20 ΒΙΒΛΙΑ-ΝΟΥΑΡ ΝΑ ΣΑΣ ΚΟΨΟΥΝ ΤΗΝ ΑΝΑΣΑ


(Από την «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» ,23/4/2017

Οι διαβολογυναίκες

Του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

dermetzo@otenet.gr

Σήμερα, όπως είναι γνωστό, γιορτάζεται η Παγκόσμια Μέρα Βιβλίου. Η ανάγνωσή του μας κομίζει ψυχαγωγία, όμορφες ώρες αλλά και πολλές πληροφορίες. Για να σας προσφέρω κάτι πρωτότυπο, η δική μου συμμετοχή σε αυτή την μέρα της γνώσης θα είναι τίτλοι κάποιων γνωστών βιβλίων. Δε θα αναφερθώ στο Φαρενάιτ 451 του Ρέι Μπράντμπερι, που έγινε εξαιρετική καταγγελτική ταινία από τον Φρανσουά Τρυφό (περιγράφει πως στο μέλλον ολοκληρωτικά συστήματα θα καίνε τα βιβλία). Σήμερα θα σας προσφέρω μια λίστα 20 βιβλίων που έγιναν ταινίες, τις οποίες μπορείτε να προμηθευτείτε σε dvd. Με τα βιβλία στο χέρι και με τα μάτια καρφωμένα στην οθόνη της τηλεόρασης, για να κάνετε τις συγκρίσεις, το σκεπτικό της επιλογής είναι το ακόλουθο: επέλεξα 20 «μαύρα» μυθιστορήματα που έγιναν εκπληκτικά φιλμ νουάρ. Στη γραφή, σπουδαίοι συγγραφείς  ορισμένοι παραγνωρισμένοι, απ’όπου προέκυψαν ταινίες με σπουδαίες σκηνοθετικές υπογραφές.

Οι δολοφόνοι

ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ

Από τον Τζέιμς Κέιν επιλέγονται 1) Ο ταχυδρόμος χτυπάει πάντα δυο φορές. Υπάρχουν πολλές εκδοχές της ταινίας αλλά προτιμώ αυτή του Τάι Γκάρνετ (1946) με Λάνα Τάρνερ και Τζέιμς Γκάρφιλντ. 2) Με διπλή ταυτότητα. Το οσκαρικό αριστούργημα του Μπίλι Γουάιλντερ (1944) για την πολλαπλή απάτη, με Έντουαρντ Τζ. Ρόμπινσον και Μπάρμπαρα Στάνγουικ. 3) Θύελλα σε μητρική καρδιά (1945)του Μάικλ Κέρτιζ.Ένα περίτεχνο δραματικό νουάρ με τη Τζόαν Κρόφορντ. Από τον Ρέιμοντ Τσάντλερ επιλέγω: 4) Ο μεγάλος ύπνος (1946) του Χάουαρντ Χοκς, με Χάμφρει Μπόγκαρτ και Λορίν Μπακόλ. 5) Ραντεβού με το θάνατο (1944) του Έντουαρντ Ντμίτρικ, που έγινε ριμέικ το 1975 από τον Ντικ Ρίτσαρντς ως 10 δολοφόνοι για τον ντετέκτιβ Μάρλοου (1975), με Ρόμπερτ Μίτσαμ και Σαρλότ Ράμπλινγκ. 6) Από το γνωστό μυθιστόρημα του Ντάσιελ Χάμετ γυρίζεται το μυθικό Γεράκι της Μάλτας (1941) του Τζον Χιούστον, ύμνος στον κυνισμό, με Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, Μέρι Άστορ και Πίτερ Λόρε. 7) Από μυθιστόρημα του κυνικού και χυδαίου Μίκι Σπιλέιν, ο Ρόμπερτ Όλντριτς ολοκληρώνει μια εκπληκτική ανατροπή στο πολύκροτο Φίλησε με μέχρι θανάτου (1955). 8) Από μια πολύ μικρή ιστορία του Έρνεστ Χέμινγουεϊ θα γυριστούν Οι δολοφόνοι (1946) του Ρόμπερτ Σιόντμακ με Μπαρτ Λάνκαστερ και Άβα Γκάρντνερ, που οι διεθνείς απόψεις έχουν αποφανθεί ότι η ταινία είναι καλύτερη του λογοτεχνικού έργου.

