ΟΙ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ ΠΟΥ ΑΓΑΠΗΣΑΜΕ

ΚΛΟΝΤ ΣΟΤΕ:  ΣΤΙΣ «ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΕΙΣ» ΤΩΝ ΘΑΝΑΤΩΝ (ΜΑΣ)

του Αλέξη Δερμεντζόγλου

                                                                                                    «Σε αυτό τον κόσμο,πρέπει να

                                                                                                         διαλέξεις:είτε να πείς

                                                                                                           ψέματα,είτε να πεθάνεις»

                                                                                                                -Λουί-Φερνινάντ Σελίν,

                                                                  (Ο άνθρωπος που εκμοντέρνισε τη Γαλλική λογοτεχνία)

«Quelque jours avec moi»

Ο αγαπημένος μου Κλόντ,δεν είχε καμία ψευδαίσθηση.Γνώριζε πολύ καλά πως η ζωή ορίζεται ως οι «διασταυρώσεις»(1) των πολλαπλών θανάτων,ψεμάτων μας,και συγκυριών.Η αντιπαράθεση είναι χαρακτηριστική.Για να επιβιώσεις,για να αγαπηθείς,είτε πρέπει να πείς ψέματα,ή να πεθάνεις.Η συμβολική της μνημειώδους ρήσης του Σελίν αποκωδικοποιείται ως εξής:να πείς ψέματα σημαίνεται να πλαστογραφείς τον εαυτό σου,τις αρχές και το ήθος σου,να γίνεις ένας ηθοποιός της ζωής.Το να πεθάνεις στη συμβολική του σημαίνεται να επιλέξεις να καταστρέψεις την ταυτότητά σου,τη ζωή σου,τις ανέσεις σου,την αστική σύμβαση και να κατακτήσεις ένα άλλο επίπεδο ζωής,καθαρά συμπαντικό.

«Τα γεγονότα της ζωής»

Οι ταινίες του Κλόντ αφηγούνται τις ιστορίες τους με διάφορες ραφές,όπου εκεί βρίσκεται η super φιλοσοφία τους,όπως λέμε super τροφές.Όποιος ψάξει μέσα σ’ αυτές τις φόδρες,θα βρεί το ασύμμετρο,την ελεγχόμενη τρέλα,το υπερρεαλιστικό,τις στιγμές της σύντηξης,αλλά και της έκλειψης των σχέσεων.Παραδείγματος χάρη,στο «Quelque jours avec moi»,ο Ντανιέλ Οτέιγ καταστρέφει το υλικό του σώμα(οικονομική άνεση),να μετατρέψει τη ζωή του σε πλούσιο περιθώριο για να αποδείξει στη Σαντρίν Μπονέρ ότι δεν λέει ψέματα.Της δωρίζει το ασύμμετρο,το υπερρεαλιστικό,την εμμονοληψία του.Γίνεται ο υπηρέτης(διάβαζε και Μπατάιγ) των θελγήτρων της.Στα «Γεγονότα της ζωής»,(προβλήθηκε από τη λέσχη μας),οι τροχοί του αυτοκινήτου στο θανατηφόρο ατύχημα,καθορίζουν,καθώς και το νερό,τον χρόνο που τελειώνει για τον Μισέλ Πικολί,πάνω στο σχήμα «αρνούμαι να συνεχίσω τα ψέματα,αποζητώ την κάθαρσή μου μαζί σου».Στο «Μια φιλελεύθερη γυναίκα»,η Ρόμυ Σνάιντερ αρνείται να πεί ψέματα στον εαυτό της ότι μπορεί και με τους δύο άντρες,και τελικά μένει ολομόναχη.Η αινιγματική ψυχραιμία που ανακαλύπτουμε στο πρόσωπό της στο τέλος του φίλμ,αντικατοπτρίζει τις στάχτες της σεξουαλικότητάς της.

Η Ρόμυ Σνάιντερ στο «Μια φιλελεύθερη γυναίκα»

Στο συνταρακτικό «Η Νέλλυ κι ο κύριος Αρνώ»,το ψέμα σημαίνεται ως αργοπορία.Ο Σοτέ μας προειδοποιεί.Καλό μέν το προκαταρκτικό παιχνίδι,αλλά όταν υπάρχει έντονη αμφιβολία και σκεπτικισμός για την τελική προσπάθεια,η διαίσθηση του «άλλου» μετατρέπει την έλξη σε θυμό και απόσταση.Θα μπορούσα πολλά ακόμα να γράψω για το Σοτέ,όπως παραδείγματος χάριν τι σημαίνει «Μια καρδιά τον χειμώνα»,γιατί το δεύτερο νουάρ του είναι αποτυχημένο,γιατί η «Παλιοπαρέα» είναι μια υπέροχη συνταγή,αλλά προτιμώ να κλείσω με το «Προσοχή!Δημόσιος Κίνδυνος!».Αν σε κάτι τον ευγνωμονώ,και το γράφω ειλικρινά,είναι γιατί αυτό το δηλήτηριώδες φίλμ μου έμαθε τα πάντα για τη ζωή,1)Πώς μαλακώνεις την εσωτερική σου βία,2)πόσο κάθε βήμα σου πρέπει να είναι και μια συμβολική σφαίρα και 3)ιδίως πόσο απαραίτητα οδυνηρό είναι να πείς, «αυτό το όνομα πια δεν υπάρχει».

(1)Δεν είναι καθόλου τυχαίο,ότι το αμερικάνικο ριμέικ των «Γεγονότων της ζωής» είχε τον τίτλο «Διασταύρωση».

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s