ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΡΤ-3


«Η ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ» του Κλωντ Λελούςαπό τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Όταν οι δρόμοι πέντε μικροαπατεώνων διασταυρωθούν, τότε η εξέλιξή τους θα είναι ραγδαία στον χώρο της παραβατικής δράσης. Η ισχύς εν τη ενώσει λοιπόν. Με την καίρια συνδρομή της κινηματογραφικής μυθοπλασίας και αισθητικής, θα δημιουργηθεί μια από τις πιο αλλόκοτες και σπιρτόζες κωμωδίες της δεκαετίας του 1970 και όχι μόνον. Κατόπιν δια της ανοχής, αλλά και επιθυμίας του θεατή για «θαύματα», θα δέσει το γλυκό και η θέαση θα γίνει μια απόλαυση. Βέβαια η πλοκή είναι ώρες που, σε αφήνει κάπως αμήχανο, όχι μόνο για την αυτονόητη αναληθοφάνεια, αλλά κυρίως γα τις πολλαπλές αλλαγές της αφηγηματικής πορείας, αφού συμβαίνουν τόσα πολλά, με αλλαγές κυρίως τόπου δράσης. Η ομάδα των πέντε παραβατικών σκαρφίζεται μοντέρνες εκδοχές δραστηριοποίησης στον χώρο της παρανομίας, προκειμένου να βελτιώσει την οικονομική της κατάσταση. Και βέβαια, όπως σε κάθε, ακόμη και νομότυπη, επιχείρηση, ο έλεγχος του μέτρου και της απληστίας, συνήθως χάνεται. Ωστόσο  η ομάδα του Λίνο, αυτός φαίνεται για αρχηγός της συμμορίας, δε φαίνεται να διακατέχεται τόσο από την απληστία για το χρήμα, όσο για την ηδονή της περιπέτειας. Αναζητούν, όλο και το δυσκολότερο, όλο και το πιο επικερδές. Και κυρίως δείχνουν να έχουν στόχο, το αδύνατο, θέλγονται από την  υπέρβαση, κόντρα πάντα στον κοινό νου. Και όταν λέω αδύνατο, εννοώ την απαγωγή του πάπα για παράδειγμα και την απαίτηση, να δώσει ο κάθε πιστός από ένα δολάρια για την απελευθέρωσή του. Πως θα λέγατε και οι μη φανατικοί πιστοί, κατά την έκφραση του υπερθετικού βαθμού του καλός, γαμάτο; Ή πως σας φαίνεται η ιδέα της υπεράσπισης στο δικαστήριο της ομάδας-συμμορίας, με το νομικό επιχείρημα, ότι έδωσαν 10 εκατομμύρια για την υπεράσπιση των λαϊκών συμφερόντων. Αλλά και η φαεινής ιδέα να απαγάγεις τον επικεφαλής των ανταρτών, κάπου στην Λ. Αμερική και να παίρνεις λύτρα, από τρεις πηγές, τους αντάρτες, την επίσημη κυβέρνηση του κράτους, αλλά και την CIA; Αυτά, σταχυολογώντας περί το αδύνατον και την υπέρβαση. Τώρα για το στόρι λίγα πράματα. Ο Λίνο οδηγώντας βιαστικά για το αεροδρόμιο θα φύγει από τον δρόμο εξαιτίας του προπορευόμενου αυτοκίνητου και θα απαιτήσει από τον οδηγό με το όνομα Άλντο, να τον μεταφέρει στο αεροδρόμιο. Σε έλεγχο της αστυνομίας θα βρεθεί ότι ο Λίνο είναι καταζητούμενος και ο Άλντο έχει κλέψει το αυτοκίνητο. Οι δύο άγνωστοι μεταξύ τους, θα κριθούν συνένοχοι και θα βρεθούν στην φυλακή για πέντε χρόνια. Έτσι άρχισε να κτίζεται η πενταμελής συμμορία. Και για να γίνει αντιληπτό το στίγμα της ταινίας του Κλωντ Λελούς, αναφέρω μερικές ατάκες.«Η πορνεία είναι μια παραγωγική διαδικασία, την οποία πρέπει οι ίδιες να διευθύνουμε, καθότι είμαστε οι ίδιες και το προϊόν». «Ο Στάλιν ηγήθηκε της Σοβιετικής Ένωσης από το 1924, με συνέπεια τον θάνατο εκατομμυρίων. Φανταστείτε έναν οδηγό χωρίς δίπλωμα, που οδηγεί Φεράρι, θα σκοτώνει καθημερινά μια ντουζίνα. Κατά συνέπεια ο Στάλιν ήταν ο τρελός οδηγός της επανάστασης». «Καλύτερα ένας καλός κύριος, παρά ένας κακός σκλάβος». «Είμαστε χάρτινοι τίγρεις, αλλά πάντα τίγρεις που ξέρουν τι θέλουν».  «Υπάρχει ένας δρόμος από τη βαρβαρότητα στην παρακμή, ο πολιτισμός». «Η διαλεκτική είναι σαν το σασμάν που, μεριμνά για την μετάδοση της ενέργειας από την μηχανή στους άξονες και ο Λένιν είναι αυτός που, εφηύρε το αυτόματο σασμάν ». Μια τρελή ταινία, αλλόκοτη, γκροτέσκα, πολιτική, απολίτικη, χιουμοριστική που, ψυχαγωγεί, αλλά σχολιάζει κοινωνία, πολιτική, ανθρώπους και καταστάσεις. Ακροθιγώς γίνεται αναφορά σε μαρξισμό, αλλά και καπιταλισμό.

Στην ερμηνευτική συνδρομή και σε εξαιρετική αρμονία, οι Λίνο Βεντούρα, Ζακ Μπρελ, Σαρλ Ντενέρ, Άλντο Μακιόνε, Σαρλ Ζεράρ, αλλά και ο Τζώνι Χάλιντεϊ σε σύντομη παρουσία. Στην φωτογραφία ο Ζαν Κολόμπ.

 

 

 

 

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s