Ο μεγάλος ύπνος

Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ

Πολυγραφότατος υπήρξε ο Κόνραντ Ούρλιχ με το ψευδώνυμο Γουίλιαμ Άιρις. Τα μυθιστορήματά του εντάσσονται σε αυτό που λέμε “pulp fiction”. Ωστόσο, εκτιμήθηκαν από σπουδαίους σκηνοθέτες. Ο Τρυφό τον αγαπούσε ιδιαίτερα. Έτσι, από λογοτέχνημα του θα γυριστεί Η νύφη φορούσε μαύρα (1968) με τη Ζαν Μορό, που υστερεί ως δομή. 10) Αντίθετα, Η σειρήνα του Μισισιπή (1969) με Ζαν Πολ Μπελμοντό και Κατρίν Ντενέβ είναι σπάνιο κομψοτέχνημα και ένα ταξικό σχόλιο για την αγάπη και την ισότητα. 11) Ο Ρόμπερτ Σιόντμακ, νιόφερτος στην Αμερική, θα διασκευάσει Άιρις στην έξοχη Γυναίκα-φάντασμα (1944). 12) Ο Ντάνιελ Μέινγουερινγκ με το λογοτέχνημά του Στήσε ψηλά την κρεμάλα μου θα δώσει την ευκαιρία στον Ζακ Τουρνέρ να γυρίσει το πικρό ποίημα του σινεμά Αμαρτωλοί και δολοφόνοι (1947). 13) Μεγάλη έκπληξη από το μυθιστόρημα της Ντόροθι Χιούζ, μια και ο Νίκολας Ρέι με μια φοβερή επίδοση ανατρέπει το λογοτέχνημα και γυρίζει ένα μπεργκμανικό ψυχόδραμα στο Διψασμένος για ηδονή (1950).

Η σειρήνα του Μισισιπή

Η ΧΑΪΣΜΙΘ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ

Η Πατρίτσια Χάισμιθ, ως γνωστόν, είναι μια εξαιρετική ανατόμος των διεστραμμένων και νοσηρών φαντασιακών του ανθρώπου. Από τα πολλά μυθιστορήματά της επιλέγω δύο: 14) Ο άγνωστος του εξπρές (1951) με τον Χίτσκοκ να γυρίζει ένα τελείως διαφορετικό από το έργο του αγωνιακό αριστούργημα. 15) Γυμνοί στον ήλιο (1960). Ο Ρενέ Κλεμάν σκηνοθετεί την απόλυτα τέλεια διασκευή των ιστοριών του Ρίπλει με τον Αλεν Ντελον, ενώ το ριμέικ του Μινγκέλα να υστερεί σαφώς. Το πολύ καλό συγγραφικό δίδυμο Πιέρ Μπουαλό και Τόμας Νάρσεζακ έδωσε την ευκαιρία σε δύο κορυφαίους δημιουργούς να γυρίσουν δυο πολύ μεγάλες ταινίες, τη μία πίσω από την άλλη. Έχουμε, λοιπόν: 16) Οι διαβολογυναίκες (1955), το μυθικό ζοφερό αριστούργημα του Ανρί Ζορζ Κλουζό με τους Βέρα Κλουζό, Σιμόν Σινιορέ. Μετριότατο το αμερικανικό ριμέικ του Τσέτσικ. 17) Δεσμώτης του Ιλίγγου (1958), το αρχετυπικό δραματικό νεονουάρ του Χίτσκοκ, σχόλιο για τις ταυτότητες και τον κάλπικο ρομαντισμό,με Τζέιμς Στιούαρτ και Κιμ Νόβακ. 18) Από το μυθιστόρημα του Τζέιμς ΜακΕλρόι προκύπτει ένα ενδιαφέρον νεονουάρ του Μπράιαν ντε Πάλμα με τη Σκάρλετ Γιόχανσον: Η μαύρη ντάλια (2006), που διεισδύει στα βρώμικα άδυτα του Χόλιγουντ. 19) Από τον Τζιμ Τόμσον προτείνω να δείτε τους Κλέφτες (1990) του Στίβεν Φρίαρς, ένα πολύ κυνικό νεονουάρ με Αντζέλικα Χιούστον και Ανέτ Μπένινγκ. 20) Τιμητικά επιθυμώ να κλείσω με τον Ζιλ Ντασέν που γύρισε στην πατρίδα του την Αμερική πολλά ενδιαφέροντα νουάρ αλλά λόγω του Μακαρθισμού αναγκάστηκε να φύγει στην Ευρώπη. Από μυθιστόρημα του εξειδικευμένου Γάλλου της “Serie Noire” Ογκίστ Λε Μπρετόν, θα γυρίσει το αγαπημένο σε όλους Ριφιφί (1955). Διαβάστε, λοιπόν, τα βιβλία και απολαύστε τις ταινίες σε dvd!

Γυμνοί στον ήλιο

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s