Σκλάβος είναι αυτός που……


(1)

« Ο λαός, που προτιμά την καλοπέραση

απο την Ελευθερία του,

σύντομα θα χάσει και τις δύο»[2]

Σχόλιο του Γιάνη Κιριμλίδη, μέλος της κινηματογραφικής λέσχης των εργαζομένων της ΕΡΤ3 

  με αφορμή την ταινία «Το όνομά μου  είναι Κανένας»

Μεγάλη τιμή – εν έτει 1973, και ίσως Πολυτεχνείου ένεκεν –  περιποίησε  στους έλληνες και στην ιστορία τους η τιτλοδότηση της ταινίας· μεγαλύτερη απ΄ όση τους αξίζει σήμερα. Αν οι Λεόνε και Βαλέρι ζούσαν σήμερα, θα σχολίαζαν πικρόχολα την επιλογή του τίτλου της. Κι’  αυτό, επειδή στον κινηματογραφικό Κανένα προσωποιείται ο Λαός, ενώ ο ελληνικός λαός, εδώ και επτά χρόνια, αναδεικνύεται ως ο κανένας και ο τίποτας. Σκληρή η αλήθεια αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα.

Ποιό είναι το δίδαγμα του μυθικού Κανένα-Οδυσσέα; Δεν φοβάμαι τις αντιξοότητες από θεούς και δαίμονες. Θα τους πολεμήσω με το μυαλό και τη βούλησή μου. Το περιγράφει ποιητικά ο Κ. Καβάφης στην «Ιθάκη» του [3]. Ακριβώς  ίδιο το νόημα της αποχαιρετιστήριας επιστολής-παρακαταθήκης του  Θρύλου-Τζακ Μπόρεγκαρντ προς τον Λαό-Κανένα (…Ο θάνατος δεν είναι ό,τι χειρότερο για κάποιον…θα σου κάνουν τη ζωή ολοένα δυσκολώτερη…να διατηρήσεις την παραίσθηση που «έφτιαχνε» τη γενιά μου…γιατί όπως λες οι άνθρωποι χρειάζεται να πιστεύουν σε κάτι…το ηθικό δίδαγμα της νέας εποχής: όποιος σου πετά «λάσπη»  δε θέλει πάντα το κακό σου, κι΄ όσοι σε «σώζουν» δε θέλουν πάντα το καλό σου…όταν ξυρίζεσαι, βεβαιώσου, ότι ο σωστός άνθρωπος φοράει την ποδιά»).

Εδώ να υπενθυμίσω την συμβολή των τριών μεγάλων πρωτοπόρων στοχαστών Ζίγκμουντ Φρόιντ, Έριχ Φρόμ και Βίλχελμ Ράιχ, που πρώτοι μίλησαν για το φόβο του ανθρώπου μπροστά στην ελευθερία. Φόβος που προκύπτει από το βάρος της ανάληψης προσωπικής ευθύνης. Ως εκ τούτου, η ορθότερη διατύπωση του wall graffiti θα ήταν «ΣΚΛΑΒΟΣ  ΕΙΝΑΙ  ΑΥΤΟΣ  ΠΟΥ ΦΟΒΑΤΑΙ  ΜΗΠΩΣ  ΧΑΣΕΙ  ΤΟΝ  ΔΥΝΑΣΤΗ  ΤΟΥ».

Κλείνοντας να τονίσω την μουσική αναφορά του μεγάλου Ένιο Μορικόνε στον επαναστάτη Βάγκνερ με την διασκευή του Καλπασμού των Βαλκυριών, και την σκηνοθετική-σεναριακή αναφορά στον Σαμ Πέκιμπα και την offshore-ορυχείο

  [1] : Απόφθεγμα του Έζρα Πάουντ από wall graffiti στην πλατεία Συντάγματος την εποχή των μεγάλων διαδηλώσεων του 2010-20011.

[2] : Ουίλιαμ Σόμερσετ Μομ, 1874-1965, Απόφθεγμα του βρετανού συγγραφέα της νουβέλας (1916) «Ανθρώπινη Δουλεία» (Of  human bondage), που έγινε ταινία, με τον ομώνυμο τίτλο, τρεις φορές. Η πρώτη το 1934 από τον Τζον Κρόμγουελ με τους Μπέτι Ντέιβις και Λεσλι Χάουαρντ, η δεύτερη το 1946 από τον Έντμοντ Γκούλντινγκ με τους Έλινορ Πάρκερ και Πολ Χένραϊτ και η τρίτη το 1964 από τον Κεν Χιούζ με τους Κιμ Νόβακ και Λόρενς Χάρβεϊ.

[3] : …Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας,
τον θυμωμένο Ποσειδώνα μη φοβάσαι,
τέτοια στον δρόμο σου ποτέ σου δεν θα βρεις,
αν μέν’ η σκέψις σου υψηλή, αν εκλεκτή
συγκίνησις το πνεύμα και το σώμα σου αγγίζει..

 

 

 

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s