ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ “ALL NIGHTER”


ΤΟ ΣΙΝΕΜΑ ΥΠΟ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ

(αναδημοσίευση από την «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» 25/3/2017)

3 ώρες διορία

Του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

dermetzo@otenet.gr

Στην κωμωδία δρόμου και καταστάσεων All Nighter (που προβάλλεται από την περασμένη Πέμπτη), σε μυθοπλαστικό, αφηγηματικό και αισθητικό επίπεδο ξεχωρίζει η έννοια της προθεσμίας. Όλα, λοιπόν, πρέπει να γίνουν σε ένα βράδυ, σε συγκεκριμένο χρόνο, σε μια ξεκάθαρη διορία. Το σινεμά έτσι κι αλλιώς βασίζεται στην προθεσμία. Τι είναι μια ταινία; Αρχή, μέση, τέλος, όλα πρέπει να τελειώσουν σε ενα δίωρο. Πάρα πολλά φιλμ βασίστηκαν στις μυθοπλαστικές έννοιες των προθεσμιών. Οι ήρωες κάποιων φίλμ, λοιπόν, πρέπει να εκτελέσουν μια αποστολή ή να κάνουν κάτι άλλο μέσα σε περιορισμένα, σχεδόν ασφυκτικά όρια. Υποχρεώνονται να προλάβουν το τρένο των χρόνων , για να σώσουν είτε τον εαυτό τους είτε τους άλλους είτε να εκτελέσουν μια συγκεκριμένη αποστολή.

ΝΑ ΖΕΙΣ Ή ΝΑ ΠΕΘΑΙΝΕΙΣ

Στο εξαιρετικό καλτ νουάρ του Ρούντολφ Ματέ Κυνηγώντας το δολοφόνο μου (1950), ο βασικός ήρωας (Έντμοντ Ο’Μπράιαν) έχει δηλητηριαστεί. Το αντίδοτο δεν έρχεται στην ώρα του και έτσι έχει μόνο 24 ώρες στη διάθεσή του, όχι για να σωθεί και να επιβιώσει αλλά για να ανακαλύψει το δολοφόνο του. Συγκλονιστικό εύρημα σε μια σπουδαία ταινία.

Κυνηγώντας τον δολοφόνο μου

Στο μελλοντολογικό θρίλερ του Τζον Κάρπεντερ Απόδραση από τη Νέα Υόρκη (1981), ο ήρωας Σνέικ (Κερτ Ράσελ) πρέπει σε δύο μέρες να φέρει πίσω τον Πρόεδρο των ΗΠΑ (Ντόναλντ Πλέζανς) και τότε αυτοί που του ανέθεσαν την αποστολή θα του προσφέρουν το αντίδοτο από το δηλητήριο που του έχουν δώσει ως ομηρία. Το αποτέλεσμα είναι μια συγκλονιστική πορεία δίπλα στο χρόνο.

Απόδραση απο την Νέα Υόρκη

ΣΕ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ

Στο σπουδαίο γαλλικό θρίλερ καταδίωξης του Φρεντ Καβαγιέ 3 ώρες διορία, ο βασικός ήρωας-νοσοκόμος έχει μόνο 3 ώρες για να σώσει από τους απαγωγείς την έγκυο γυναίκα του. Θα ακολουθήσουν συγκλονιστικές εξελίξεις. Να σημειώσουμε και τη γνωστή ταινία του Σον Πεν 3 μέρες προθεσμία με τον Τζακ Νίκολσον. Υπάρχει μια ενδιαφέρουσα διλογία του Γουόλτερ Χιλ με δύο κορυφαίους ηθοποιούς, τους Νικ Νόλτε και Έντι Μέρφι. Είναι οι 48 ώρες (1982) και οι Ακόμα 48 ώρες (1993). Ο μαύρος Έντι Μέρφι είναι κρατούμενος και για να βοηθήσει την αστυνομία πρέπει να αποφυλακιστεί για 48 ώρες έτσι ώστε μαζί με τον αστυνομικό να ξεδιαλύνουν την υπόθεση. Είναι, λοιπόν, μια συγκεκριμένη προθεσμία που πρέπει να τηρηθεί και ακολουθεί κυνηγητό, περιπέτεια και ιδίως ιλιγγιώδεις ρυθμοί, σε ένα φιλμ που αναπτύσσει και τις σχέσεις των δύο βασικών ηρώων.

