ΑΠΟΤΡΟΠΑΙΕΣ ΣΦΑΓΕΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΤΑΙΝΙΕΣ

του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

(ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ,19/7/2020)

Elephant

Το ανατριχιαστικό φίλμ U-July,είναι ως γνωστόν μια νορβηγική ταινία που βασίζεται στα τραγικά γεγονότα που συνέβησαν στις 22 Ιουλίου του 2011,όταν ο Άντερς Μπέρινγκ Μπρέιβικ στην νεανική κατασκήνωση στο νησί Ουτόγια,σκότωσε εν ψυχρώ 69 άτομα,ενώ δύο ώρες νωρίτερα στο Όσλο,σκότωσε άλλους 8 σε παγιδευμένο με εκρηκτικά αυτοκίνητο.Αυτό το συνταρακτικό γεγονός κατέγραψε και ο Βρετανός Πώλ Γκρίνγκρας στη δική του ταινία 22 Ιουλίου(2018).Το σινεμά λοιπόν κατέγραψε δημιουργικά αυτές τις ιστορίες,όπου ψυχοπαθολογικοί «ήρωες» εκτέλεσαν εν ψυχρώ αθώα άτομα,ικανοποιώντας τις πιο επιθετικές και αντικοινωνικές,ψυχολογικές τους καταστάσεις.Γυρνώντας πίσω την ιστορία,θα φτάσουμε στο Παρίσι,όπου στις 19 Απριλίου του 1919,συνελήφθη ο Ανρί Λαντρύ,κατηγορούμενος ότι κατά τη διάρκεια του Ά Παγκοσμίου Πολέμου,είχε διαπράξει αναρίθμητους φόνους γυναικών,εκ των οποίων κάποια πτώματα έκαιγε στο τζάκι του.Διαπιστώθηκε ότι διατηρούσε τρυφερές σχέσεις με 283 γυναίκες,βασικά μοναχικές,τις αποσπούσε χρήματα ή τιμαλφή.77 από αυτές δεν εντοπίστηκαν ποτέ.Καταδικάστηκε σε θάνατο,ενώ με αφορμή αυτά τα γεγονότα ο Κλώντ Σαμπρόλ γύρισε την ταινία του «Λαντρύ,ο δολοφόνος των γυναικών»(1963).

ΚΟΛΛΕΓΙΑ ΣΕ ΒΙΑ

Δυστυχώς,μια άλλη βία που έχει εξαπλωθεί βασικά στις Ηνωμένες Πολιτείες,είναι η νεανική με νέους να σκοτώνουν χωρίς αιτία γνωστούς,συμμαθητές και καθηγητές.Το πιο τραγικό γεγονός απ’ όλα συνέβη στις 20 Απριλίου του 1999,όταν δύο ισχυρά οπλισμένοι φοιτητές σκότωσαν 13 άτομα και τραυμάτισαν 24.Ο Γκάς Βαν Σάντ το 2003 θα γυρίσει το «Elephant»,μια αβανγκαρντίστικη ταινία μυθοπλασίας που διαχειρίζεται νεωτερικά τον χρόνο,αναφερόμενο στα γεγονότα του Columbine.Ένα χρόνο νωρίτερα,ο Μάικλ Μούρ είχε κερδίσει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας Ντοκυμαντέρ,με τον «Ακήρυχτο Πόλεμο»,αναφερόμενος βέβαια τόσο στα τραγικά γεγονότα όσο και στο μεγάλο πρόβλημα της νόμιμης οπλοκατοχής.Κάποιες φορές,οι σφαγές μπορεί μέν να μην είναι ομαδικές,αλλά περιοδικές που προστιθέμενες δημιουργούν μια περιοδικότητα,η έννοια του σήριαλ κίλερ.Μετά τον Ανρί Λαντρύ,στο Τέξας στις Ηνωμένες Πολιτείες στα 1957,συνέβησαν μια σειρά από φοβερά περιοδικά γεγονότα,τα οποία αποτυπώθηκαν εξαιρετικά στο κομψοτέχνημα του τρόμου «Ο σχιζοφρενής δολοφόνος με το πριόνι».

ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ

Στα τέλη της δεκαετίας του ’40,λίγο μετά τον πόλεμο,ένα παράξενο ψυχοπαθολογικό ζευγάρι,ο Ρέιμοντ Φερνάντεζ και η Μάρθα Μπέκ,μετακινούνταν συνεχώς στη χώρα και ανεκάλυπταν χήρες στρατιωτών.Ο Ρέιμοντ τις ξελόγιαζε και τις παντρευόταν,στη συνέχεια τις σκότωναν,αφού καταχρόντο τις περιουσίες τους.Την καταδίωξή τους ανέλαβε ο ντετέκτιβ Έντουαρντ Ρόμπινσον,και κατάφερε ώστε να συλληφθούν.Ο εγγονός του,ο Τόντ Ρόμπινσον,γύρισε μια εξαιρετική ταινία πάνω σε αυτή την ιστορία,το «Δολοφόνοι για μοναχικές καρδιές».Στα 1970,ο Λέοναρντ Κάστλ,θα δώσει την εκδοχή αυτής της ιστορίας στο «Παρανοϊκοί Δολοφόνοι»,ενώ στα 1996 θα δεί αυτή την ιστορία ο μέγας Μεξικανός δημιουργός Αρτούρο Ριπστάιν.Ο Τέντ Μπάντι υπήρξε ένας χαρισματικός και πειστικός άντρας,αλλά αυτό δεν τον εμπόδισε μετακινούμενος σε διάφορες πολιτείες να κακοποιήσει,να βιάσει και να σκοτώσει 30 γυναίκες.Τελικά όταν βρέθηκε στη Φλόριντα την πάτησε,όπου και εκτελέστηκε το 1989.Η σύντροφός του έγραψε ένα βιβλίο γι’ αυτόν και πέρυσι είδαμε μια εξαιρετική ταινία γυρισμένη από τον Τζό Μπέρλινγκερ,αξιοποιώντας την τεχνική του σινεμά-ρεπορτάζ γύρισε το εξαιρετικό φίλμ «Τέντ Μπάντυ,ένας γοητευτικός δολοφόνος».

ΓΟΗΤΕΥΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΙ

Η Αϊλίν Γουόρνος διέπραξε έξι ανατριχιαστικούς φόνους,αλλά τελικά συνελήφθη.Την ιστορία της αφηγ’ηθηκε εξαιρετικά μια Αμερικάνα σκηνοθέτιδα,η Πάττυ Τζένκινς.Έσι προέκυψε η ταινία «Monster»,όπου η Σαρλίζ Θερόν με έναν υποδειγμνατικό ρόλο κέρδισε το Όσκαρ Ά Γυναικείου Ρόλου.Στα 1992,ο Νίκ Μπρούμφιλντ  γύρισε πάνω σε αυτή την ιστορία ένα εξαιρετικό ντοκυμαντέρ-που δεν προβλήθηκε ποτέ στην Ελλάδα-το «Aileen Wuornos:The  selling of a serial killer».Τη δεκαετία του ’70,διεπράχθηκαν φόνοι στο Αμβούργο.Ο Φρίτζ Χόνκα γνώριζε γυναίκες μεγάλης ηλικίας τις παρέσυρε σε ερωτικές πράξεις,εκμεταλλευόμενος τη μοναξιά τους,τις κακοποιούσε,τις σκότωνε και τις τεμάχιζε.Τυχαία,Έλληνες μετανάστες συγκάτοικοί του σε άλλο όροφο,ανακάλυψαν το τι συμβαίνει.Ο Χόνκα συνελήφθηκε,φυλακίστηκε,αποφυλακίστηκε και πέθανε σε γηροκομείο.Πάνω στην ιστορία του,ο Φατίχ Ακίν γύρισε πέρυσι το «Χρυσό Γάντι».Με μια τεχνική που αξιοποιέι το πλάνο-σεκάνς και την θεατρική σκηνή,κοντά στην αισθητική του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ,φαινομενικά καταγράφει την ιστορία του Φρίτζ Χόνκα,αλλά κατ’ ουσίαν ανατινάζει την «ωραία» βιτρίνα του γερμανικού θαύματος,καταγγέλοντάς το χαρακτηριστικά.Απ’ όλες τις ταινίες που αναφέρονται σε σφαγές,είναι εκείνη που επιχειρεί και διασυνδέει τους φόνους με το κοινωνικό και το πολιτικό γίγνεσθαι,υποδεικνύοντας τις αιτίες και τις «φωλιές» που γεννούν και εκκολάπτουν τέτοια νοσηρά φαινόμενα.Οι πραγματικοί δολοφόνοι πάντα θα βρίσκονται στο εκτός πεδίου.

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s