CINE-γραφήματα: Η παρουσίαση ενός βιβλίου

1 - _Η_Κ_Ε_Ν +Υ+¦_Ο_Β+¦+¬_Γ +γ+-_Ε_Δ+-+-_Ν_Γ

Μία πολύ όμορφη βραδιά, σε ζεστή, φιλική ατμόσφαιρα, με κουβεντούλα, κρασί ή καφέδες, είχαν την ευκαιρία να ζήσουν όσοι παρευρέθηκαν το απόγευμα της Δευτέρας, 17 Φεβρουαρίου, στην παρουσίαση του νέου βιβλίου του συγγραφέα – κριτικού κινηματογράφου Δημήτρη Κολιοδήμου, που έχει τίτλο Cine-γραφήματα, και υπότιτλο 25 κείμενα που θέλατε να διαβάσετε, αλλά δεν ξέρατε που να τα βρείτε. Κείμενα για τον κινηματογράφο, εννοείται, για ταινίες και φιλμικά είδη, και ο ευχάριστος, φιλόξενος χώρος του Café-Πολυχώρου Αίτιον, στην περιοχή Μακρυγιάννη, ήταν γεμάτος κόσμο. Κριτικοί κινηματογράφου, σεναριογράφοι και σκηνοθέτες, φίλοι του συγγραφέα, αλλά και απλοί σινεφίλ, είχαν κατακλύσει την αίθουσα, που ασφυκτικά γεμάτη, απέπνεε ακόμη μεγαλύτερη θαλπωρή.

2- _Η_Κ_Ε_Ν +Υ+¦_Ο_Β+¦+¬_Γ +γ+-_Ε_Δ+-+-_Ν_Γ

Το βιβλίο, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αιγόκερως, περιέχει 25 κεφάλαια, που καλύπτουν μία ευρεία γκάμα θεμάτων: από τις απαρχές του κινηματογράφου («Αδελφοί Λιμιέρ & Ζορζ Μελιές ή Από το θεαματικό στο αφηγηματικό») στο νέο ελληνικό σινεμά της μεταπολιτευτικής εποχής («Ελληνικός κινηματογράφος ή Ποιος Θανάσης;»), από τον πειραματικό κινηματογράφο («Το γερμανικό πειραματικό φιλμ: Μία αναδρομή» και «Γκρέγκορι Μαρκόπουλος ή Το φιλμ ως φιλμ») στις καλτ ταινίες («Φιλμική απόλαυση χωρίς ενοχές») και το θρίλερ τρόμου («Τρελαμένοι φονιάδες χαρίζουν ανατριχίλες αγωνίας»), από τον Έντγκαρ Άλαν Πόε («Ο εφιάλτης της ατέλειωτης νύχτας») στον Φρέντι Κρούγκερ («Εφιάλτης στο δρόμο με τις λεύκες ή Ο σχιζοφρενής μακελάρης των ονείρων»), από τον Μπρους Λι («Ο χορευτής του θανάτου») στον Θανάση Βέγγο («Η εικόνα του μικροαστού ανθρωπάκου στην ελληνική κωμωδία»), από τον Γκοτζίλα («Τέρατα πολύ μεγάλα για την οθόνη») στον Ντικ Τρέισι («Οι περιπέτειες ενός χάρτινου ντετέκτιβ στην οθόνη»), από τον Σέρτζιο Λεόνε («Ο άνθρωπος της Δύσης») στον Νίκο Νικολαΐδη («Singapore Sling ή Ο άνθρωπος που επιζητά τον θάνατο»), από τον πόλεμο στο Βιετνάμ («Ο πιο μεγάλος πόλεμος της Αμερικής στην οθόνη») μέχρι την εγχώρια ερωτική ταινία («Ο αισθησιασμός στον ελληνικό κινηματογράφο»), από το φιλμ νουάρ (Το γεράκι της Μάλτας και Ο ταχυδρόμος χτυπάει πάντα δύο φορές) στην ταινία δράσης και επιστημονικής φαντασίας (Πολύ σκληρός για να πεθάνει, Ρόμποκοπ και Εξολοθρευτής 2: Η ημέρα της κρίσεως), από τον Αλεχάντρο Χοντορόφσκι και το Santa Sangre στις ελληνικές ταινίες μικρού μήκους («Τάσεις & αναζητήσεις νέων δημιουργών»), από τον δρα Χου («Ένας επιστήμονας που ταξιδεύει στον χρόνο») στις ελληνικές ταινίες τρόμου και επιστημονικής φαντασίας («Το φανταστικό στον ελληνικό κινηματογράφο ή Η Ελλάδα μετά τα μεσάνυχτα»). Το βιβλίο προλογίζει ο κριτικός κινηματογράφου Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου («Κι αντί για στέγη, ένας ουρανός γεμάτος αστέρια»).

