ΤΟ ΝΕΟΝΟΥΑΡ «ΧΩΡΙΣ ΑΝΑΣΑ»


ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΡΤ-3

Η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 και το ΚΕΜΕΣ παρουσιάζουν στα πλαίσια του αφιερώματός τους Το ζεύγος και η βία την Τρίτη του Πάσχα 18 Απριλίου στις 21:00 στην αίθουσα ΒΑΚΟΥΡΑ 1 (Ιωάννου Μιχαήλ 8, τηλ. 2310233665) το νεονουάρ του Τζιμ ΜακΜπράιντ Χωρίς ανάσα (ΗΠΑ, 1983, έγχρωμη, 100′), βασισμένο στο αριστούργημα του Ζαν Λικ Γκοντάρ Με κομμένη την ανάσα. Παίζουν: Ρίτσαρντ Γκιρ, Βαλερί Καπρίσκι, Αρτ Μετράνο. Ως έκπληξη θα προβληθεί μικρό πεντάλεπτο κινηματογραφικό απόσπασμα.

Θα προλογίσει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, του οποίου έντυπη ανάλυση θα διανεμηθεί στους θεατές, ενω στο τέλος της προβολής θα ακολουθήσει μακρά συζήτηση με το κοινό.

Το προς συζήτηση θέμα στο μάθημα για τον κινηματογράφο θα είναι: Χωρίς ανάσα: ριμέικ ή επανεγγραφή.

Ένας νέος χωρίς ιδανικά ερωτεύεται μια νεαρή φοιτήτρια. Όταν κινδυνεύει να συλληφθεί, της προτείνει να φύγουν μαζί, αλλά αυτή διστάζει να κάνει το βήμα.Η ανάλυση που θα διανεμηθεί είναι η ακόλουθη:

«Ένας νέος χωρίς ιδανικά γνωρίζει και ερωτεύεται μια νεαρή φοιτήτρια. Όταν μπλέκεται και κινδυνεύει να συλληφθεί, της προτείνει να φύγουν μαζί, αλλά αυτή διστάζει να θυσιάσει τα πάντα για τον έρωτα.

«Because I love you too much baby…». Ναι, γι’ αυτό συμβαίνουν όλα αυτά «Γιατί σ’ αγαπώ  πάρα πολύ μωρό μου». Πώς αλλιώς μπορείς να δικαιολογήσεις  (παρά μόνο μ’ αυτόν τον έξοχο στίχο από το Suspicious minds από τον Πρίσλεϊ, το οποίο ακούγεται στο φιλμ ) ότι στο άχαρο 1983 θα γυριστεί το remake της γκονταρικής «Κομμένης ανάσας»; Καμιά ομοιότητα, παρά μόνον αποστροφή, καταστολή… με μόνο κοινό σημείο την προδοσία.

Στο remake αντιστρέφονται  οι εθνικές ταυτότητες. Γαλλίδα αυτή (όπως ο Μπελμοντό στο αρχικό φιλμ), Αμερικανός αυτός (όπως η Σίμπεργκ στο original). Πάθος, ταχύτητα, ορμή κι αγάπη. Και  ο Πάπας Γκοντάρ κατέληξε χωρίς αφορισμούς: «Αυτή είναι μια διαφορετική ταινία από τη δική μου».

Και βεβαίως είναι! Με underground αντίληψη, «βρώμικη» ιμπρεσιονιστική φωτογραφία και μοντάζ που εκτοξεύει  πυραυλικά τα πλάνα. Από τα γκονταρικά  jump cuts στην επιθετική ως σφαίρα κίνηση του μοντάζ. Γκράφιτι στους τοίχους, εκκωφαντικοί θόρυβοι, προδοσία ή όχι.

Αντισυμβατικό κορυφαίο φιλμ του΄80, αποκομμένο, μοναχικό, φορμαλιστικό. Με την επανάσταση νεκρή και την ανάπτυξη εκτινασσόμενη, η ευμάρεια δεν αρκεί να ξεθωριάσει  τους παριζιάνικους δρόμους των Μπελμοντό και Σίμπεργκ. Έχει  αφαιρεθεί πλέον και η δυνατότητα αναπνοής.

Χωρίς ανάσα λοιπόν, 23 χρόνια μετά, έτσι για μαρτυρία και επιβεβαίωση. Αυτό κι αν είναι προδοσία…»

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s