ΜΕΤΑ ΤΟ “ΣΠΑΙΝΤΕΡΜΑΝ”, ΤΙ;


(αναδημοσίευση από την «ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ» ,10/7/2017)

ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΖΩΟ ΜΑΖΙ

Η κόμπρα

Του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

Ο νέος Σπάιντερμαν, που προβάλλεται από την περασμένη Πέμπτη, μας οδηγεί σε μια σειρά ερωτημάτων, που μερικά μοιάζουν και μελοδραματικά αλλά δεν παύουν, αν το σκεφτεί κανείς, να είναι και θέματα ουσίας, υπαρξιακά, ταυτοτήτων. Ποιος είμαι, που πάω, τι θα απογίνω τώρα έτσι, που ανήκω, για τι σκοπό προορίζομαι και που θα καταλήξω, νομιμοποιούμαστε να τα υποστηρίξουμε σοβαρά και υπεύθυνα. Παράλληλα, λοιπόν, το άτομο να αναρωτιέται για την πραγματική του φύση, για την μετάλλαξή του, για τα χρωμοσώματά του και το πως θα συνεχίσει, έτσι, αλλιώς ή δισυπόστατα. Δεν είναι εδώ η περίπτωση που κατέγραψε ο Ρόμπερτ Στίβενσον στο Δρ. Τζέκιλ και κύριος Χάιντ. Δηλαδή, ο ψυχολογικός διχασμός του ατόμου, η συνύπαρξη καλού και κακού, αλλά κάτι πιο τραγικό. Να υπάρχεις, δηλαδή, μέσα από το σώμα ενός ζώου διατηρώντας τα συναισθήματά σου, τις ανάγκες σου, τις αγαπες σου και τις μνήμες από τον χαμένο παράδεισο.

Ο λύκος και το γεράκι

ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΔΙΛΗΜΜΑ

Δεν έχουμε εδώ το αιώνιο σεξπιρικό δίλημμα “να ζει κανείς ή να μη ζει;” αλλά κάτι πιο ανείπωτο και τραγικό. Να ζεις, λοιπόν, και να υπάρχεις ως άνθρωπος ή ως αστακός, λύκος, γεράκι, μύγα, ρινόκερος, πιγκουίνος, αράχνη, γάτα, λεοπάρδαλη, γουρούνι, βάτραχος, φίδι; Το θέμα δεν είναι απλά η μεταμόρφωση και η μετάλλαξη αλλά η συνύπαρξη ανθρώπου και ζώου. Με αφορμή, λοιπόν, τον Σπάιντερμαν, σας θυμίζω αρχικά πως ο νεαρός ήρωας, εξαιτίας ενός δείγματος αράχνης, απέκτησε πολλές από τις ιδιότητές της, και ορμώμενος από αυτό το γεγονός να προσφέρω στους σινεφιλ 15 εξαιρετικές ταινίες για να συμμετέχουν στην αγωνία κινηματογραφικών ηρώων με τέτοια προβλήματα. Σε αυτές περιλαμβάνονται και δύο εξαιρετικά κινούμενα σκίτσα για τα παιδιά επειδή και αυτά πρέπει να μυούνται σε τέτοιους προβληματισμούς.

15 ΑΓΩΝΙΑΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ

Αστακός του Γιώργου Λάνθιμου, σε σενάριο δικό του και του Ευθύμη Φιλίππου. Εκεί που μεταφέρονται οι ήρωες και μετατρέπονται σε ζώα της αρεσκείας τους.

Ο λύκος και το γεράκι του Ρίτσαρντ Ντόνερ. Εκείνος (Ρούτγκερ Χάουερ) μετατρέπεται σε λύκο. Η αγαπημένη του (Μισέλ Φάιφερ) σε γεράκι. Η κατάρα είναι να μη συνυπάρξουν ποτέ μαζί ως άνθρωποι. Λύκος αυτός, γυναίκα εκείνη. Γεράκι αυτή, άντρας ο άλλος. Μια συγκλονιστική, ευαίσθητη ταινία.

Το νησί του Δρ. Μορό

Το νησί του Δρ. Μορό του Ντον Τέιλορ, με τον Μπαρτ Λάνκαστερ. Ένας τρελός επιστήμονας πειραματιζόμενος δημιουργεί ανθρώπινα ζώα. Διαπράττει τη θεία ύβρη και τιμωρείται. Η ταινία έγινε ριμέικ από τον Τζον Φρανκενχάιμερ στα 1996 με πρωταγωνιστή τον Μάρλον Μπράντο. Όμως, το αρχικό φιλμ, που γυρίστηκε στα 1932 από τον Ερλ Σ. Κέντον με τίτλο Η νήσος των χαμένων ψυχών, είναι αξεπέραστο.

Η μύγα του Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ, με τον Τζεφ Γκόλντμπλαμ. Ένας ιδιοφυής επιστήμονας, πειραματιζόμενος με την τηλεκινησία, μετατρέπεται σταδιακά σε μύγα, αλλάζει συναισθήματα και έρχεται σε ρήξη με τη φίλη του. Συγκλονιστική ταινία, που αποτελεί ριμέικ της κλασικής ασπρόμαυρης Μύγας του Κουρτ Νόιμαν.