Δηλαδή, είναι ένα βιβλίο-ανθολόγιο κειμένων του συγγραφέα, που κλείνει το μάτι στον σινεφίλ αναγνώστη του και προϊδεάζει τον θεατή-βιβλιοφάγο για διαλεχτές, εξαιρετικές απολαύσεις. Πρόκειται για κείμενα γραμμένα στη διάρκεια 37 χρόνων (το πιο παλαιό είχε γραφτεί το 1981, το πιο πρόσφατο γράφτηκε το 2018) και δημοσιευμένα σε κινηματογραφικά κυρίως περιοδικά, που έχουν εδώ και χρόνια αναστείλει την κυκλοφορία τους, και τα οποία κείμενα, όπως αναφέρει ο ίδιος ο συγγραφέας, εξακολουθούν να έχουν την αποδοχή του και τον εκφράζουν ακόμα, όπως και στην εποχή κατά την οποία πρωτογράφτηκαν. Είναι, με άλλα λόγια, κείμενα που θα τα έγραφε και σήμερα, με σκοπό… να αποτελέσουν την ύλη ενός σινεφίλ βιβλίου, γραμμένου με την πένα ενός γνώστη του θέματος και διεισδυτικού κριτικού κινηματογράφου.

2

Για το βιβλίο και τον συγγραφέα μίλησαν οι σκηνοθέτες Γιάννης Σμαραγδής και Νίκος Γιαννόπουλος και οι κριτικοί κινηματογράφου Γιάννης Ζουμπουλάκης και Ιάσωνας Τριανταφυλλίδης. Τη συζήτηση που ακολούθησε, συντόνισε ο εκδότης Γιάννης Σολδάτος, ο οποίος παρότρυνε αρκετούς από τους παρευρισκόμενους να πάρουν τον λόγο και να μιλήσουν. Ανάμεσα σ’ αυτούς που το έπραξαν, ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, ο σκηνοθέτης Βασίλης Κεσίσογλου και ο κριτικός κινηματογράφου Παύλος Κάγιος. Εδώ, πρέπει να σημειωθεί ότι τα πνεύματα οξύνθηκαν κάπως από την ερώτηση ενός σινεφίλ σχετικά με τον ρόλο της κριτικής και για τις διαφορετικές απόψεις των κριτικών για μία και την αυτή ταινία.

4 - _Η_Κ_Ε_Ν +Υ+¦_Ο_Β+¦+¬_Γ +γ+-_Ε_Δ+-+-_Ν_Γ

Μεταξύ των πολυπληθών παρευρισκόμενων υπήρξαν και πολλοί γνωστοί και επώνυμοι. Ανάμεσά τους διακρίναμε τους σκηνοθέτες Νίκο Ζαπατίνα, Ίριδα Ζαχμανίδη, Ανδρέα Θωμόπουλο, Βασίλη Κεσίσογλου, Δημήτρη Παναγιωτάτο και Χάρη Παπαδόπουλο, τους σεναριογράφους Αλέξανδρο Κακαβά, Ιφιγένεια Κολλάρου, Θάνο Τσάμπρα και Βίκυ Χασάντρα, τους κριτικούς Παύλο Κάγιο, Ιφιγένεια Καλαντζή, Νώντα Μανωλίτση, Νίνο Φένεκ Μικελίδη και Κωνσταντίνο Μπλάθρα, τον εκδότη Νίκο Χατζόπουλο, τους παραγωγούς Άγγελο Αργυρούλη και Μαρία Καραγιαννάκη, τις κυρίες Τέτη Θεοδώρου, Αντωνία Κατσαβού, Νανά Κολιοδήμου, Βάσω Μηλιτσοπούλου, Λέλα Μικελίδη, Πόλυ Μπόμπολα και Μαριλίζα Τοτόμη, τους κυρίους Νάσο Αργυρόπουλο, Δημήτρη Βανέλλη, Γιώργο Κατσαβό, Πάνο Μουζάκη, Γιώργο Μουζακίτη και Κώστα Φωτεινό και, φυσικά, την Υβόνη Τσοχατζοπούλου, παραγωγό και σύζυγο του συγγραφέα, και την Έφη Βενιανάκη, συγγραφέα, ηθοποιό και σύζυγο του εκδότη.Καθ’ όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης στις δύο γιγαντοοθόνες του πολυχώρου προβάλλονταν σλάιντ με χαρακτηριστικές φωτογραφίες από τις ταινίες που αναφέρονται σταCine-γραφήματα.

Ο Δημήτρης Κολιοδήμος, φανερά συγκινημένος από τα θερμά λόγια που άκουγε για το βιβλίο του αλλά και για τον ίδιο και την πορεία του στον κινηματογραφικό χώρο, ευχαρίστησε τους ομιλητές και τους παρευρισκόμενους και τους έδωσε ραντεβού στο… επόμενο βιβλίο του!

Ανδρέας Κουταλάς

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s