Ένα ταξίδι στο γαλλικό φιλμ νουάρ


Στο νέο βιβλίο του Αλέξη Δερμεντζόγλου

ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 25/06/2017 

Της Ειρήνης Πλιάτσικα

«Οι κώδικες των αμαρτωλών στο γαλλικό φιλμ νουάρ» είναι το νέο βιβλίο του Αλέξη Δερμεντζόγλου, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Ερωδιός» σε συνεργασία με το Κέντρο Μελετών και Ερευνών για το Σινεμά.

Το βιβλίο “Οι κώδικες των αμαρτωλών στο γαλλικό φιλμ νουάρ” περιέχει 112 σελίδες, 70 φωτογραφίες και κάνει αναφορά σε 80 κλασικά και μεταμοντέρνα γαλλικά φιλμ νουάρ, με εκτεταμένο πρόλογο του κριτικού κινηματογράφου και συγγραφέα Δημήτρη Κολιοδήμου. Σ’ αυτό, ο δικός μας, γνωστός κριτικός κινηματογράφου Αλέξης Δερμεντζόγλου καταπιάνεται με το γαλλικό φιλμ νουάρ και πιο συγκεκριμένα με τους ήρωές του. Οι ήρωες των ταινιών αυτών είναι κυρίως σκληροτράχηλοι ντετέκτιβ, φαμ φατάλ, διεφθαρμένοι αστυνομικοί, ζηλόφθονες σύζυγοι, πράκτορες ασφαλιστικών εταιρειών κ.ά.

Στις σελίδες του βιβλίου καλύπτονται 70 χρόνια του γαλλικού νουάρ κινηματογράφου, από το 1938 έως το 2008, καταγράφοντας και σχολιάζοντας κορυφαίες ταινίες και σταθμούς του είδους, μεταξύ των οποίων οι “Άγρια δολοφονία”, “Η άπιστη γυναίκα”, “Αστυνόμος διώξεως του εγκλήματος”, “Γυμνοί στον ήλιο”, “Ένας δικαστής που τον έλεγαν σερίφη”, “Το καρνέ των κατασκόπων”, “Ο κόκκινος κύκλος”, “Το κοράκι”, “Ο μεγάλος τιμωρός του υποκόσμου”, “Πυροβολήστε τον πιανίστα”, “Η σπείρα των Παριζιάνων”, “Η συμμορία των Σικελών” κ.ά.

Η γραφή είναι βιωματική, ενώ όλα είναι γραμμένα με το προσωπικό ύφος του συγγραφέα. Ο Αλέξης Δερμεντζόγλου χωρίζει το βιβλίο σε διάφορα κεφάλαια, στα οποία ξεχωρίζουν οι διάφορες τάσεις του γαλλικού νουάρ.

Με αναλυτικό και γλαφυρό τρόπο αναπτύσσει τους κώδικες συμπεριφορών των παρανόμων στο γαλλικό είδος.

Ο αναγνώστης θα μάθει για τους κώδικες του νουάρ, την ανάμειξή του με την πολιτική αλλά και την κυρίαρχη θέση του έρωτα σε αυτό.

Στο πρώτο μέρος του βιβλίου υπάρχουν οι βιωματικές αναλύσεις και κριτικές του συγγραφέα μέσα από την παρουσίαση και κριτική των ταινιών που έχει συμπεριλάβει. Στο δεύτερο μέρος του τόμου παρέχεται ένας κατάλογος με όλες τις ταινίες αλφαβητικά και παρατίθενται όλα τα στοιχεία για το καστ, τους βασικούς συντελεστές αλλά και την υπόθεση της κάθε ταινίας.

Το εξώφυλλο του βιβλίου προέρχεται από τη δημοφιλή ταινία του Ζαν Πιέρ Μελβίλ “Ο δολοφόνος με τα αγγελικό πρόσωπο” του 1967, με πρωταγωνιστές τον Αλέν Ντελόν, τον Φρανσουά Περιέ και τη Ναταλί Ντελόν. Πρόκειται για μια ταινία σταθμό του γαλλικού νουάρ κινηματογράφου.

