IN-EDIT SKG 2024: ΠΕΡΙ ΑΝΑΔΕΙΞΗΣ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΜΑΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

παρουσίαση από τον Κώστα Γ. Καρδερίνη

Μεγάλες ιστορίες για την μεγάλη οθόνη… είναι το φετινό σύνθημα, τώρα που η θεσσαλονικιώτικη εκδοχή του In-Edit γιορτάζει δέκα χρόνια ζωής με μουσικές για τα μάτια μας. Η γιορτή αυτή είναι πενθήμερη (22-26 Μαΐου) και περιλαμβάνει 15 μουσικά ντοκιμαντέρ / πορτρέτα μουσικών και συγκροτημάτων, μεταξύ των οποίων οι Rolling Stones, Simple Minds, Birthday Party, Gogol Bordello, Peter Doherty, Joan Baez, Max Roach, Fatboy Slim κ.ά.

Υπάρχουν μέσα στην 15άδα και πέντε εγχώρια ντοκιμαντέρ και μάλιστα τα δυο έχουν θεσσαλονικιώτικο άρωμα. Το ένα αφορά της ιστορία και την πορεία του 80ς μεταλλικού γκρουπ Βαβέλ (Vavel the Band), χορταστική και διεθνιστική, αναρχική και χαρντκοράδικη. Βαβέλ που έφτασαν ψηλά στα εγχώρια μεταλλικά τσαρτς το 1986 και πέρασαν στη λήθη αλλά αναβίωσαν. Στο ίδιο και σε πολλά ακόμη μήκη κύματος φιλοδοξούν να εκπέμψουν Τα ντεσιμπέλ του Λευκού Πύργου, ντοκιμαντέρ-ασανσέρ που θέλει να χωρέσει όλη την μουσική ιστορία της συμπρωτεύουσας, που φιλοξενεί πολλά γούστα και διασημότητες (Λεξ και Αγγελάκας, Ασκληπιός και Αχπουγιούκογλου κι άλλοι 45 ακόμη), αλλά που χάνει το μέτρο, το μετρό και την μπάλα.

Μυρωδιά Θεσσαλονίκης αποπνέει, έστω και στιγμιαία, το εξαίρετο και συγκινητικό Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας. Αναφέρεται στα πρώτα χρόνια της Κάλλας (Maria Anna Sophia Cecilia Kalogeropoulou) όταν ξεκινούσε επί κατοχής (Αθήνα 1937-45), διαθέτει εξαίρετη τεκμηρίωση και εστιάζει στις λεπτομέρειες, ενώ αξιοποιεί και δυο σπάνια ντοκουμέντα που θα ενθουσιάσουν το κοινό της μεγάλης θλιμμένης ντίβας και όχι μόνον αυτό. Αν ο Παρθενώνας είναι το σύμβολο του αρχαίου ελληνικού φωτός, η Κάλλας είναι σύμβολο του νεότερου αθάνατου ελληνικού πνεύματος.

Πορτρέτο με τα όλα του, ανεβαστικό και ταπεινόφρον, με κορυφώσεις και εκλάμψεις, είναι αυτό που αναφέρεται και εμπεριέχει έναν συνθέτη πολυσχιδή, πολυδιάστατο (Γιάννης Σπανός: Πίσω απ’ τη μαρκίζα) και συνάμα μουσικό φιλόσοφο της ζωής, της τέχνης του και της λυτρωτικής καθημερινότητας. Δεν του πετάς ούτε μισή νότα, όπως λέει γι’ αυτόν χαρακτηριστικά ο Σταμάτης Κόκοτας. Οι νότες του, λιτές και μεστές, ανατρεπτικές εκ των έσω, δυναμιτιστικά «έπεα πτερόεντα», συγκίνησαν και συγκινούν, ταξίδεψαν εκτός χώρας διηπειρωτικά κι ακόμη ταξιδεύουν.

Την πεντάδα συμπληρώνει η συναρπαστική ιστορία της αθηναϊκής Creep Records (Return of the Creeps) την οποία φιλοτεχνεί ο Νίκος Χαντζής (Music for Ordinary Life Machines, 2019) και την οποία αφηγούνται ο ιδρυτής Μπάμπης Δαλίδης και μέλη των Clown, Cpt Nefos, Metro Decay, The Reporters, South of No North, Villa 21 κ.ά.

Γκεστ σταρ η ΠΕΡΙ-ΛΗΨΗ: Τραγούδια στην αγκαλιά της Φύσης, κατάθεση σχέσης ζωής και τέχνης μεταξύ του Θανάση Παπακωνσταντίνου και της μητέρας όλων μας.

Οι πλήρεις τίτλοι

Vavel the Band /Βαβέλ (2022/2023 Ελλάς, 77λ) Μιχάλης Αγραφιώτης / Michael Agrafiotis 

Τα ντεσιμπέλ του Λευκού Πύργου /The Decibels of the White Tower (2023 Ελλάς, 108λ/147λ) Δήμος Βοσινάκης / Dimos Vosinakis

Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας /Mary, Marianna, Maria – The Unsung Greek Years of Callas /mαry μarιάnnα μαrίa (2023 Ελλάς, 103λ) Μιχάλης Ασθενίδης, Βασίλης Λούρας / Michalis Asthenidis & Vasilis Louras

Γιάννης Σπανός: Πίσω απ’ τη μαρκίζα /Yani Spanos: A Life Behind the Marquee (2024 Ελλάς, 118λ) Άρης Δόριζας / Aris Dorizas

Return of the Creeps (2023 Ελλάς, 99λ) Νίκος Χαντζής / Nikos Hantzis

ΠΕΡΙ-ΛΗΨΗ: Τραγούδια στην αγκαλιά της Φύσης /Songs in the arms of Mother Nature (2023 Ελλάς, 72λ) Αριστοτέλης Παπακωνσταντίνου

Σχολιάστε