ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΟ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΝΟΥΑΡ


Η ΥΠΟΓΕΙΑ ΓΡΑΜΜΗ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ

Γυναίκα φάνταμα

του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

Η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 και το ΚΕMΕΣ ξεκινούν το νέο αφιέρωμά τους Μεταμοντέρνο αμερικανικό νουάρ την Δευτέρα 26 Ιουνίου με τον Σκορπιό στο θερινό σινεμά ΑΠΟΛΛΩΝ.Η λογική  και η αισθητική  του αφιερώματος  είναι:

«Οχτώ ταινίες στο αφιέρωμα

Οχτώ διαφορετικές ματιές

Επτά σκηνοθέτες

Οχτώ διαφοροποιήσεις  της  «μαύρης»  σειράς.

Από τα δείγματα του Σκορπιού στα «δαγκώματα» των αμερικανικών  μυστικών  υπηρεσιών  στην Υπόθεση Πάραλλαξ , την 200η ταινία. Κάτι έρπει μεταξύ αυτών των φίλμ. Γλιστράει επικίνδυνα ως φίδι σιωπηλά και ενεδρεύει , περικυκλώνει την ζωή και το φαντασιακό, αφήνοντας ρήγματα και ελλείψεις. Τα κενά ως απώλεια, η απώλεια ως νοσταλγία , η νοσταλγία ως τόπος της χίμαιρας. Μεταμοντέρνο για την διαυγή σαφήνεια της α-σάφειας. ΄Οσο είμαι μαζί σου α-σαφής  τόσο προσδιορίζω  το είναι μου  ως ανεντόπιστη  οντότητα, ως επικίνδυνη  αόρατη ροή. Σκορπιός  για τον χρόνο που χάνει την ταυτότητά του  για λίγα δευτερόλεπτα , για την φιγούρα που ζωντανεύει  ως υποψία. Τηλεφωνήσατε ασφάλεια αμέσου δράσεως  γιατί δεν θα ξανανταμώσουμε ως ξένοι αλλά ως συνένοχοι  της ταξικής ψυχραιμίας. Το κλειδί και το σημαίνον της αποτροπής. Δώσμου τα χείλη σου  μας λέει ο Πρέμινγκερ , μόνον  που το κραγιόν  σου περιέχει δηλητήριο και αποχρωματίζεται …εύκολα. Ποτέ άλλοτε το μεταμοντέρνο  δεν βρήκε  την έκφρασή του πιο καίρια. Οι άγγελοι , είτε  εκπεσόντες, είτε κάτοικοι της κολάσεως,  είναι μικρά  ζωύφια  κρυμένα στα ευμαρή ντεκόρ.Η σκόνη ως συντήρηση της ταξικότητας.  Μπούλιτ  γιατί να αναλωθώ να γράψω για ανανέωση του είδους αφού διαθέτω την Ζακλίν Μπισέ; Ναί, η σούπερ κούκλα  Ζακλίν  ως καθρέφτης του άλλου ,ως το αγγελικό flip side του βίαιου Μάκ Κουήν. Δεν υπάρχει συγχώρεση ,αυτός ο ήρωας δεν θα ξαναβαπτιστεί ποτέ ,το όνομά του είναι μια απογοήτευση. Υπόθεση Πάραλλαξ να φύγω από την πολιτική καταγγελία, να αναχωρήσω για μια συνάντηση με τον Γοιυώρεν Μπήττυ ,να δεχτώ το αεράκι της αέναης κίνησής του. ΄Ανθρωπος  σε δια-ταραχή, κίνδυνο, σε ταξίδι αυτοκτονίας.Κι όμως  αυτή την λεπτή γραμμή την χάρισαν ιδίως ο Γκόρντον Γουίλλις(φωτογραφία),ο Μάικ Σκόλ (μουσική)το μοντάζ. Κενά , βλέμματα και οι μεγάλες ρωγμές ,τα ελλείποντα κομμάτια , ένας δρόμος που τελειώνει. Ο Σιόντμακ  κατεβαίνει στην Αμερική και διασκευάζει  τον Ούλριχ  στη Γυναίκα φάντασμα διαχρονικό μνημείο του σινεμά. Αμερική σημαίνει αναπαράσταση (δες και Χόλλυγουντ) και αποπροσωποίηση (δες τεχνολογία και μηχανήματα), ενδιάμεσοι (γραμματείς κτλ)και απιστία. Αμερική σημαίνει  λατρεία του απόντος και υποκατάσταση του  ζώντος με εικονικό ομοίωμα. Αμερική  σημαίνει  ανασφάλεια μας λέει (μετά τον Γερμανό Σιόντμακ) ο Βρετανός Σλέσινγκερ στο Ανθρωποκυνηγητό. Εξάλλου  το δηλώνει και η φράση, που συνεχώς εκσφενδονίζει  ως πυροβολισμό  ο σέρ Λώρενς Ολίβιε «Υπάρχει ασφάλεια;» Όχι δεν υπάρχει τίποτα , παρά μοναξιά,  προδοσία, ομοιώματα του άλλου και αποκάλυψη του κρυφού  κόσμου που ζεί δίπλα μας. They live  Ζουν ανάμεσά μας  θα έλεγε ο Κάρπεντερ. Μόνη λύση η συνεχής επιτήρηση. Κι ακόμα ένα μεγάλο τελευταίο κόλπο  τόσο καυτό όσο μια Καυτή  πέτρα . Και πάλι ο Γέητς ,μετά το Μπούλιτ, σε μια εξομολόγηση για την περιπέτεια και την δύναμη της ομάδας. Πέρα από το μοντέρνο, εκείνο που υπάρχει  είναι η γέννηση του νέου που μετατρέπει το παραδοσιακό σε ανήσυχα φιλμικά πεδία.

