«Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ ΖΩΟΛΟΓΙΚΟΥ ΚΗΠΟΥ»


(ανδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 2/7/2017)

Άνθρωποι και θηρία

Του Στράτου Κερσανίδη

Ο άνθρωπος διαφέρει από το θηρίο επειδή έχει αναπτύξει τη Νοημοσύνη υποτάσσοντας τα άγρια ένστικτα. Τα υποτάσσει αλλά δεν τα εξαλείφει και αρκεί να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες ώστε η Νοημοσύνη να υποταχθεί στο ένστικτο και ο Άνθρωπος να λειτουργήσει ως Θηρίο. Όταν μάλιστα η Νοημοσύνη χρησιμοποιείται για να εξυπηρετήσει τη βαρβαρότητα του ενστίκτου, τότε το νοήμων ον Άνθρωπος μετατρέπεται σε κάτι, χειρότερο και από Θηρίο. Ιστορικά παραδείγματα έχουμε πολλά με κορυφαίο το Ναζισμό.

Η Νίκι Κάρο στη «Γυναίκα του ζωολογικού κήπου» (The zookeepers wife), ανθρώπους, θηρία και ανθρώπους-θηρία! Τα θηρία ζουν σε ένα ζωολογικό κήπο, οι άνθρωποι τα φροντίζουν και επισκέπτονται το ζωολογικό κήπο για να τα δουν ενώ οι άνθρωποι-θηρία, με εργαλείο την αρρωστημένη Νοημοσύνη τους, έρχονται για να καταστρέψουν την ισορροπία. Με απλά λόγια, έρχονται οι ναζί με εφόδιο την ιδεοληψία τους για να εξοντώσουν τους ανθρώπους.

Το 1939 στη Βαρσοβία, ο Αντονίνα Ζαμπίνσκα και ο σύζυγός της δρ. Γιαν Ζαμπίνσκι, διευθύνουν το ζωολογικό κήπο της πόλης και φροντίζουν τα ζώα. Ο Λουτζ Χεκ, ένας γερμανός ζωολόγος, επισκέπτεται πριν από τον πόλεμο το ζωολογικό κήπο, γνωρίζεται με τους Ζαμπίνσκι και όταν κάποιοι τον ρωτούν ποια είναι η άποψή του για τον Χίτλερ, απαντά πως δεν είναι πολιτικός αλλά ένα απλός ζωολόγος. Όταν όμως οι Γερμανοί εισβάλλουν στην Πολωνία, ο Λουτζ έρχεται ως κατακτητής, πιστός στο Τρίτο Ράιχ. Φυγαδεύει τα ζώα στη Γερμανία, για να τα σώσει, όπως υποστηρίζει και χρησιμοποιεί το χώρο για να κάνει κάποια γενετικά πειράματα με ζώα. Οι Ζαμπίνσκι από την πλευρά τους, προτείνουν ένα μέρος του ζωολογικού κήπου να μετατραπεί σε εκτροφείο χοίρων για τις ανάγκες του στρατού. Έτσι θα έχουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν ένα δίκτυο διαφυγής των Εβραίων της Βαρσοβίας και να τους σώσουν τη ζωή. Ο πόλεμος πλησιάζει προς το τέλος του και ο Χεκ υποψιάζεται πως κάτι ύποπτο συμβαίνει στο ζωολογικό κήπο.

Μια ακόμη ταινία με θέμα τη ναζιστική θηριωδία η οποία είναι βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα. Η σκηνοθέτιδα βάζει στο κέντρο της αφήγησής της, την γοητευτική Τζέσικα Τσαστέιν (δύο υποψηφιότητες για Όσκαρ), η οποία ερμηνεύει ιδανικά την Αντονίνα Ζαμπίνσκα. Γύρω της τοποθετεί τους υπόλοιπους χαρακτήρες, οι οποίοι όχι μόνον δεν είναι επικουρικοί αλλά είναι δομημένοι με πολλή προσοχή.

Ωραία ταινία η οποία δίνει με πιστότητα την εποχή και τον τρόμο που έζησαν οι άνθρωποι. Καλογυρισμένη με δυνατές και όμορφες σκηνές, η κάμερα αξιοποιεί όλες τις δυνατότητες που έχει για να καταγράψει το χώρο και τους ανθρώπους. Η ταινία διαθέτει ένταση, αγωνία και συγκίνηση, δεν κραυγάζει αλλά αντίθετα προσεγγίζει το θέμα της με διακριτικότητα. Κι αν θέλετε, πολύ καλά κάνει και καταπιάνεται με αυτό το θέμα, επειδή είναι ανεξάντλητο και δυστυχώς, χρειάζονται συνεχείς υπενθυμίσεις.

Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο της Νταιάν Άκερμαν, το οποίος με τη σειρά της είναι βασισμένο στο ημερολόγιο που κρατούσε η Αντονίνα Ζαμπίνσκα.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s