5η ΕΒΔΟΜΑΣ ΙΣΡΑΗΛΙΝΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ


3 ως 7 Μαΐου 2017 στην Ταινιοθήκη της Ελλάδοςτου Κώστα Γ. Καρδερίνη

Μετά τη σχετική επιτυχία της -για πρώτη φορά- στην Θεσσαλονίκη, η 5η Εβδομάδα Ισραηλινού Κινηματογράφου μεταφέρεται στην Αθήνα, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Το πρόγραμμα εκεί διαρκεί 5 μέρες και περιλαμβάνει 11 ταινίες, σε αντιδιαστολή με το θεσσαλονίκειο προηγηθέν όπου σε διάρκεια μιας εβδομάδας προβλήθηκαν 13 ταινίες, εκ των οποίων 3 ντοκιμαντέρ.

Πρεμιέρα στην Ταινιοθήκη κάνει το ντοκουμέντο Μπεν Γκουριόν – Επίλογος (2016) το οποίο βασίζεται σε μια εξάωρη συνέντευξη που έδωσε το 1968, όταν πια είχε παραιτηθεί από την ηγεσία της χώρας και είχε αποσυρθεί στο ησυχαστήριό του, στην έρημο Νεγκέβ. Σε μόλις μια ώρα, ο σπεσιαλίστας ντοκιμαντερίστας Γιαρίβ Μοζέρ καταφέρνει να μας δώσει όλο το εύρος και το πλάτος του μεγάλου ηγέτη και πρώτου ισραηλινού πρωθυπουργού, αφήνοντας κάποιες υπόνοιες για τα πιθανά αίτια της παραίτησής του με φόντο τη δημιουργία του νέου σκληροπυρηνικού κράτους.

Στην Θεσσαλονίκη την έναρξη κήρυξε η μυθοπλασία του Εράν Κολιρίν, Πέρα από τα Βουνά και τους Λόφους (2016), γνωστού σε μας από την πρώτη του ταινία, Η Επίσκεψη της Μπάντας. Εδώ ο Κολιρίν αναλύει με θάρρος τις παθογένειες της κοινωνίας που μεταβαίνει απότομα από το οικογενειακό πρότυπο στον νεοφιλελεύθερο καταναλωτικό ατομικισμό. Μέσα από την ανασυγκρότηση ή την αυτοδιάλυσή της, η οικογένεια καλείται να αντιμετωπίσει σύγχρονες εισαγόμενες προκλήσεις, κρατικές μεθοδεύσεις, στρατιωτικά κατάλοιπα και εθνικιστικές αγκυλώσεις. Αρκούντως σκοτεινή και πεσιμιστική η ματιά του, αφήνει ένα παραθυράκι φωτός με την αμετάφραστη προτροπή: βάλε περισσότερη καρδιά σε ό,τι κάνεις. Αφιερωμένη στον παραγωγό Καρλ Μπαουμγκάρτνερ και στην μεγάλη Ρονίτ Ελκαμπέτς.

Στον ακαδημαϊκό κόσμο της χώρας και στην ερευνητική δραστηριότητα που σχετίζεται με την Τορά είναι αφιερωμένη η ιδιόρρυθμη σατιρική κωμωδία Γράψε Λάθος (2011). Πατέρας και γιος δοκιμάζονται και δοκιμάζουν τις ανοχές και τις αντοχές ενός συστήματος αξιών που κρατάει τα προσχήματα αλλά αφήνει την ουσία να περιρρέει, αν όχι να διαρρέει. Ταυτόχρονα βλέπουμε πόσο φοβισμένοι και ανασφαλείς αισθάνονται όλοι μέσα στην ίδια τους τη χώρα, στην ίδια τους την οικογένεια, στο ίδιο τους το σπίτι, στην ίδια τους τη σκέψη.