Το ακριβές πρόγραμμα του αφιερώματος είναι :

26/6 O ΣΚΟΡΠΙΟΣ (SCORPIO) του Μάικλ Γουίνερ, με τους Μπαρτ Λάνκαστερ και Αλέν Ντελόν, ΗΠΑ, 1973,  έγχρωμη, 114′

3/7 ΤΗΛΕΦΩΝΗΣΑΤΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΑΜΕΣΟΥ ΔΡΑΣΕΩΣ (DIAL M FOR MURDER) του Άλφρεντ Χίτσκοκ,  με τους Γκρέις Κέλι και Ρέι Μίλαντ,  ΗΠΑ, 1954, έγχρωμη, 105′,  Υποψηφιότητα για ΒΑFTA Kαλύτερης Ξένης Ηθοποιού

10/7 ΔΩΣ’ΜΟΥ ΤΑ ΧΕΙΛΗ ΣΟΥ (ΑΝGEL FACE) του Όττο Πρέμινγκερ, με τους Ρόμπερτ Μίτσαμ και Τζιν Σίμονς,  ΗΠΑ, 1953, ασπρόμαυρη, 91′

17/7 ΜΠΟΥΛΙΤ (BULLITT) του Πίτερ Γέιτς, με τους Στιβ ΜακΚουίν και Ζακλίν Μπισέ,  ΗΠΑ, 1968, έγχρωμη, 114′,  Όσκαρ Καλύτερου Μοντάζ

24/7 200η ΠΡΟΒΟΛΗ  ΥΠΟΘΕΣΗ ΠΑΡΑΛΛΑΞ (PARALLAX VIEW) του Άλαν Πάκουλα, με τους Γουόρεν Μπίτι και Πόλα Πρέντις,  ΗΠΑ, 1974, έγχρωμη, 102′

31/7 Η ΓΥΝΑΙΚΑ-ΦΑΝΤΑΣΜΑ (PHANTOM LADY) του Ρόμπερτ Σιόντμακ, με τους Φρανσό Τον και Έλα Ρέινς,  ΗΠΑ, 1944, ασπρόμαυρη, 87′

7/8 ΑΝΘΡΩΠΟΚΥΝΗΓΗΤΟ (ΜΑRATHON MAN) του Τζον Σλέσιντζερ, με τους Ντάστιν Χόφμαν και Λόρενς Ολίβιε,  ΗΠΑ, 1976, έγχρωμη,  Χρυσή Σφαίρα ΄Β ανδρικού ρόλου

14/8 ΚΑΥΤΗ ΠΕΤΡΑ (ΤΗΕ ΗΟΤ ΡΟCK) του Πίτερ Γέιτς, με τους Ρόμπερτ Ρέντφορντ και Τζορτζ Σίγκαλ,  ΗΠΑ, 1972, έγχρωμη, 101′,  Υποψηφιότητα για Όσκαρ Καλύτερου Μοντάζ

Βυθιστείτε στην παραισθητική μαγεία των ταινιών.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s