ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ “COLOSSAL”


(από την «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ»,9/4/2017)

ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΑΝΑΜΕΣΑ… ΣΕ ΤΕΡΑΤΑ!  Του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

dermetzo@otenet.gr

Η ταινία Colossal του Ισπανού Νάτσο Βιγκαλόντο έχει ως πρωταγωνίστρια την οσκαρική Αν Χάθαγουεϊ: Είναι η Γκλόρια, που όταν ξυπνάει μια μέρα, βλέπει στις ειδήσεις τις εφιαλτικές εικόνες ενός τεράστιου τέρατος που καταστρέφει τη Σεούλ της Νοτίου Κορέας. Σύντομα ανακαλύπτει ότι, με κάποιον τρόπο που δε μπορεί να εξηγηθεί, είναι ικανή να κάνει το τέρας τόσο να υπακούει στις εντολές της όσο και να ελέγχει τις πράξεις του. Το σινεμά, λοιπόν, ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στις σχέσεις των τεράτων με τις γυναίκες. Είτε το γνωρίζετε είτε όχι, αυτές είναι πολλές. Σε αυτό το σημείωμα θα εξετάσουμε τέτοιες περιπτώσεις, κωμικές, τραγικές και άλλες.

Η ΠΡΩΤΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ

Η πρώτη καταγεγραμμένη κλασική περίπτωση εμφανίζεται στα 1933, όταν γυρίζεται ο μυθικός ασπρόμαυρος Κινγκ Κονγκ, με τη Φέι Ρέι να είναι το κορίτσι που νιώθει τρυφερά γι’ αυτήν το τεράστιο τραγικό ζώο. Στα 1976, στο έγχρωμο ριμέικ του Τζον Γκίλερμιν, η Τζέσικα Λανγκ είναι αισθησιακή στα χέρια, στην κυριολεξία, του γορίλλα. Η Ναόμι Γουότς θα υποδυθεί την αγαπημένη του τέρατος στο νέο ριμέικ του Πίτερ Τζάκσον.Η αναδόμηση του μύθου φτάνει λίγο μετά τον πόλεμο, όταν ο Ζαν Κοκτό γυρίζει την εξαιρετική ποιητική ταινία του Η ωραία και το τέρας στα 1946. Οι περιπέτειες, λοιπόν, της αρετής μιας κοπέλας που θέλει να σώσει τον πατέρα της και πέφτει στην ομηρία ενός κτήνους. Στο πρόσφατο έγχρωμο ριμέικ, η ωραία είναι η Λεϊλά Σεϊντού και το τέρας ο Βενσάν Κασέλ, σε μια ιστορία της συναλλαγής ενός εμπόρου με έπαθλο την όμορφη κόρη του.Ο ΜΥΘΟΣ ΤΗΣ ΠΕΝΤΑΜΟΡΦΗΣ

Ο μύθος της πεντάμορφης έχει συγκινήσει πολύ τον κινηματογράφο. Διαθέτει έρωτα, μάγια, συναλλαγή, λύτρωση. Έτσι, σημειώνουμε το πασίγνωστο κινούμενο σχέδιο Η πεντάμορφη και το τέρας, με τα εξαιρετικά τραγούδια και τρυφερό τέλος. Φέτος είδαμε αυτή την ιστορία με ηθοποιούς. Αν θυμηθούμε ένα κινούμενο σχέδιο που γνώρισε μεγάλη επιτυχία και έγινε συνέχεια, θα καταλάβουμε καλά μερικά πράγματα. Στις ταινίες με πρωταγωνιστή τον Σρεκ, ήρωας είναι ένας πανάσχημος αλλά καλοκάγαθος γίγαντας δράκος. Όχι μόνο θα σώσει την πριγκίπισσα από το κακό, αλλά, στη συνέχεια, ο έρωτας γι’ αυτήν θα ευοδώσει και θα ζήσουν μαζί. Δυστυχώς, αυτά συμβαίνουν μόνο στο σινεμά.ΜΙΑ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ

Ωστόσο, πέρα από το μύθο, υπάρχει και μια κλασική ιστορία. Από την πένα του μέγιστου Βίκτορ Ουγκό προέκυψε, μεταξύ άλλων, το μυθιστόρημα Η Παναγία των Παρισίων. Ο καμπούρης,  Κουασιμόδος, τον οποίο συμπεριφέρονται πολύ άσχημα, γνωρίζει τη συμπάθεια και την καλοσύνη μιας πανέμορφης κοπέλας, της Εσμεράλντα. Θα την ερωτευτεί παράφορα αλλά παρερμηνεύει την πραγματικότητα γιατί η κοπέλα αγαπάει άλλον. Η κατάληξη θα είναι τραγική. Αυτός ο μύθος συγκινεί πάρα πολύ το σινεμά. Στα 1923 είχαμε μια βουβή ταινία πάνω στο θέμα, ενώ στα 1939 γυρίστηκε από τον Γουίλιαμ Ντίτερλε η έξοχη ασπρόμαυρη δημιουργία με τον Τσαρλς Λότον στο βασικό ρόλο. Η πιο δημοφιλής, όμως, εκδοχή είναι η έγχρωμη του 1956 από τον Ζαν Ντελανουά. Κουασιμόδος ο Άντονι Κουίν, Εσμεράλντα η Τζίνα Λολομπρίτζιντα. Στα 1996 θα έρθει και το εξαιρετικό κινούμενο σχέδιο Η Παναγία των Παρισίων, που διαθέτει εξαιρετικά σκίτσα και μια μεγάλη ανατροπή. Το τέλος αυτή τη φορά είναι ευτυχές. Είναι αυτό πολιτικά ορθό ή όχι; Εσείς θα το κρίνετε.

ΟΙ ΑΛΛΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ

Υπάρχουν, όμως, και κωμικές εκδοχές των σχέσεων τεράτων και γυναικών. Η πιο ντελιριακή είναι ασπρόμαυρη, μας έρχεται στα μέσα της δεκαετίας του ’70 και αποτελεί πλέον μια καλτ ταινία. Στο Φρανκενστάιν Τζούνιορ (1974) του Μελ Μπρουκς, το τέρας υποδύεται εξαιρετικά ο Πίτερ Μπόιλ. Σε κάποια φάση, ελκύεται από τη γυναίκα του επιστήμονα (Μάντλιν Καν). Προκύπτει τελικά, αμοιβαία συμπάθεια και οι ερωτικές σκηνές φτάνουν τα όρια του σουρεαλισμού.

Μνημειώδης παραμένει η σκληρή, σχεδόν ανατριχιαστική, νεοκλασική ταινία του Αντρέι Ζουλάφσκι Μια γυναίκα δαιμονισμένη (1984) με την Ιζαμπέλ Αντζανί και τον Σαμ Νιλ. Υπάρχει, βέβαια, και μια πολιτική αναφορά, μια και καταγράφεται το τείχος του Βερολίνου. Τελικά, καταλήγουμε σε έναν παράξενο και πρωτοφανέρωτο διχασμό, με μια γυναίκα που βρίσκεται στο πεδίο του διαζυγίου. Οι ερωτικές σκηνές με το, στην κυριολεξία, ανατριχιαστικό τέρας σοκάρουν, φοβίζουν και φτάνουν στα όρια της λαγνείας από μια άλλη διάβαση. Αυτή είναι η πιο συνταρακτική ταινία γύρω από τις σχέσεις τέρατος και γυναίκας: αμφίσημη, αινιγματική, νοσηρή, πέρα από τα όρια.Μεταφορικά πλέον, μπορούμε να μιλήσουμε για τα ακόλουθα φιλμ: για την περίφημη ασπρόμαυρη οσκαρική δημιουργία του Φεντερίκο Φελίνι Πουλημένη από τη μητέρα της (1956). Εδώ ένας πανάσχημος παλαιστής που σπάει αλυσίδες (Άντονι Κουίν) κουβαλάει βίαια μαζί του μια εύθραυστη γυναικούλα (Τζουλιέτα Μασίνα), την οποία τυραννάει και της φέρεται βίαια.

Σε επίπεδο τίτλου, και κατ’ επέκταση αλληγορίας, να θυμίσω την εξαιρετική και εμβληματική ταινία του Βινσέντε Μινέλι Η ωραία και το κτήνος (1952) με τον Κερκ Ντάγκλας στο ρόλο ενός πολύ σκληρού παραγωγού και τη Λάνα Τάρνερ ως μια πανέμορφη γυναίκα που τον υφίσταται. Φυσικά, σε αυτό το επίπεδο ανάγνωσης τα φιλμ είναι πάρα πολλά.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s