ΤΑ… ΚΡΕΠΙΑ ΣΤΟ ΣΙΝΕΜΑ ΤΟΥ ΠΡΕΜΙΝΓΚΕΡ!


Του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

dermetzo@otenet.gr

Το σινεμά του Πρέμινγκερ καλύπτονται από κρέπια γεμάτα θάνατο και πένθος. Πένθος για τη ζωή, τις σχέσεις και το ψέμα τους, το ίδιο το σινεμά. Τις ταινίες του καλύπτουν βαριές πλερέζες γεμάτες γοτθικό τρόμο, μελόδραμα και αγωνία για το ψέμα που σκιάζει τα πάντα. Ψέμα από το πορτρέτο της Τζιν Τίρνεϊ (Λάουρα), ψέμα από τη γυναίκα (Έλινορ Πάρκερ) του Φρανκ Σινάτρα στον Άνθρωπο με το χρυσό χέρι, αδιαφορία από τη γυναίκα (Τζιν Τίρνεϊ) στις Κηλίδες στο πεζοδρόμιο, ψυχή διαβόλου σε αγγελικό πρόσωπο (Τζιν Σίμονς στο Δωσ’μου τα χείλη σου), ατένισμα της ουσιαστικής απελπισίας στο τέλος (Καλημέρα, θλίψη). Ως Ευρωπαίοι και οι δύο, ο Λίτβακ είναι το ξαδερφάκι του Πρέμινγκερ. Λειτουργούν συμπληρωματικά, ενώνουν ψηφίδες, ανατινάσσουν σύμπαντα. Τον Πρέμινγκερ που θα τον θαυμάσουμε προσεχώς με την Ανατομία ενός εγκλήματος, θα μπορούσαμε άνετα να τον χαρακτηρίσουμε δυναμιτιστή. Σε αυτό το μεγάλο αριστούργημα, διεισδύει στα εσωτερικά των ΗΠΑ και καταλήγει πως το έγκλημα είναι κοινωνικό, ερωτικό, πολιτικό, και πως εκείνος είναι ιατροδικαστής και ανατόμος των σωθικών της δεύτερης πατρίδας του. Το Δωσ’μου τα χείλη σου θα μπορούσε ουσιαστικά να είναι ένα κεφάλαιο της ανατομίας ενός εγκλήματος. Σύμπαν αυστηρά γεωμετρημένο αλλά και ασύμμετρο, ταχτοποιημένο και επικίνδυνο, φαινομενικά συμπαγές αλλά επίσης πορώδες και ρωγμώδες, κατοπτρικό και γεμάτο φλασάκια. Ένα εύθραυστο σύμπαν αντανακλάσεων, γωνιών, παραισθήσεων ,απώλειας (χασίματος) όπου κάποιος χάνει τον άλλον στο ίσωμα (χασ-ίσωμα)… Να χάνεσαι στο ίσωμα γεμάτος ηδονή, παραισθητικών ενδορφινών και να επιβιώνεις στις επικίνδυνες στροφές. Η αλήθεια σαν να είναι το… ψέμα του άλλου και το δικό σου ψέμα η παγίδευσή του στο άλλο, το υπνωτικό, το συντιθεμένο από λύματα από-σύνθεσης. Πόθοι βουβοί, υπόγεια ρήγματα, χαραμάδες, πλαστές ταυτότητες σ΄ένα σύμπαν αινιγματικό, ανεξερεύνητο.

Υ.Γ. Η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 έδειξε ήδη τα νουάρ του ΄Ο άνθρωπος με το χρυσό χέρι, Ο γκρεμός, Λάουρα. Εκλεισε την καριέρα του τονίζοντας τον Ανθρώπινο παράγοντα, βασικό στοιχείο ενός κρυμμένου μυστικού προφανούς μεν, αδιαπέραστου δε. Για να καταλάβετε καλύτερα τους προβληματισμούς της Λάουρα, δείτε ακόμα Δεσμώτης του ιλίγγου, Νύχτα αγωνίας, Σατανική επιχείρηση, Γυμνοί στον ήλιο, Ο μπάτσος (Μέλβιλ), Το κοράκι (Κλουζό), Μίστερ Κλάιν.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s