In-Edit 2019 Thessaloniki Edition: Όποιος έχει μάτια, ακούει…


του Κώστα Γ. Καρδερίνη

Με κυρίαρχο μέλημα και προσωποπαγές μότο την «μουσική για τα μάτια σου!» το φετινό γιορτινό εν Θεσσαλονίκη In-Edit απλώνεται σαν πενταήμερη εκδρομή σε 4 φεστιβαλικές αίθουσες (Ολύμπιον, Ζάννας, Μαρκετάκη, Λιάππα) και σε 22+1 μουσικά ταξιδιωτικά ντοκιμαντέρ.

Τα 14 από αυτά προβάλλονται δυο φορές και τα υπόλοιπα μία. Η ελληνική παραγωγή έχει δυναμική και αισθητή συμμετοχή με 4 μουσικά πορτρέτα ζώντων και τεθνεώτων θρύλων (Χριστιανάκης, Παπάζογλου, Τζαζ-FM, Τα 4 Επίπεδα της Υπάρξεως) κι ένα χρονολογικό οδοιπορικό στην «ηλεκτρονική γκάμα» μουσικών που έχουν ως βάση το συνθεσάιζερ (μουσική για συνηθισμένες ζωντανές μηχανές). Δεν αποκλείεται, μάλιστα, να έχει εντόπιο άρωμα και η ειδική προβολή-έκπληξη που προγραμματίστηκε για την Κυριακή των Βαΐων στις 8μμ.

Πιο συγκεκριμένα. Η διακριτική γοητεία του Γιώργου Χριστιανάκη έχει αρκετό χιούμορ και ιδιαίτερες στιγμές. Η σκιά του Νίκου Παπάζογλου ακολουθεί συναισθηματικά φορτισμένη ιστιοπλοϊκή διαδρομή. Τα διαμάντια στον νυχτερινό ουρανό είναι ακραιφνώς δασκαλοπουλικά. Η αναβίωση των 4 Επιπέδων είναι αντιδάνειο με γλυκιά αποκορύφωση την επάνοδο της συμμορίας. Οι δε πλουραλιστικές συνθετητικές ζωντανές μηχανές (Music for Ordinary Life Machines) αναδεικνύουν με χάρη το χάσμα των πρωτοπόρων διανοούμενων και οραματιστών από το κενό αέρος των αρκετών επιγόνων. Κι ας κρατώ κάποια επιφύλαξη επειδή μου δίνεται η εντύπωση ότι όλα συμβαίνουν μόνο στην πρωτεύουσα.

Στο διεθνές ντοκιμαντερικό ρεπερτόριο έχουμε πορτρέτα από το ροκ παρελθόν του μέλλοντός μας (Στράμερ, Κλάπτον, Pulp, Radiohead) με επί μέρους εστίαση στην ύστερη ανασυγκρότησή τους. Έχουμε κι απόπειρες πετυχημένης εγκαταβίωσης (Έλβις, Τζων & Γιόκο, Πιατσόλα, Μίλφορντ Γκρέιβς, A Tribe Called Quest). Οι τελευταίοι υπήρξαν πρωτοπόροι ράπερς, το γιν και το γιανγκ του χιπ και του χοπ (χάι). Ο Γκρέιβς είναι περκασιονίστας διαλογιστής που κατακεραυνώνει μετρονόμους και κατατροπώνει νόρμες για χάρη του σουίνγκ. Ο δε Άστορ είναι φαλαινοκαρχαρίας του νουέβο ταγκό.

Διαθέτουμε και κακά κορίτσια του χθες του σήμερα του αύριο (Τζόαν Τζετ, Πι Τζέι Χάρβεϊ, Μ.Ι.Α). Το ταξίδι της Πόλυ Τζην στον νέο της κόσμο: απ’ το μπουργκοειδές Αφγανιστάν στο Μπανανιστάν της Ειδομένης, απ’ το προεστικό Κόσοβο της Αλβανίας στην προαστιακή ηνωμένη Ουάσιγκτον. Η κακή φήμη της ανόρθωσης προσώπου και τα φρούτα της οργής. Και οι διαδοχικές μεταμορφώσεις ΜΙΑς ακολούθου σε ακτιβίστρια.