 Το φιλμ νουάρ

Το φιλμ νουάρ είναι ένας κινηματογραφικός όρος που χρησιμοποιείται για να χαρακτηρίσει ένα συγκεκριμένο στιλ σε αστυνομικές ταινίες του Χόλιγουντ που δίνουν έμφαση στον κυνισμό των χαρακτήρων αλλά και στα ερωτικά και συναισθηματικά τους κίνητρα. Πρόκειται για ταινίες που χαρακτηρίζονται από έντονες ασπρόμαυρες αντιθέσεις και χαμηλό φωτισμό. Ο γαλλικός όρος “film noir” αποδόθηκε για πρώτη φορά το 1946 από το γάλλο κριτικό κινηματογράφου Νίνο Φρανκ. Οι δεκαετίες του ’40 και του ’50 γενικότερα θεωρούνται ως η “κλασική περίοδος” του φιλμ νουάρ, παρ’ όλο που ο όρος έγινε ευρέως αποδεκτός τη δεκαετία του 1970. Είναι ένα κινηματογραφικό στιλ εκτός των συμβατικών χολιγουντιανών πλαισίων. Οι φιλμ νουάρ ταινίες τείνουν να έχουν ασυνήθιστα περίπλοκα σενάρια, συχνά περιλαμβάνοντας φλάσμπακ και άλλες τεχνικές μοντάζ που διακόπτουν και συχνά επισκοτίζουν την αφηγηματική αλληλουχία. Συχνά περιγράφεται ως κάτι απαισιόδοξο καθώς οι πρωταγωνιστές μπλέκονται συνήθως άθελά τους σε καταστάσεις και παλεύουν ενάντια στη μοίρα τους. Οι φιλμ νουάρ ταινίες ξεχώριζαν για τη συχνότητα που επικεντρώνονταν σε γυναίκες αμφιβόλου ηθικής και στην κυριαρχία των ντετέκτιβ ως πρωταγωνιστικό ρόλο. Τα περισσότερα φιλμ νουάρ ήταν παραγωγές χαμηλού κόστους, γι’ αυτό οι συγγραφείς και οι σκηνοθέτες ήταν ελεύθεροι σε πειραματισμούς καθώς δεν περιορίζονταν από τα κλασικά στοιχεία του χολιγουντιανού κινηματογράφου.

Ο Αλέξης Δερμεντζόγλου

Ο Αλέξης Δερμεντζόγλου είναι δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου. Σπούδασε ιατρική. Παρ’ όλα αυτά από πολύ νωρίς τον κέρδισε η δημοσιογραφία και η αγάπη του για τον κινηματογράφο. Έχει εκπομπές για το σινεμά στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση της ΕΡΤ3. Από το 2008 μέχρι σήμερα είναι πρόεδρος του ΚΕΜΕΣ, που έχει έντονη δραστηριότητα για την έβδομη τέχνη και από το καλοκαίρι του 2013 έως και σήμερα είναι βασικό στέλεχος της Κινηματογραφικής Λέσχης των Εργαζομένων της ΕΡΤ3, ενώ δίδαξε σε διάφορα εκπαιδευτικά ιδρύματα κριτική στην ιστορία του κινηματογράφου. Είναι επίσης ιδρυτής του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας. Γράφει θεωρητικά, κοινωνιολογικά και ερευνητικά θέματα που σχετίζονται με τον κινηματογράφο στις εβδομαδιαίες εκδόσεις των εφημερίδων “Θεσσαλονίκη”, “Μακεδονία” και στο μηνιαίο περιοδικό «Αυλαία».

Info

Το βιβλίο “Οι κώδικες των αμαρτωλών στο γαλλικό φιλμ νουάρ” του Αλέξη Δερμεντζόγλου διατίθεται σε όλα τα βιβλιοπωλεία της Θεσσαλονίκης και είναι το έκτο βιβλίο των εκδόσεων ΚΕΜΕΣ και το έβδομο προσωπικό συγγραφικό έργο του Αλέξη Δερμετζόγλου. Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις “Ερωδιός” σε συνεργασία με το ΚΕΜΕΣ.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s