ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΡΤ-3


«ΔΩΣ’ ΜΟΥ ΤΑ ΧΕΙΛΗ ΣΟΥ» του Όττο Πρέμινγκερ

από τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Ψυχολογικό νουάρ, εδρασμένο στη Φροϋδική θεωρία, σχετικά με το οιδιπόδειο, τις προεκτάσεις του και τις συνέπειές του. Σαφώς και θεωρείται δεδομένη, η όποια ψυχική φόρτιση, ακόμη και υπό την επήρεια λανθάνουσας ερωτικής επιθυμίας, κίνητρο ακόμη και για εγκληματικές πράξεις. Οι μεγάλοι τραγωδοί, μας τα έχουν πει από παλιά. Ας δούμε τώρα το στόρι της ταινίας του Πρέμινγκερ. Ο Φρανκ, οδηγός ασθενοφόρου, θα βρεθεί κατά τη διάρκεια ενός περιστατικού στο σπίτι της πλούσιας κυρίας Τρεμέιν. Απόπειρα δολοφονίας ή απόπειρα αυτοκτονίας, είναι το ερώτημα που πλανάται στον αέρα. Εδώ ο αρρενωπός Φρανκ, θα γνωρίσει τη νεαρή Ντάιαν, κόρη του συζύγου της κ. Τρεμέιν. Από δω και πέρα θα αρχίσει η περιπέτεια του Φρανκ, καταρχήν γοητευτική, ελέω έρωτα, αλλά με εξέλιξη, από ένα σημείο, πλέον ανεξέλεγκτη και μοιραία. Κατάληξη, η τραγωδία. Η Ντάιαν από την πρώτη στιγμή θα δείξει πως, ελκύεται ερωτικά από τον Φρανκ και θα κάνει ότι περνάει από το χέρι της να τον κερδίσει. Ο Φρανκ δείχνει ένα νωχελικό ενδιαφέρον διερεύνησης, αλλά διολισθαίνει βαθμιαία μέσα στο ελκυστικό σχέδιο της Ντάιαν. Εξάλλου η προοπτική βελτίωσης της οικονομικής κατάστασης είναι πάντα ένα καλό κίνητρο για ερωτικές διερευνητικές περιπέτειες και συχνά μάλιστα με προοπτική. Ο Φρανκ σχετίζεται ήδη με την Μαίρη και προσπαθούν από κοινού, για τη συγκέντρωση ικανού κεφαλαίου, ώστε να μπορέσει να ανοίξει συνεργείο αγωνιστικών αυτοκινήτων. Καθότι και ο ίδιος πρώην οδηγός σε αγώνες αυτοκινήτου. Βέβαια το ζουμί της ιστορίας βρίσκεται στον χαρακτήρα της Ντάιαν, η οποία σαφώς είναι φαμ φατάλ, αλλά ταυτόχρονα και θύμα, έστω και σε μεγάλο βαθμό από δική της ευθύνη. Η σκληρότητα της ζωής με τα κακοτόπια της δεν είναι για όλους.

Η πληγή της απώλειας της μητέρας της στα δέκα της χρόνια, έδειχνε να επουλώνεται με την αυταπάρνηση και την αγάπη του πατέρα. Μέχρι, που μπήκε στη ζωή τους η πλούσια κυρία Τρεμέιν, ως σύζυγος του συγγραφέα πατέρα της. Η «κακιά» μητριά λοιπόν, χωρίς πολλά-πολλά γίνεται το έναυσμα για την συναισθηματική κατωφέρεια της μικρής Ντάιαν, που επιδεινώθηκε στην εφηβεία και εντεύθεν. Ρόλοι δύσκολοι για όλους. Η μητριά δεν μπορεί επ’ ουδενί  να υποκαταστήσει την αυθεντική μητρική θαλπωρή, λένε οι ειδικοί και όχι μόνον. Και αφού το λένε, κάτι παραπάνω ξέρουν αυτοί. Η Ντάιαν φοβάται, τόσο για την θεωρητική απώλεια της πατρικής αγάπης, όσο και για την πρακτικό μοίρασμα της αγάπης, τουλάχιστον σε επίπεδο χρόνου, αν όχι σε ένταση.

Κάποια στιγμή τα πράματα θα αγριέψουν. Η Τρεμέιν θα γκρεμισθεί με το αυτοκίνητό  στον παρακείμενο στο σπίτι της γκρεμό. Μαζί της και σύζυγος. Τα στοιχεία δείχνουν εγκληματική δολιοφθορά, με πιθανούς δράστες το ζευγάρι Φρανκ-Ντάιαν. Αμφότεροι θα βρεθούν στο εδώλιο του κατηγορουμένου. Η μετάνοια δεν έχει νόημα, όταν υπάρχει απώλεια ζωής. Ή καλύτερα έχει, για τους εν Χριστώ ευελπιστούντες. Αλλά το μείζον είναι πως, οι άνθρωποι υποχρεώνονται να ζούνε με τα επίχειρα των πράξεών, αλλά το χειρότερο είναι να ζούνε με τις συνέπειες της απραξίας τους. Αυτό που λέμε επιλογή, συχνά είναι θεωρητική, αφού γίνεται μονόδρομος κατά την έννοια της έκφρασης του συρμού. Οι χαμένες ζωές, που δεν γυρίζουν, είναι ένα δεδομένο, αλλά και οι συνέπειες στους επιζώντες, κοστοβόρες συναισθηματικά ή ψυχικά. Οι απελπισμένοι συχνά γίνονται τολμητίες. Είτε με την αποφασιστική διεκδίκηση του καλύτερου, είτε με το απονενοημένο διάβημα. Και τα δύο θέλουν θάρρος κι ας λένε κάποιοι το αντίθετο.

Με την εξαιρετική ερμηνευτική συνδρομή των Ρόμπερτ Μήτσαμ, Τζιν Σίμονς, αλλά και του πειστικούς στους ρόλους τους, Λέον Άμες, Μπάρμπαρα Ο’ Νηλ, Τζιμ Μπάκους. Με τη φωτογραφία του σπουδαίου Χάρυ Στράντλινγκ με 14 υποψηφιότητες για όσκαρ και δύο φορές νικητή  και την μουσική του ουκρανικής καταγωγής Ντιμίτρι Τιόμκιν.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s