ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΡΤ-3


«ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΧΕΙ ΝΑ ΑΓΑΠΑΣ » του Αντρέι Ζουλάφσκιαπό τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Από την μια το χρήμα κι από την άλλη η αγάπη. Τα βάζουμε στην παλάντζα ή σε διελκυστίνδα  και βγάζουμε το ισχυρότερο. Να όμως που δεν είναι έτσι. Ούτε όμως και η ειρηνική συμβίωση των δύο είναι εύκολη. Όπως κάθε συμβίωση εξάλλου.

Η Ναντίν, ηθοποιός στα αζήτητα, βιοπορίζεται συμμετέχοντας σε φτηνές ανάλαφρου πορνό ταινίες. Ο Σερβέ, φωτογράφος, βιοπορίζεται φωτογραφίζοντας αποκλίνοντα τουρλού σεξουαλικά σχήματα. Όταν συναντηθούν και διασταυρωθούν τα βλέμματά τους, κάτι θα αλλάξει μέσα τους πάραυτα. Μια επιθυμία για συνεύρεση, ερωτική, ανθρώπινη ή ότι άλλο θα γεννηθεί και για τους δύο. Ωστόσο τουλάχιστον η ερωτική θα παραπεμφθεί στις καλένδες. Αμφότεροι είναι εξαρτημένοι από άλλα πρόσωπα, συναισθηματικά ή οικονομικά. Σε κάθε περίπτωση δεν είναι ελεύθεροι. Η πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων στο μεγαλείο της. Ο Ζουλάφσκι κεντά ένα φιλμικό εργόχειρο με πολύπλοκα μοτίβα και σχήματα. Συνδετικός κρίκος των σχέσεων, ο έρωτας, το χρήμα, η βία. Ποιο θα υπερισχύσει; Η ταινία ξεκινά με αίμα και θα τελειώσει με αίμα. Όποιος ασκεί βία, έχει και την εξουσία; Ναι, αλλά όχι και των συναισθημάτων. Όλοι οι χαρακτήρες είναι σε παράξενη ισορροπία διαπλοκής, συναισθημάτων και χρήματος. Ουδείς ανεξάρτητος. Αλλά και όποιος φαινομενικά είναι, ας πούμε οικονομικά ανεξάρτητος, έχει την ανάγκη του ή των εξαρτωμένων του. Για παράδειγμα ο Ματζέλι, για τον οποίο φωτογραφίζει ο Σερβέ, ο οποίος ενδιαφέρεται για το χρήμα, αδιαφορώντας για τον τρόπο με τον οποίο το βγάζει. Ακόμη κι αυτός ο αδιαμφισβήτητος κυνισμός, φαίνεται να εδράζεται σε συναισθήματα. Έστω κι αν αυτά απορρέουν από την ανάγκη να εξουσιάζει, να έχει εξαρτώμενους. Ο πατέρας του Σερβέ, ο ίδιος ο Σερβέ ως κληρονόμος, ο συρφετός των αστών και περιθωριακών με τα σεξουαλικά βίτσια, όλοι έχουν αλισβερίσια εξάρτησης. Όταν μάλιστα ο Σερβέ καταφέρει να ξεχρεώσει οικονομικά τον Ματζέλι, θα ακολουθήσει η βία και το αίμα. Δεν είναι μόνο οικονομικό το πρόβλημα, όπως διατείνεται και ο ίδιος ο Ματζέλι. Και μέσα σε τούτο το αφηγηματικό στημόνι του Ζουλάφσκι, βασιζόμενο στην μπεστ σέλερ νουβέλα τουΚρίστοφερ Φρανκ, υπάρχει ο Ζακ, σύζυγος της Ναντίν ο οποίος, όταν αντικρίζει τον οίκτο στα μάτια της θα αυτοχειριαστεί. Υπάρχει ο Λαπάντ ο οποίος, ανέχεται τη σχέση του Σερβέ με την σύζυγό του. Υπάρχει ο πατέρας του Σερβέ, εξαρτημένος και αποτυχημένος, σαν σύζυγος και πατέρας, όπως και ο ίδιος ομολογεί. Υπάρχει ο πλούσιος ηθοποιός Τσίμερ, ένας ομοφυλόφιλος που έχει σχέση με τον σκηνοθέτη Μεσσάλα, έναν παντρεμένο. Φιγούρες παράξενες και αλλόκοτες, με ιδιαίτερες σεξουαλικές προτιμήσεις, ουκ ολίγες στον καμβά του πολωνού σκηνοθέτη με ουκρανικές ρίζες. Αλλά και οι άλλοι, ως κανονικοί διερχόμενοι και βιοποριζόμενοι, έχουν μια παρουσία αλλόκοτη και όχι συνηθισμένη. Η Ναντίν αγαπά τον άντρα της τον Ζακ, αλλά έλκεται από τον Σερβέ. Ο Σερβέ βρίσκεται σε ένα τρίγωνο με τη γυναίκα του Λαπάντ, εξαρτημένος από τον Ματζέλι οικονομικά, κάνει τα πάντα για την Ναντίν. Χρεώνεται από τον Ματζέλι, για να πληρώσει ένα σκηνοθέτη για της δώσει ρόλο στο θεατρικό «Ριχάρδος ο ΙΙΙ», την οποία δεν έχει καν αγγίξει. Μέσα σε όλα αυτά φαίνεται να θριαμβεύει η αγάπη, μέσα από τη βία και το αίμα. Αλλά πριν φτάσουμε στον θρίαμβο της αγάπης, αυτή πορεύεται αντάμα με το χρήμα, σε μια παράταιρη σχέση, με εξαρτήσεις, αποκλίσεις, αβεβαιότητα και βία. Πάντως η καθαρότητα και η ανεξαρτησία, αποκτώνται μέσα από την βία και το αίμα. Εξαιρετική η παρουσία της Ρόμι Σνάιντερ, αλλά και η χαμηλών τόνων ερμηνεία του Φάμπιο Τέστι. Αξιοσημείωτη η παρουσία τους Κλάους Κίνσκι και του Κλωντ Νταφίν. Ωραία η μουσική του Ζώρς Ντελόρ και η φωτογραφία του αργεντίνου  Ρικάρντο Αρόνοβιτς.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s