ΜΙΑ ΜΝΗΜΕΙΩΔΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ

Το οσκαρικό αντιμακαρθικό γουέστερν Το τρένο θα σφυρίξει τρεις φορές (1952) του Φρεντ Τσίνεμαν είναι έτσι κι αλλιώς μια σπουδαία δημιουργία. Ασπρόμαυρη, λιτή, με την περίφημη ενότητα χώρου-χρόνου-δράσης, με δύο κορυφαίους σταρ (Γκάρι Κούπερ – Γκρέις Κέλι). Λειτουργική φωτογραφία, εξαιρετικό μοντάζ και με μια θαυμάσια μπαλάντα (High noon) που βραβεύτηκε με Όσκαρ. Είναι, επίσης, μια άσκηση εντονότατης κριτικής για τις συμπεριφορές της σιωπηρής πλειοψηφία, για τους φόβους της και για την αδυναμία να πράξει την υπέρβασή της. Ακόμα, αποτελεί έναν ύμνο στο ηθικό ανάστημα του ενός που αναμετράται με τους πολλούς και το παρακράτος. Ωστόσο, αυτό το υπέροχο φιλμ στηρίζεται μυθοπλαστικά και αισθητικά ιδίως στο θέμα της προθεσμίας. Στις 12 το μεσημέρι θα φτάσει στη μικρή πόλη το τρένο που μεταφέρει τρεις κακοποιούς που έρχονται να σκοτώσουν τον σερίφη. Εκείνος, παρόλο που μόλις έχει παντρευτεί, αποφασίζει να μείνει. Χάρη στο εκπληκτικό μοντάζ βλέπουμε συχνά το ρολόι πρίν να φτάσει στις 12.

Το τρένο θα σφυρίξει τρείς φορές

ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

Φυσικά, κλασικό φιλμ προθεσμιών είναι η γνωστή υπερπαραγωγή του Μάικλ Άντερσον Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες (1956), διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος του Ιουλίου Βερν, με βασικό πρωταγωνιστή τον Ντέιβιντ Νίβεν στο ρόλο του Φιλέα Φογκ. Ο τελευταίος βάζει στοίχημα οτι θα περιοδεύσει τον κόσμο σε 80 μέρες, και αρχίζει η μεγάλη περιπέτεια των προθεσμιών. Το ομώνυμο σύγχρονο ριμέικ που ακολούθησε ήταν πολλαπλά ασήμαντο.

Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες

Πανέξυπνη κωμωδία προθεσμιών είναι Το χρήμα φέρνει τρέλα (1985) του Γουόλτερ Χιλ με τον Ρίτσαρντ Πράιορ στο βασικό ρόλο. Ο ήρωας καλείται να σπαταλήσει σε ένα μήνα 300.000 δολάρια για να εισπράξει στη συνέχεια 30.000.000. Στην πράξη, όμως, αποδεικνύεται ότι είναι πολύ δύσκολο να ξοδέψει αυτά τα χρήματα με την προθεσμία των 30 ημερών. Ακολουθούν πολλά γκαγκ. Στην πολύ γνωστή πολεμική περιπέτεια του Τζέι Λι Τόμσον Τα κανόνια του Ναβαρόνε (1961) με πολλούς διάσημους σταρ (Γκρέγκορι Πεκ, Ντέιβιντ Νίβεν, Άντονι Κουίν, Ειρήνη Παπά), είναι σαφές το θέμα μιας γνωστής προθεσμίας. Ομάδα συμμάχων σαμποτέρ που αποβιβάζεται σε ελληνικό νησί πρέπει σε πολύ σύντομο χρόνο να καταστρέψει τα τεράστια κανόνια ενός γερμανικού φρουρίου που δεσπόζει από ψηλά στη θάλασσα και ελέγχει τις συγκοινωνίες. Αν τα κανόνια δεν τιναχτούν στον αέρα πολύ σύντομα, τότε μια συμμαχική νηοπομπή δε θα μπορέσει να περάσει για μια κρίσιμη αποστολή. Θα μπορούσα να αναφέρω και πάρα πολλές άλλες ταινίες, αλλά και αυτές αρκούν για να πάρετε μια γεύση τι ακριβώς σημαίνει σινεμά της προθεσμίας και κινηματογραφικές δημιουργίες που οι μυθοπλασίες του πιέζονται από το χρόνο!…

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s