Οιδίποδα.

Ο Βασιλιάς Κρέων, που κυβερνά τη Θήβα, απαιτεί να αφεθεί άταφο το σώμα του αδελφού της, του Πολυνείκη, ώστε να κατασπαραχθεί από τα όρνια. Όποιος δεν συμμορφωθεί με τη διαταγή, θα εκτελείται άμεσα. Η Αντιγόνη θα αντισταθεί σε αυτή την άδικη διαταγή και θα θάψει τον αδελφό της, με συνέπεια να χάσει τη ζωή της, μένοντας ειλικρινής όμως στα συναισθήματά της αλλά και στον προσωπικό της ορισμό της δικαιοσύνης, ανεξάρτητα από την επιθυμία των Αρχών.

Είναι περιττό να σημειώσουμε τη σχέση του μύθου της Αντιγόνης με την τρέχουσα πολιτική και κοινωνικο-οικονομική κατάσταση. Σε αυτή την νέα παγκόσμια τάξη πραγμάτων, της οποίας ηγούνται οι αριθμοί και οι δείκτες, ένας αόρατος Βασιλιάς Κρέων έχει εισβάλλει στη ζωή μας, ενώ κερδίζει επιπλέον έδαφος μέρα με τη μέρα. Λίγοι είναι αυτοί που ονειρεύονται πράξεις αντίστασης εναντίον του, ενώ οι περισσότεροι από εμάς απλά προσαρμοζόμαστε στις παράλογες και απάνθρωπες απαιτήσεις του.

Το ερώτημα εδώ είναι, πόση ταπείνωση μπορεί κάποιος να υπομείνει μέχρι να επαναστατήσει ενάντια στο άδικο; Και ποια είναι η προσωπική του ευθύνη;

ΚΑΙ Η ΤΑΙΝΙΑ ;

DSC_0382-introΗ ταινία μας εκτυλίσσεται σε ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον, με κεντρικά πρόσωπα μια συμβιβασμένη αστή, την «Α», και τον «τρομοκράτη» αδελφό της -όπως βαφτίστηκε από το κράτος-  τον Φυγά.

Ο Φυγάς απευθύνεται στην «Α» για να ζητήσει καταφύγιο, εκείνη όμως αρνείται να του παρέχει βοήθεια επειδή φοβάται ότι θα θέσει την ελεγχόμενη ζωή της σε κίνδυνο. Τα πράγματα όμως θα εξελιχθούν άσχημα και για τους δύο, αφού ο Φυγάς εντοπίζεται και εκτελείται, ενώ η «Α» συλλαμβάνεται.

Η «Α» οδηγείται στο Δάσος, όπου οι Αρχές εγκαταλείπουν τους καταδικασμένους. Πρέπει να παραμείνει εκεί, κάτω από τον κρεμασμένο αδελφό της, έως ότου οι Αρχές αποφασίσουν ότι έχει τιμωρηθεί αρκετά.

Η προσέγγισή μας στο μύθο, εστιάζει σε δύο σημεία που δεν έχουν θιγεί στο παρελθόν και κατά μια έννοια καθιστούν τον μύθο ακόμα πιο επίκαιρο σήμερα.

Καταρχήν στον μύθο βλέπουμε την Αντιγόνη πρόθυμη να θυσιάσει τη ζωή της στο όνομα της προσωπικής της δικαιοσύνης. Η δική μας Αντιγόνη, η Άλφα, δεν έχει φτάσει στο σημείο αυτό. Στην πραγματικότητα βρίσκεται στον αντίποδα, ακριβώς όπως η πλειοψηφία των πολιτών που ζουν συντηρητικά, ζουν μέσα στον φόβο, ζουν επειδή απλά ο Βασιλιάς Κρέων τους το επιτρέπει κι αυτό τους αρκεί. Θα δούμε την Άλφα να χάνει σταδιακά τα πάντα, ακόμα και τον φόβο της και να φτάνει στο σημείο όπου απελευθερώνεται.

Θα παρακολουθήσουμε την γέννηση, την δημιουργία μιας Αντιγόνης, και όχι μόνο τη δράση της.

Δεύτερον, ο μύθος τελειώνει όταν η Αντιγόνη χάνει τη ζωή της. Δεν μαθαίνουμε ποτέ τι συνέβη όταν συνάντησε τον πολυαγαπημένο αδελφό της στον Άδη. Τι μπορεί να είπε η Αντιγόνη στον Πολυνείκη μόλις είχε χάσει τη ζωή της για εκείνον; Ποιος ξέρει;

Στην δική μας ιστορία, η «Α» θα συναντήσει τον Φυγά ως φάντασμα. Εκεί θα αποκαλυφθεί αν οι πληγές τους είναι τόσο βαθιές ώστε να μην μπορούν να επουλωθούν.

Η ταινία, αν και εξόχως πολιτική, επικεντρώνεται κυρίως στην σχέση μεταξύ των δύο αδελφών και δεν κάνει κήρυγμα για τη σκοτεινή πολιτική και κοινωνική κατάσταση που επιβλήθηκε στον κόσμο. Οι άνθρωποι και τα συναισθήματά τους είναι αυτά που μετρούν.

Γιατί οι άνθρωποι τυχαίνει να ζουν σε αυτόν τον κόσμο και αυτοί μας ενδιαφέρουν.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ταινία δείτε τη σελίδα μας

alpha-movie.com

ή βρείτε μας στο Facebook

alpha-movie.com/facebook

ή γράψτε μας στο

info@alpha-movie.com

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s