ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΧΤΥΑ ΤΗΣ ΒΑΡΚΑΣ, ΣΤΑ ΔΙΧΤΥΑ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ


«ΤΟ ΔΙΧΤΥ» του Κιμ Κι-Ντουκ

από τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Η ζωή μας ορίζεται και καθορίζεται από την εκάστοτε πολιτική εξουσία. Ωστόσο στις αστικές Δημοκρατίες υπάρχει ένα περιθώριο στο σκοινί με το οποίο μας έχουνε δεμένους. Δηλαδή έχει κάποια μέτρα, έναν αέρα, μπορούμε νε περιτριγυρίζουμε στα όρια μιας ψευδαισθητικής ελευθερίας τουλάχιστον. Βέβαια υπάρχουν περιπτώσεις, κυρίως σε ολοκληρωτικά καθεστώτα που, σε δένουν πισθάγκωνα. Και τότε τι κάνεις;

Ο καημένος ο Ναμ Τσουλ-Γου, είναι ένας Βορειοκορεάτης ψαράς που, ψαρεύει στα νερά που συνορεύουν με την Νότιο Κορέα. Όταν κάποια στιγμή τα δίχτυα μπερδεύονται στην προπέλα της μηχανής, η βάρκα περνάει στα νερά της Ν. Κορέας. Προσέξτε το ερώτημα των ασφαλιτών της πατρίδας του στην ανάκριση, σε μεταγενέστερο χρόνο. «Και γιατί δεν κολύμπησες μέχρι την ακτή εγκαταλείποντας την βάρκα. Η βάρκα σου έχει μεγαλύτερη αξία από την πατρίδα σου;

Τέλος πάντων, ο Ναμ θα βρεθεί μεταξύ σφύρας και άκμονος. Καταρχήν θα ανακριθεί και θα βασανιστεί από τις αρχές ασφαλείας της Ν. Κορέας ως πιθανός κατάσκοπος. Στη συνέχεια θα του προταθεί να αυτομολήσει, ως λάφυρο της καπιταλιστικής δημοκρατικής Κορέας. Τα οφέλη στην προπαγάνδα αυτονόητη. Αυτός θα αρνηθεί με κάθε τρόπο. Εξάλλου, όσο μεγάλο το δέλεαρ του λαμπερού καπιταλισμού, ο Ναμ έχει αφήσει πίσω του γυναίκα και παιδί, που με τίποτα δε θέλει να χάσει. Μάλιστα μετά από μια μικρή εμπειρία στη Σεούλ, θα θέσει το ερώτημα: «Αφού τα έχετε όλα, γιατί να εκπορνεύεται μια κοπέλα για την επιβίωση;» Και η απάντηση: «Όσο πιο δυνατό το φως, τόσο πιο σκοτεινή η σκιά.»

Τα δύο πολιτικά συστήματα της διαιρεμένης Κορέας, σκοτώνονται να αποδείξουν την τελειότητά τους, ή εν πάσει περιπτώσει την υπεροχή του ενός σε σχέση με το άλλο. Με πράκτορες, κατασκόπους, προπαγάνδα, πιέσεις, όπως την εγνωσμένη εποχή του ψυχρού πολέμου, ανάμεσα σε Ανατολικό και Δυτικό μπλοκ. Στα μάτια του Ναμ ωστόσο είναι πιο απλά τα πράγματα. Ζει με την οικογένειά του, όπως ζει και δεν τον ενδιαφέρει η αναζήτηση παραδείσων στο Αλλού. Τα βάσανά του δε θα τελειώσουν με τις αρχές ασφαλείας της Ν. Κορέας. Τουναντίον, η επιστροφή του στην πατρίδα θα είναι εξίσου οδυνηρή, αν όχι χειρότερη. Θα βιώσει έναν νέο κύκλο επώδυνων ανακρίσεων και βασανιστηρίων. Και το οξύμωρο, ενώ τον δέχονται επίσημα τάχα μου ως ήρωα και τον εκμεταλλεύονται για την προπαγάνδα τους, την ίδια στιγμή τον αντιμετωπίζουν ως προδότη και τον βασανίζουν. Το επιστέγασμα της Οδύσσειάς του, θα είναι να του αφαιρέσουν την άδεια ψαρέματος.  Το αδιέξοδο σαφές. Όταν το κυνηγητό είναι ανελέητο και τα βασανιστήρια δεν έχουν τέλος,  ο θάνατος προβάλλει απέναντι. Εξαιρετικό το σχόλιο και η κριτική  του Κιμ Κι-Ντουκ τόσο για την πολιτική του καθεστώτος της Πνομ-Γιανγκ του Κιμ Γιονκ-Ουν της Β. Κορέας, όσο και γι’ αυτήν της Ν. Κορέας με την λογική της προπαγάνδας με καπιταλιστικά λαμπιόνια και φιοριτούρες. Καθότι και η ατάκα στην ταινία καταλυτική: «Η ελευθερία δεν οδηγεί απαραίτητα στην ευτυχία».

Αν η μηχανή του Ναμ Τσουλ-Γου πιάστηκε από τα δίχτυα της βάρκας του, ο ίδιος  πιάστηκε σ’ αυτά της εξουσίας. Θα γίνει αντικείμενο εκμετάλλευση, χλεύης, προσβολής και τελικά θύμα, της πολιτικής εξουσίας, μέσα από μια εντελώς φυσιολογική συγκυρία, που σε μια λογική αντιμετώπιση δεν θα του επιφύλασσε Γολγοθά. Η κοντόθωρη οπτική της εξουσίας είναι καταστροφική για τον άνθρωπο. Στην ταινία πέραν των χαρακτήρων, ανακριτών, βασανιστών και υπηρετών του συστήματος, έχει και στιγμιότυπα συγκινητικά. Όπως η αλληλεγγύη και η ουμανιστική αντίληψη του φρουρού του Ναμ Τσουλ-Γου στη Ν. Κορέα, ή το χιλιοραμμένο αρκουδάκι της κορούλας του Ναμ. Σε αντιδιαστολή με το άτεγκτο καθεστώς της Β. Κορέας, στη Ν. Κορέα υπάρχει έστω και σε περιορισμένο βαθμό η Ουμανιστική αντίληψη. Ένα τυχαίο περιστατικό, θα είναι καταστροφικό για μια φιλήσυχη οικογένεια. Την ώρα που βασανίζεται ο Ναμ στη Ν. Κορέα για κατάσκοπος, η γυναίκα του βασανίζεται για την υποτιθέμενη προδοσία του. Η ιστορία του Κιμ Κι-Ντουκ είναι μιας καθαρόαιμης καφκικής οπτικής. Ο Ναμ είναι εν δυνάμει κατάσκοπος για τους μεν και αυτόμολος για τους δε. Άντε να βρει το δίκιο του. Πάρε το ωόν και κούρεφτο.  Είναι στιγμές, κυρίως στην επιστροφή του Ναμ στη Β. Κορέα, στην πατρίδα, που η θέαση γίνεται αφόρητη, για την κακή τύχη του Ναμ απέναντι στα βίτσια της εξουσίας. Πολύ καλές ερμηνείες από τους Ρίοο Σεούνγκ-Μπουμ,  Λι Γουόκ-Γκουν, Κιμ Γιουνγκ-Μιν.

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s