Θα δούμε όμως και συλλογικές μελέτες για: Μπλε νότες πίσω απ’ τις νότες, Αιθιοπεικόνες, Σκα στα μούτρα μας κι αδελφοπυρηνικούς. Κι ένα αναλυτικό ιστορικό για το Κέντρο ΕρημοΠοίησης, το πότε και το πώς άνοιξε ο δρόμος για τα πολύβουα φεστιβάλ των αμερικάνικων αχαλίνωτων ερήμων. Θεσπέσιαλ χωροχρονικά δρώμενα και επαφές τρίτου διονυσιακού τύπου στην εποχή του προέδρου Ρίγκαν, όργωσαν χωράφια, φύτεψαν σπόρους, βλάστησαν και κάρπισαν φεστιβαλικά (Burning Man, Lollapalooza, Coachella). Αμέ.

Η τζαζεμένη Blue Note Records κατάφερε την παντρειά του παλιονέου με το νεοπαλαιωμένο. Χαρμάνια μοναδικά, αλλιώτικα. Αν νομίζετε ότι Ethiopiques σημαίνει αποκλειστικά Μουλάτου Αστάτκε και Έλβις Κοστέλο, τότε εμπρός να ξανακάτσουμε στα θρανία μας. Όμως, τι είναι αυτή η μουσική ΣΚΑ, πότε πώς και γιατί οδήγησε στη ρέγγε; Χωρίς λακέρδαι και σαρδέλαι. Πόσο οξύμωρη ακούγεται και είναι η QueerCore επανάστα; Η πανκ αδελφότητα ήρθε να διακηρύξει ότι «η ετεροφυλία είναι το όπιο των λαών».

 

 

Απ’ το Β ως το Τ: In-Edit.gr, Τε17-Κυ21 Απριλίου 2019

Bad Reputation. A Documentary about Joan Jett (2018 ΗΠ, 92λ) Kevin Kerslake

Beats, Rhymes & Life: The Travels of a Tribe Called Quest (2011 ΗΠ, 95λ) Michael Rapaport

Blue Note Records: Beyond the Notes (2018 Ελβετία /ΗΠ, 86λ) Sophie Huber

Desolation Center /Κέντρο ΕρημοΠοίησης (2018 ΗΠ, 93λ) Stuart Swezey

Diamonds in the Night Sky (2019 Ελλάς, 85λ) ΜελέτηςΜοίρας

Eric Clapton: Life in 12 Bars /Έρικ Κλάπτον, ζωή σε 12μετρο (2017 ΗΒ, 135λ/90λ) Lili Fini Zanuck

Ethiopiques: Revolt of the Soul (2017 Γερμανία /Πολωνία, 71λ) Maciej Bochniak

Joe Strummer: The Future Is Unwritten (2007 Ιρλανδία /ΗΒ, 120λ) Julien Temple

John & Yoko: Above Us Only Sky (2018 ΗΒ, 90λ) Michael Epstein

Legends of SKA (2015 Καναδάς /Τζαμάικα /ΗΠ, 102λ) Brad Klein

Matangi /Maya /M.I.A. (2018 ΗΒ /ΗΠ, 96λ) Steve Loveridge

Me and My Shadow: A Documentary for Nikos Papazoglou /Εγώ κι ο ίσκιος μου: Ένα ντοκιμαντέρ για τον Νίκο Παπάζογλου (2017 Ελλάς, 100λ) Μιχάλης Αριστείδου, ΙωάννηςΓρηγορόπουλος

Milford Graves Full Mantis (2018 ΗΠ, 91λ) Jake Meginsky, Neil Young

Music for Ordinary Life Machines (2018 Ελλάς, 112λ) ΝίκοςΧαντζής

PJ Harvey: A Dog Called Money /Ένας σκύλος με το όνομα Μάνι (2019 ΗΒ, 89λ) Seamus Murphy

Piazzolla, the Years of the Shark (2018 Αργεντινή /Γαλλία, 90λ) Daniel Rosenfeld

Pulp: a Film About Life, Death & Supermarkets (2014 ΗΒ, 90λ) Florian Habicht

QueerCore: How to Punk a Revolution (2017 Γερμανία, 83λ) Yony Leyser

Radiohead, meeting people is easy (1998 ΗΒ, 100λ) Grant Gee

Elvis Presley: The King (2017 Γερμανία /ΗΠ 107λ) Eugene Jarecki

Γιώργος Χριστιανάκης – Μια Διακριτική Μουσική Παρουσία (2019 Ελλάς, 86λ) Τζίνα Γεωργιάδου

Τα 4 Επίπεδα της Ύπαρξης (2019 Ελλάς, 74λ) Ηλιάνα Δανέζη

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s