ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΡΤ-3


«ΟΙ ΕΡΑΣΤΕΣ» του Λουί Μαλαπό τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Στα τέλη της δεκαετίας του 1980 στη Φρανκφούρτη, ένας ιταλογερμανός δάσκαλος των γερμανικών, είχε σπιτωμένες κάτω από την ίδια στέγη, την κυοφορούσα σύζυγό του εξ Ιαπωνίας και την ερωμένη του εκ Τουρκίας. Αμφότερες και εργαζόμενες στο φροντιστήριο του. Αυτό στα νεανικά μου μάτια, αλλά και άλλων μεγαλύτερων, φάνταζε κάτι σαν παραμύθι. Όμως 30 χρόνια πριν, στο 1958, ο Λουί Μαλ μας είχε δώσει τους «Εραστές», όπου συμβαίνει κάτι σαφώς πρωτοποριακό. Κάτι που, δείχνει και τη ροπή των νέων πραγμάτων στην επερχόμενη δεκαετία της σεξουαλικής απελευθέρωσης και της διεκδίκησης «ρεαλιστικού αδύνατου». Η αναμφισβήτητα όμορφη Ζαν, υποδυόμενη από την υπέροχη Ζαν Μορώ, είχε καταφέρει να έχει στο ίδιο σπίτι σύζυγο και εραστή. Ναι, δεν το γνωρίζουν φυσικά οι έχοντες συναισθηματικό συμφέρον. Ωστόσο από μόνο του το γεγονός λέει πολλά και έχει πλάκα για τις μάτσο φάτσες όλων ημών των βαρβάτων αρσενικών. Πολλώ δε μάλλον, όταν τούτη χωρίς ταλαντεύσεις και παλινωδίες, το σκάει με έναν νεαρό φοιτητή, φιλοξενούμενο της οικογένειας, καβάλα σε ένα Ντεσεβώ. Αφήνοντας φυσικά σύξυλους, σύζυγο και εραστή να αλληλοπαρηγορούνται στο μπρέκφαστ, αν είχαν ακόμη όρεξη. Να σημειώσω πως , πίσω της άφησε και την μονάκριβη κορούλα της. Ε.. αυτό είναι υπέρβαση για τα εγνωσμένα ήθη, της εποχής εκείνης, αλλά και του σήμερα ακόμη. Θα μου πείτε, γιατί σας λέω χωρίς περιστροφές την εξέλιξη του στόρι. Επειδή το ρεζουμέ βρίσκεται, στα προβλήματα που θέτει η ταινία και όχι στην  καθαυτή ιστορία. Είναι ο έρωτας κινητήριος μοχλός των πάντων; Ναι, ομολογούν έμπειροι και μη περί της ζωής. Είναι ο γάμος στη φύση του ανθρώπου; Μάλλον όχι, αν δούμε τα προβλήματα που λύνει, ανασφάλεια, μοναξιά, παιδοποιία κλπ, αλλά και τα προβλήματα που φέρνει στη διαδρομή του, βαρεμάρα, πλήξη, ένταση, αντιπαραθέσεις, συναισθηματική δυσπραγία, απιστίες. Είναι δέλεαρ στη ζωή η εσαεί νεότητα; Σαφώς, δε χρειάζεται δα και υψηλή διανόηση. «Νάταν τα νιάτα δυο φορές, τα γηρατειά καμία». Είναι  δέλεαρ η ομορφιά. Νομίζω ναι, και όχι μόνο για τους νάρκισσους. Και που βρίσκεται η ομορφιά; Όσες ωραιοποιήσεις κι αν αποπειραθούμε, η ομορφιά βρίσκεται στα νιάτα, μη γελιόμαστε. Μα κυρίως, βρίσκεται η ελπίδα, συστατικό στοιχείο της ζωής. Μήπως η φυγή της γοητευτικότατης Ζαν, είναι και αυτοχειρία; Εγκαταλείπει την ασφάλεια του αστού συζύγου, τη στανταρισμένη επιβεβαιωτική συνύπαρξη με τον εραστή και αποπειράται άλμα στο κενό. Τι άλλο μπορεί να είναι η φυγή με έναν φοιτητή; Θα μου πείτε, στις πρώτες δυσκολίες, μπορεί να γυρίσει πίσω, μετανοούσα και πάλι στην αγκάλη του συζύγου. Ίσως, αλλά η τόλμη της είναι αδιαμφισβήτητη. Και ήταν σημάδι των καιρών, τούτη η τόλμη. Σε κάθε περίπτωση, Ο Λουί Μαλ δείχνει την αντιφατική πορεία του ανθρώπου, σε σχέση με τα συναισθήματά του. Η αντιπαράθεση θυμικού και λογικής είναι εσαεί, χωρίς ποτέ να δίνει, νικητή. Επιλογή και απόφαση, χωρίς ναι  μεν αλλά. Και κάτι ακόμα, το αυθόρμητο σχέδιο φυγής, σχεδιάστηκε στη σαγήνη της νύχτας, αλλά υλοποιήθηκε στο φως της μέρας που διαλύει φόβους και ανασφάλειες. Τίποτα δεν μπορεί να κρατήσει τη Ζαν στην ήρεμη λίμνη της αστικής τάξης, ούτε καν ο εραστής, ως συστατικό στοιχείο ενός γάμου, με τον μονίμως απασχολημένο με τα επαγγελματικά σύζυγο. Προτιμά τη φουρτουνιασμένη θάλασσα του έρωτα. Με την ερμηνευτική κυριαρχία της Ζαν Μορώ, βραβείο ερμηνείας στη Βενετία και την εξαιρετική φωτογραφία ειδικά στα νυχτερινά πλάνα του Ανρί Ντεκώ. Ο Λουί Μαλ κέρδισε με τη δεύτερη ταινία του μετά το «Ασανσέρ για Δολοφόνους» το βραβείο της κριτικής επιτροπής στη Βενετία.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s