ΤΟ ΝΑ ΣΚΟΤΩΝΕΙΣ ΔΙΑ… ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΥ!


ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ “ΤΗΛΕΦΩΝΗΣΑΤΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΑΜΕΣΟΥ ΔΡΑΣΕΩΣ”

Ο άγνωστος του εξπρές

Του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

dermetzo@otenet.gr

Tο φιλμ του Χίτσκοκ Τηλεφωνήσατε ασφάλεια αμέσου δράσεως μας κατευθύνει σε εκείνες τις μυθοπλασίες όπου ο ενδιαφερόμενος σκοτώνει το έτερον ήμισυ δια αντιπροσώπου για να μην πέσουν πάνω του οι υποψίες. Είναι μια διεστραμμένη αλλά συνήθης μυθοπλασία του κινηματογράφου, ενώ η Πατρίτσια Χάισμιθ ανέλυσε εξαιρετικά αυτές τις νοσηρές καταστάσεις του φαντασιακού, της ψυχής και του μυαλού. Από δική της νουβέλα προήλθε και μια άλλη ταινία του Χίτσκοκ, Ο άγνωστος του εξπρές (Strangers on a train, 1951), όπου η εκτέλεση του φόνου γίνεται μέσω αντιπροσώπου. Στο έξοχο φιλμ νουάρ του Ανατόλ Λίτβακ Στον ίσκιο του δολοφόνου (Sorry, wrong number, 1948), ο Μπαρτ Λάνκαστερ θέλει να σκοτώσει τη σύζυγό του (Μπάρμπαρα Στάνγουικ) μέσω αντιπροσώπου. Όταν την τελευταία στιγμή το μετανιώνει, η εντολή έχει πια εκτελεστεί. Το φιλμ του Χίτσκοκ Τηλεφωνήσατε ασφάλεια αμέσου δράσεως έγινε ριμέικ από τον Άντριου Ντέιβις με τίτλο Ένας τέλειος φόνος (Α perfect murder, 1998) με τον Μάικλ Ντάγκλας στη θέση του Ρέι Μίλαντ και τη Γκουίνεθ Πάλτροου στη θέση της Γκρέις Κέλι. Στη μυθοπλασία του Η νύχτα έχει 1000 μάτια (Night watch, 1973), που προέρχεται από θεατρικό έργο σε σκηνοθεσία Μπράιαν Χάτον, ο σύζυγος (Λόρενς Χάρβεϊ) επιθυμεί να απαλλαγεί από τη σύζυγο (Ελίζαμπεθ Τέιλορ). Στην αρχή νομίζει ότι αυτή είναι πολύ αδύναμη και ότι θέλει να την τρελάνει σκηνοθετώντας ιστορίες με φαντάσματα. Μέσα από ένα αργό ρυθμό, δεδομένου οι τρεις πρώτες ταινίες δανείζονται τα σενάριά τους από θεατρικά έργα, φτάνουν στην ουσία της ίντριγκας, η οποία είναι ανατριχιαστική. Φόνος δια αντιπροσώπου κι εδώ, και μάλιστα με τρόπο αναπάντεχο. Σημειώνουμε ακόμα τη γνωστή μαύρη κωμωδία Πέτα τη μαμά από το τρένο με τους Ντάνι ντε Βίτο και Μπίλι Κρίσταλ, που κάνει αναφορές και στον Άγνωστο του εξπρές. Δεν ταιριάζει μέσα στο θέμα μας γιατί ο αντιπρόσωπος έχει κίνητρο, αλάλ θα αναφερθώ σε εραστές που σκοτώνουν τους άντρες των ερωμένων τους. Είναι το Με διπλή ταυτότητα του Μπίλι Γουάιλντερ και η επανεγγραφή της Έξαψη του Λόρενς Κάσνταν, οι Διαβολικοί εραστές του Βισκόντι και τα ριμέικ Ο ταχυδρόμος χτυπάει πάντα δυο φορές του Τάι Γκάρνετ και του Μπομπ Ράφελσνο. Αν δείτε αυτές τις ταινίες, είστε καλυμμένοι.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s