ΣΤΗ ΜΕΣΗ,ΜΕ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΚΑΤΩ(1)

       ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ ΑΛΕΞΗ ΔΕΡΜΕΝΤΖΟΓΛΟΥ

Ενώ είναι υπ’ ατμών η αναγγελία της επαναπροβολής της ταινίας «Το χέρι που σκοτώνει» του Χίτσκοκ στο θερινό Απόλλων ,την οποία δικαιούνται να δούνε δωρεάν όσα από τα μέλη μας δεν μπόρεσαν να εισέλθουν την περασμένη Τετάρτη και οι υπόλοιποι σινεφίλ με εισιτήρια 5 και 4 ευρώ,ένας άλλος Χίτσκοκ έρχεται από την Δευτέρα 22 Ιουνίου στις 21:15,φυσικά στο θερινό Απόλλων,κι είναι «Ο Δολοφόνος έρχεται κάθε βράδυ».Εννοέιται ότι μέλη και σινεφίλ πρέπει να βρίσκονται στον κινηματογράφο τουλάχιστον στις 20:45,λόγω του υψηλού ενδιαφέροντος που παρουσιάζει η ταινία.Την αναμένουν οι θεατές και για την παρουσία της μυθικής Μάρλεν Ντίτριχ,μιας ακτινοβολούσας,ισχυρής προσωπικότητας,σπουδαίας στάρ γεμάτης βέβαια από κορυφαίες αντιφάσεις.

Η συνεργασία Χίτσκοκ και Ντίτριχ θα δώσει ευκαιρία για να πληροφορηθεί το κοινό νέα στοιχεία για την ιστορία του κινηματογράφου.Να θυμίσω πώς άλλος κορυφαίος σκηνοθέτης που λίγα χρόνια μετά, αξιοποίησε την Ντίτριχ,είναι ο Όρσον Γουέλς στο ογκόλιθο-νουάρ του «Ο Άρχων του τρόμου».

Κι επειδή μιλάμε για ιστορία του κινηματογράφου και λέσχες,οφείλω να θυμίσω επειγόντως το τσιτάτο της Αντουανέττας «αν δεν έχει ο λαός ψωμί,ας φάει παντεσπάνι».Ναι μέν οι κινηματογραφικές λέσχες σ’ όλη τη χώρα είναι τα μικροκύτταρα του σινεμά,αλλά η κοινωνική κι οικονομική κατάσταση της χώρας, που είναι σε κρισιμότατη κατάσταση, λογικά τις στέλνει στο περιθώριο.Δηλαδή,το υπουργείο πολιτισμού,δεν μπορεί σε αυτή τη φάση να ασχοληθεί μαζί τους,ενώ η Ομοσπονδία κινηματογραφικών λεσχών Ελλάδας,το μόνο που αναμένει είναι τουλάχιστον να της  δοθούν, ως συνήθως, τα πρέποντα κι ανάλογα κονδύλια.Με όλη όμως τη χώρα να βρίσκεται σε πολιτιστικό lockdown,οι λέσχες πού να παίξουν;Πώς να παίξουν;Τι να παίξουν;Και για ποιους θεατές;Ως εκ τούτου,δυστυχώς ή ευτυχώς,εδώ μέσα από τη συλλογικότητα πρέπει να αποκολληθεί η ποιότητα κι η ατομικότητα.Οι κινηματογραφικές λέσχες που αυτή τη στιγμή λειτουργούν,και που δε γνωρίζω τον αριθμό τους(δεδομένου ότι κάποιες δημοτικές επιχειρήσεις που στέγαζαν λέσχες τις έχουν κλείσει για το καλοκαίρι) και μεταξύ των οποίων είναι κι η λέσχη μας,αναλαμβάνουν πια έναν νέο ρόλο.Πέραν της κινηματογραφικής παιδείας,καλούνται να λειτουργήσουν και ως η πολιτιστική άμυνα στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία,που κατέστη,ιδίως μετά την πανδημία,εξόχως «βιτριολική».Μα θα μου πείτε, «η νοσηρότητα δεν εδράζεται και στους καλλιεργημένους και στους δηλόνοντες διανοούμενους;»Βεβαίως μέν,αλλά όσο περισσότερη γνώση,τόσο περισσότερη αυτογνωσία,ακόμα περισσότερη παροχή ανοσοβιολογικών συστημάτων απεναντι στον ιο της νοσηρότητας,ακόμα πιο πολύ αίσθηση ντροπης.Το θέμα λοιπόν δεν είναι να προβάλλουμε μια ταινία που θα μαζέψει κόσμο,στήνουμε και μια ωραία κουβεντούλα και μετά ξεπλένουμε τα χέρια μας ως Πόντιοι Πιλάτοι λέγοντας «εμείς πράξαμε το καθήκον μας»,καλύπτοντας και την ατομική ευθύνη.Αυτό που δεν έχουν καταλάβει ακόμα οι θερμοκέφαλοι,είναι ότι η ατομική ευθύνη πρέπει να μετατραπεί πια με μια πολλαπλασιαστική κατάσταση  συλλογικότητας.Να το θέσω πιο απλά,κάθε κινηματογραφική λέσχη πρέπει να λειτουργήσει σαν νά ‘ναι δέκα μαζί,κάθε μέλος της οφείλει να καλύψει πέντε φορές τουλάχιστον τις ηθικές και κοινωνικές προσφορές του και γνώσεις.Σε αυτή την κατάσταση επείγουσας ανάγκης,όλοι καλούμαστε να καλύψουμε πολύ περισσότεροτυς χώρους απ’ ό,τι μας αναλογούν και να πάρουμε πολύ περισσότερους ρόλους και θέσεις πάνω μας.Το εξηγώ πιο κατανοητά,π.χ. ένας κριτικός κινηματογράφου δε δικαιούται να λέει «έγραψα ένα σπουδαίο κείμενο κι αυτό σίγουρα θα βοηθήσει».Ναι,βεβαίως θα βοηθήσει,αλλά αυτός ο κριτικός πρέπει ακομα να καλύψει ταυτόχρονα και τη θέση του κοινωνιολόγου,του ιδεολόγου,του τρεχαλατζή,του κατά τον Βέγγο ανθρώπου για όλες τις δουλειές,του εκπαιδευτή,του ταξικά μαχομένου.Καλή απόλαυση  με τον Χιτσκοκ την Δευτερα.

(1)Τελικά αυτό που πρέπει να κάνουμε όλοι μας είναι η οπτικοποίηση του τίτλου,που είναι ένα κρυφό,δημοφιλές κωδικοποιμενο συνθημα.Αυτή η τακτική είναι υπερήφανη μέν,εφαρμόζεται σε πολύ δύσκολες καταστάσεις και διαθέτει τρομερό ρίσκο.Άν είναι όμως να πέσεις,τουλάχιστον να πέσεις ενδόξως.

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s