ΟΙ ΚΩΔΙΚΕΣ ΤΩΝ ΑΜΑΡΤΩΛΩΝ στο γαλλικό φιλμ νουάρ


 

(από το http://www.stokokkino.gr και προδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 21/5/2017)

Γράφοντας για το γαλλικό φιλμ νουάρ

του Στράτου Κερσανίδη

Το αμερικανικό γκαγκστερικό φιλμ των δεκαετιών 1940-1950, ονομάστηκε με το γαλλικό όρο «φιλμ νουάρ» (film noir), δηλαδή «μαύρη ταινία», το 1946 από το Γάλλο κριτικό κινηματογράφου, Νινό Φρανκ. Σύντομα όμως, αρχές της δεκαετίας του 1950, πέρασε τον Ατλαντικό και ταινίες παρόμοιου ύφους και αισθητικής άρχισαν να γυρίζονται και στην Ευρώπη. Ιδιαίτερα στη Γαλλία όπου όμως ενσωμάτωσε την ιδιοσυγκρασία, την αισθητική και τις αναζητήσεις των γάλλων κινηματογραφιστών. Γι αυτό όταν μιλάμε για φιλμ νουάρ, συνηθίζουμε να ξεχωρίζουμε το αμερικανικό από το γαλλικό.

Μια συναρπαστική γνωριμία και περιπλάνηση στους δρόμους του γαλλικού φιλμ νουάρ προσφέρει στους λάτρεις αυτού του κινηματογραφικού είδους (;) ή ύφους όπως προτιμούν κάποιοι να το αποκαλούν, το βιβλίο του κριτικού κινηματογράφου, Αλέξη Δερμαντζόγλου, «Οι κώδικες των αμαρτωλών», με τον υπότιτλο «στο γαλλικό φιλμ νουάρ». Είναι μια έκδοση του Κέντρου Μελετών και Ερευνών για το Σινεμά (ΚΕΜΕΣ) και κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ερωδιός.

Δεν είναι ένα δύσκολο, στριφνό και βαρετό βιβλίο. Αντίθετα, διαβάζεται με μιαν ανάσα κι αυτό επειδή ο συγγραφέας ξέρει πώς να προσεγγίσει τον αναγνώστη. Πρώτα απ’ όλα δεν επιχειρεί μια βαθιά θεωρητική κοινωνιολογική και αισθητική προσέγγιση του γαλλικού φιλμ νουάρ. Γράφει, βέβαια για όλα αυτά, αλλά με έναν τρόπο που κρατά το θεατή, με ρέοντα και γλαφυρό λόγο. Κι αυτό μπορεί να το κάνει μόνον κάποιος ο οποίος είναι βαθύς γνώστης του αντικειμένου με το οποίο καταπιάνεται. Και ο Αλέξης Δερμεντζόγλου εκτός από γνώστης του φιλμ νουάρ είναι και φανατικός λάτρης των ταινιών αυτού του είδους.

Κι έτσι μέσα σε μόλις 111 σελίδες, ο συγγραφέας καταφέρνει να συμπυκνώσει και να μεταδώσει όλη την αγάπη του και τη γνώση, καθιστώντας τον αναγνώστη συνταξιδιώτη στους δρόμους του γαλλικού αστυνομικού φιλμ αλλά και να του δημιουργήσει ερεθίσματα για περαιτέρω κινηματογραφικές αναζητήσεις, μέσα από τις ίδιες πλέον τις ταινίες.

Στον επίλογο του βιβλίου, ο συγγραφέας γράφει: «για να νοιώσουμε ακριβώς το γαλλικό φιλμ νουάρ, είναι απαραίτητο να ζούμε με τις σιωπές, τη ‘μυστικότητα’ και τη διαίσθησή του. Αυτά δε διδάσκονται. Ευτυχώς, είναι αυτοφυή».

Το βιβλίο προλογίζει ο κριτικός κινηματογράφου, Δημήτρης Κολιοδήμος, το κυρίως κείμενο είναι 59 σελίδες, ενώ οι υπόλοιπες σελίδες έχουν αφιερωθεί σε μια ανθολόγηση 65 ταινιών, ως οδηγό πλεύσης για όσους επιθυμούν να γνωρίσουν του κώδικες των αμαρτωλών μέσα από τις ίδιες τις ταινίες.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s