ΨΥΧΩ

του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

(ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ,26/7/2020)

Όταν μια ταινία όπως αυτή του Χίτσκοκ έχει συζητηθεί τόσο πολύ,είναι λογικό όχι μόνο γι’ αυτό,όχι μόνο για την μεγάλη επιδραστικότητα της στο σινεμά στη συνέχεια,αλλά και επειδή συμπλήρωσε στις 16 Ιουνίου 60 χρόνια από την πρώτη προβολή της,αξίζει να γίνει ένα πρόσωπο.Έξι δεκαετίες λοιπόν μετά,η «Ψυχώ» παραμένει διαχρονική,βαθύτατα εφιαλτική και αινιγματική αλλά και καταραμένη.Όσοι επιχείρησαν να την αντιγράψουν,απέτυχαν παταγωδώς.Πάνω απ’ όλους,ο εξαιρετικός Αμερικάνος σκηνοθέτης Γκάς Βαν Σάντ που στα 1998 έκανε το έγχρωμο ριμέικ της.Παρόλο ότι σεβάστηκε απόλυτα το αρχικό ντεκουπάζ του Χίτσκοκ,παρόλο ότι το αντέγραψε πλάνο με πλάνο,δεν έπεισε κανέναν.Φυσικά,ο Μπράιαν Ντε Πάλμα επηρεάστηκε πολύ από την «Ψυχώ»,ενώ αμέτρητοι Αμερικάνοι σπλατεράδες,αντέγραψαν τη σκηνή της σφαγής στο ντούς.Το θέμα είναι να σας παραθέσω γιατί αγαπώ την «Ψυχώ» και ποιά είναι τα κρυφά προτερήματα που της βρίσκω.1)Έχουμε μία εκπληκτική καταγραφή των χώρων και της ανίας μιας μικρής αμερικανικής πόλης.Σ’ αυτή τη φάση τα πλάνα θυμίζουν καθαρόαιμο αμερικάνικο φίλμ νουάρ,με γρήγορες εναλλαγές στο μοντάζ και έξυπνα cut.2)Όταν η υπάλληλος της τράπεζας(Τζάνετ Λί)κλέβει τα χρήματα και διαφεύγει με το αυτοκίνητό της,παρατηρούμε έναν ιδιοφυέσατο χιτσκοκικό σχεδιασμό.Παρά το φόβο της,νιώθει ότι απελευθερώθηκε από τα δεσμά της μικρής πόλης και σταδιακά εξιτάρεται σεξουαλικά.Όταν φτάνει στο απομονωμένο μοτέλ,εκδηλώνει άμεσα την ερωτική της επιθυμία-πρόκληση απέναντι του σχιζοφρενούς.Ο Χίτσκοκ συμπεραίνει λοιπόν ότι κατηύθυνε λαθεμένα τη σεξουαλικότητά της,επειδή στην ερωτική της «βιασύνη» απευθύνεται σε λάθος πρόσωπο.3)Ιδιοφυές και ανατρεπτικό είναι και το τέλος της ταινίας,το οποίον αντέγραψαν διακριτικά εξαιρετικοί διανοούμενοι σκηνοθέτες.Ποιός είναι λοιπόν αυτός που βρίσκεται στο κελί της φυλακής;Πόσο αποπροσωποποιημένος και αποστασιοποιημένος είναι από τις δολοφονίες;Ποιά είναι η ταυτότητα λοιπόν αυτού του εγκλεισμένου;Μια μικρή αμερικάνικη πόλη ανακατώνει τα μυστικά της,τα βγάζει προς τα έξω και στη συνέχεια τα τακτοποιεί αλλά δεν τα ταυτοποιεί.Αυτό είναι και το μεγαλύτερο μυστήριο κι ο εφιάλτης της ταινίας κατά τον γράφοντα.Μοιραία,αυτά τα διαβρωμένα σωθικά θα ξανανοίξουν πάλι κάποτε,μία κοπέλα θα διαφύγει,ένας δολοφόνος θα της στερήσει την ζωή της.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s