Δυο ακόμη ντοκιμαντέρ δείχνουν δυο σύγχρονες όψεις διαφορετικών πόλεων. Στο Κομμωτήριο (2015) μιας αράβισσας στη Χάιφα λούζονται και ψυχαναλύονται πελάτισσες διαφόρων εθνοτήτων και θρησκευτικών πεποιθήσεων. Δεν έχουν παρωπίδες όπως δεν έχει και η κομμώτριά τους. Δεν τρέφουν όμως κι αυταπάτες όπως δεν τρέφει εντέλει και η ίδια η ευρηματική σκηνοθέτις. Στο Τελ Αβίβ ένα παλιό οικογενειακό φωτογραφείο διασώζει Στιγμιότυπα Ζωής (2011) από την πρώτη επίσημη κήρυξη του νέους κράτους μέχρι την αναγκαστική μετεγκατάσταση και την συμβολή στην αναδιαμόρφωση της πρωτεύουσας που σκέφτεται να παροπλίσει τη γηραιότερη, ετών 96, ενεργή πολίτη της, παρόλη τη συναισθηματική φόρτιση του αγωνιστή εγγονού της.Στην πολυπολιτισμική, ανοιχτόμυαλη και κοσμοπολίτικη Χάιφα του παρελθόντος και του σήμερα μάς ταξιδεύει Ο Προξενητής (2010) του πολυβραβευμένου Αβί Νεσέρ, ενός σκηνοθέτη που ανέβασε πολύ ψηλά τον πήχη του σύγχρονου ισραηλίτικου κινηματογράφου, λειτουργώντας επιδραστικά για τους επόμενους. Στην νεορεαλιστική αυτή γλυκόπικρη ταινία, κάνει ένα υπέροχο φλασμπάκ στην ιστορική μνήμη μιας πόλης που ξεχωρίζει πεισματικά από τις υπόλοιπες. Παραδίδει μαθήματα ανθρωπιάς, διαλλακτικότητας, συλλογικότητας, προσωπικής ηθικής και ανεκτικότητας.

Οι δύο επόμενοι είναι επίγονοί του, θα έλεγα. Οι Προσωπικές Υποθέσεις (2016) της Μαχά Χατζ μας αποδεικνύουν με αυθεντικό τοπικό χιούμορ, πώς ένα οικογενειακό πρόβλημα που κυλιέται μεταξύ Ναζαρέτ και Ραμάλας, επιλύεται τελικά σε μια βαρκάδα στη… Σουηδία. Στον αντίποδα, η διαχείριση μιας πολύ πρόωρης και οδυνηρής απώλειας νομιμοποιεί και απενοχοποιεί τις σχέσεις με τους γείτονες και τη σημασία του χρόνου και της φούντας στην καθημερινότητά μας. Μία Ημέρα και μία Εβδομάδα (2016) χρειάζονται οι τραγικοί αναρχικοί ήρωες του Ασάφ Πολόνσκι, που φλερτάρει κωμικοτραγικά και σεναριακά με τον… Ρομάν Πολάνσκι.

Μη νομίσετε όμως, ότι αυτός ο μπαξές των ταινιών διαθέτει μόνο υψηλής απόδοσης καλλιέργειες. Οι φαν του ταραντίνειου κιτς που φλερτάρουν με το ρετρό και την παρωδία θα προσκυνήσουν, προβλέπω, Στο Στόμα των Λύκων (2013) αν δεν (ξανά)πέσουν τελετουργικά μέσα σε αυτό.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ

Τετάρτη 03/05/2017 (επίσημη έναρξη)

20:30 Μπεν Γκουριόν, επίλογος /Ben-Gurion, Epilogue (2016, 61λ) Yariv Mozer

Είσοδος μόνο με προσκλήσεις

Πέμπτη 04/05/2017

19:00 Γράψε Λάθος /Footnote (2011, 107λ) Joseph Cedar

21:00 Πέρα από τα βουνά και τους λόφους /Beyond The Hills and Mountains (2016, 90λ) Eran Kolirin

Παρασκευή 05/05/2017

18:00 Στο κομμωτήριο /Women in Sink (2015, 36λ) Iris Zaki

18:00 Στιγμιότυπα ζωής /Life in Stills (2011, 60λ) Tamar Tal

20:00 Ο Υπεύθυνος Ανθρώπινου Δυναμικού /The Human Resources Manager (2010, 103λ) Eran Riklis

22:00 Ο Προξενητής /The MatchMaker /Once I Was (2010, 112λ) Avi Nesher

Σάββατο 06/05/2017

18:00 Προσωπικές υποθέσεις /Personal Affairs (2016, 90λ) Maha Haj

20:00 Όλα διαλύονται /Melting Away (2011, 86λ) Doron Eran

22:00 Στο Στόμα των Λύκων /Big Bad Wolves (2013, 110λ) Aharon Keshales, Navot Papushado

Κυριακή 07/05/2017

18:00 Μία ημέρα και μία εβδομάδα /One Week and A Day (2016, 98λ) Asaph Polonsky

20:00 Ο Προξενητής /The MatchMaker /Once I Was (2010, 112λ) Avi Nesher

22:00 Πέρα από τα βουνά και τους λόφους /Beyond The Hills and Mountains (2016, 90λ) Eran Kolirin

 

 

 

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s