Η μύγα

Η κόμπρα (1973) του Μπέρναρντ Κοβάλσκι. Φιλμ που συνιστώ ιδιαίτερα λόγω της τραγικότητας και ευφυϊας του. Ένα κολλεγιόπαιδο γίνεται βοηθός ενός επιστήμονα που κάνει πειράματα σε φίδια. Οι εξελίξεις θα είναι συνταρακτικές για την τύχη του νέου.

ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Ο Μπάτμαν επιστρέφει του Τιμ Μπέρτον. Εδώ εμφανίζονται δυο, στην κυριολεξία, τραγικές φιγούρες. Είναι η Κατγούμαν (που την υποδύεται εξαιρετικά η Μισέλ Φάιφερ). Ωστόσο, ασύγκριτη ως περσόνα και τραγικότητα παραμένει η υπόδυση του Ντάνι Ντε Βίτο ως ανθρώπου-πιγκουίνου που εγκατέλειψαν οι δικοί του και έζησε στα νερά, συντροφιά με τους άλλους πιγκουίνους.

Ο Μπάτμαν επιστρέφει

Wolf του Μάικ Νίκολς. Ο Τζακ Νίκολσον, δίπλα στη Μισέλ Φάιφερ, μετά από δάγκωμα λύκου, συγκλονίζεται όταν βλέπει τον εαυτό του να μετατρέπεται σε λύκο. Για τις υπόλοιπες ταινίες με λυκανθρώπους θα αναφερθώ στη συνέχεια.

Wolf

Ρινόκερος (1974) με τον Τζιν Γουάιλντερ. Ο βασικός ήρωας βλέπει τους διπλανούς του να μετατρέπονται σταδιακά σε ρινόκερους.

Οι άνθρωποι-γάτες (1942). Η κορυφαία ασπρόμαυρη ταινία του φανταστικού, με την υπογραφή του Ζακ Τουρνέρ. Μια γυναίκα από τη Σερβία, ένας μύθος, μια γοητεία και μια τραγική κατάληξη. Η ποίηση στη γραφή είναι χαρακτηριστική. Δεκαετία του ’80, ο Πολ Σρέιντερ, αξιοποιώντας στο βασικό ρόλο τη Ναστάζια Κίνσκι, θα γυρίσει το ενδιαφέρον έγχρωμο ριμέικ.

Ο άνθρωπος λεοπάρδαλη. Και πάλι με την υπογραφή του μεγίστου Ζακ Τουρνέρ. Είναι μια εξαιρετική ταινία υπαινικτικού τρόμου και ποιητικής ατμόσφαιρας.

ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ

Teen Wolf του Ροντ Ντάνιελ. Τι συμβαίνει όταν ένας teenager μετατρέπεται σταδιακά σε λύκο.

Ένας Αμερικανός λυκάνθρωπος στο Λονδίνο του Τζον Λάντις. Μια σκληρή, πικρή σάτιρα του φανταστικού, όπου ένας Αμερικανός που επισκέπτεται την Βρετανίο, μετά από δάγκωμα λύκου, μετατρέπεται σε λυκάνθρωπο τον οποίο τελικά σκοτώνουν αλύπητα.

Το ουρλιαχτό. Η κορυφαία ταινία του Τζο Ντάντε, που δεν αποτελεί μόνο μια ταινία του φανταστικού, αλλά είναι και ένα σχόλιο για τη δύναμη της τηλεόρασης και μια προειδοποίηση για τη συνεχή επέκταση του παρακράτους. Η φράση που ακούγεται είναι χαρακτηριστική: “πρέπει να πιστέψουν”. Στις ΗΠΑ οι πάντες σχεδόν, ακόμα και οι αστυνομικοί, μετατρέπονται σε λυκανθρώπους, αλλοιώνοντας όχι μόνο την ανθρώπινη φύση αλλά δημιουργώντας παρακρατικές ομάδες εξουσίας μέσα στη δημοκρατία.

Η πριγκίπισσα και ο βάτραχος σε σκηνοθεσία Ρομπ Κλέμεντς και Τζον Μάσκερ. Έχουμε ένα πολύ ενδιαφέρον κινούμενο σκίτσο, όπου τα μάγια έχουν μετατρέψει τον αρσενικό σε βάτραχο αλλά αυτό δεν αποτρέπει την πριγκίπισσα να τον φιλάει στο στόμα.

Η πριγκίπισσα και ο βάτραχος

Ταξίδι στη χώρα των θαυμάτων του Χαγιάο Μιζαγιάκι. Ένα εκπληκτικό ενήλικο κινούμενο σκίτσ του μεγάλου Ιάπωνα μετρ, που είναι μια ανατρεπτική εκδοχή της Αλίκης στη χώρα των θαυμάτων. Εδώ η μικρή ηρωίδα χάνει τους γονείς της και βλέπει ανθρώπους να μεταμορφώνονται σε ζώα πχ γουρούνια.

Ταξίδι στη χώρα των θαυμάτων

Τις δυο τελευταίες ταινίες τις αφιερώνουμε στους μικρούς μας φίλους που αγαπούν και το σινεμά και τα παραμύθια. Τους ενηλίκους τους αφήνουμε να προβληματιστούν με τις 13 ταινίες του φανταστικού, εκ των οποίων μερικές όπως ο Αστακός, είναι συγκλονιστικές αλληγορίες για το σήμερα και τη βαθιά συναισθηματική κρίση του σύγχρονου ανθρώπου.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s