ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΡΤ-3


«Η ΜΕΓΑΛΗ ΛΗΣΤΕΙΑ ΤΗΣ ΜΟΝΤΑΝΑ» του Μάικλ Τσιμίνο

από τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Η πρώτη ταινία του Μάικλ Τσιμίνο μας αφηγείται για δύο ληστείες τραπεζών. Μία αυτή που ήδη έχει διαπραχθεί και μια άλλη που, πρόκειται να γίνει. Η ταινία ξεκινά εντυπωσιακά με κάποιον που, εισέρχεται σε μιαν εκκλησία και αρχίζει να πυροβολεί τον κηρύττοντα παπά. Εντυπωσιακότερα συνεχίζεται, όταν ο κυνηγημένος παπάς, σκαρφαλώνει σε ένα διερχόμενο αυτοκίνητο, με τον οδηγό να μην σταματά και να καγχάζει λίγο αργότερα πως, τελικά τα κατάφερα ο παπάς.  Ο νεαρός πριν από λίγο είχε κλέψει το αυτοκίνητο. Αυτή είναι η αρχή μιας φιλίας ανάμεσα στον βετεράνο του πολέμου της Κορέας Θάντερμπολτ, ήτοι Κεραυνό και στον νεαρό αλητόβιο Λάιτφουντ, ήτοι Ελαφροπόδη. Η σοφία της εμπειρίας σμίγει με το θράσος της νιότης. Ο λόγος που ο τύπος(Ρεντ)  πυροβόλησε και εξακολουθελι να κυνηγά τον Θάντερμπολτ είναι η λεία μιας ληστείας. Όταν τελικά συναντηθούν και δοθούν οι απαραίτητες διευκρινίσεις, θα προκύψει ένα ακόμη σχέδιο απόδρασης από την μιζέρια της καθημερινότητας. Ήτοι μια νέα ληστεία και μάλιστα της ίδιας τράπεζας, της οποίας η λεία είναι ακόμη υπό αναζήτηση, με τα δεδομένα να υποστηρίζουν πως, έχει χαθεί. Ο Τσιμίνο έφτιαξε για την εποχή εκείνη(1974) ένα σύγχρονο γουέστερν. Μια ταινία με αρκετά στοιχεία ρόουντ μούβι. Και ως γνωστόν οι ταινίες δρόμου, είναι μια προέκταση των γουέστερν, όπου τη θέση του αλόγου παίρνει το αυτοκίνητο. Πάντα βέβαια, τόσο το άλογο, όσο και το αυτοκίνητο είναι, εκτός από εργαλεία μεταφοράς, σύμβολα ελευθερίας. Η ταινία εκτός από τον ψυχαγωγικό χαρακτήρα, με δράση, χιούμορ και αγωνία, είναι άξια μνήμης για τους χαρακτήρες. Βέβαια ο Κλιντ Ίστγουντ, λίγο ή πολύ υποδύεται τον γνωστό χαρακτήρα, του παραβατικού ο οποίος, είναι λιγομίλητος, σκέφτεται δύο φορές τα πράγματα, λειτουργώντας ευφυώς και ιδιοτελώς. Ωστόσο δίπλα του υπάρχει ο χαρακτήρας του Λάιτφουντ, εξαιρετικός ο Τζεφ Μπρίντζες. Ο νέος με το σύμφυτο θράσος της νιότης που, έρχεται από το πουθενά, επιφανειακά εξωστρεφής, παραπλανά τους γύρω του, κρύβοντας επιμελώς την μελαγχολία. Μια μελαγχολία που πηγάζει, πιθανώς από τα δύσκολα παιδικά χρόνια, την απουσία στοργής, την ανάγκη επιβεβαίωσης του εγώ που, δεν έρχεται, την αδυναμία να ενσωματωθεί στο κοινωνικό σύνολο, όπως κάθε συνηθισμένος άνθρωπος. Ή έστω η ανάγκη της τρέλας, ως αυτοσκοπός, αφού ο κεντρικός σκοπός δείχνει να έχει χαθεί, ή να έχει ξεφτίσει, όπως συνηθίζουν τα όνειρα. Τώρα τους χαρακτήρες συμπληρώνουν, ο απαραίτητα «κακός» ο οποίος, έχει εξοκείλει στα ρηχά νερά της ιδιοτέλειας και της απληστίας. Είναι αυτός του Ρεντ, με την εμπειρία της Κορέας παρούσα στον ψυχικό του κόσμο και τον χαρακτήρα του. Δίπλα του ο Έντι, ο χαρακτήρας που είναι γεννημένος για δεύτερος και εκτελεστής εντολών. Θα κλείσω με δύο πράγματα ακόμη που, σχετίζονται με τον νεαρό Λάιτφουντ. Καταρχήν είναι ενδιαφέρουσα η μετεξέλιξή του στην διάρκεια του αφηγηματικού χρόνου, κυρίως η υπαναχώρησή του λίγο πριν την ληστεία και φυσικά η κατάληξή του μετά το εγχείρημα, με τον επαναπροσδιορισμό του εαυτού του μέσα στον κοινωνικό σύνολο. Μετά την επιτυχία του εγχειρήματος των τεσσάρων, την αποτυχία της συνεργασίας μέχρι τέλους, αλλά τελικά την ευτυχή συγκυρία να βρεθούν τα λεφτά της πρώτης ληστείας, για το ζευγάρι Θάντερμπολτ-Λάιτφουντ, ο νεαρός δηλώνει. «Δεν αισθάνομαι καθόλου παραβατικός, μάλλον κανονικός και συνηθισμένος». Το δεύτερο είναι η τραγική κατάληξη, του νεαρού, αλλά κυρίως κάθε ανθρώπου, να πεθαίνει μπροστά στην πηγή από δίψα. Αναφέρθηκα ήδη στην εξαιρετική ερμηνεία του νεαρού τότε Τζεφ Μπρίντζες(υποψηφιότητα για όσκαρ δεύτερου ρόλου ), του εγνωσμένα καλού Ίστγουντ, αλλά και των πολύ καλών Τζωρτζ Κένεντι και Τζέφρι Λιούις. Πολύ καλή και η φωτογραφία του Φρανκ Στάνλεϊ.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s