19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης


17204348_1381394905214210_662501120_n

από την Μαρία Παπαδοπούλου

Ονειρικά όνειρα (made in China), της Ελένης Λουαράση

Ύστερα από μια ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον νεαρό οδηγό ταξί, για τον πολιτισμό που διαθέτει ο κάθε άνθρωπος και πόσο αυτό επηρεάζει το σύνολο της κοινωνίας μας, έφτασα στο Ολύμπιον με την ίδια αγωνία όπως και άλλοι φίλοι των εικόνων, αναμένοντας την παρουσίαση των βραβείων που θα συνοδεύσουν κάποιες από τις δημιουργίες οι οποίες έλαμψαν λίγο περισσότερο από τις υπόλοιπες, ωστόσο όλο το δεκαήμερο και οι 213 ταινίες τεκμηρίωσης που προβλήθηκαν στις 6 αίθουσες του Φεστιβάλ, μας χάρισαν για άλλη μια φορά υπέροχες στιγμές.Ο θεσμός που γεννήθηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, έδειξε από την πρώτη κιόλας εμφάνισή του την σπουδαιότητα της ύπαρξής του και θυμάμαι χαρακτηριστικά τέτοια μέρα, 19 χρόνια πριν, προσπαθώντας να περιγράψω σε φίλους τον ενθουσιασμό μου για την εμπειρία ύστερα από την παρακολούθηση πολλών Ντοκιμαντέρ, είχα πει : Παιδιά, ακόμη και οι ελληνικές είναι πολύ καλές, κινηματογραφικά και θεματολογικά.

Η αίθουσα έχει σχεδόν γεμίσει, διάσπαρτα στον χώρο υπάρχουν μερικές κενές θέσεις τις οποίες σύντομα εξασφαλίζουν κάποια πανωφόρια έως ότου φτάσουν οι φίλοι που τηλεφωνούν κάποιον ή κάποια εντός της φωτεινής αίθουσας. Μια όμορφη δεσποινίδα στο κεντρικό διάδρομο κρατώντας έναν φάκελο, απευθύνεται σε μια ομάδα ανθρώπων και τους κατευθύνει σε μια άδεια σειρά καθισμάτων. Τα επίσημα πρόσωπα ύστερα από έναν σύντομο χαιρετισμό με κάποιον γνωστό, κάθονται στις πρώτες σειρές, βρίσκω κι εγώ την ευκαιρία καθώς πηγαίνω στην θέση μου, να χαιρετίσω έναν άνθρωπο που μου έχει χαρίσει πολλές και πολύ όμορφες εικόνες μέσω της υπέροχης τέχνης του, αυτή της φωτογραφίας, τον κύριο Αρβανίτη. Αμέσως μετά φτάνει ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Γιάννης Μπουτάρης, κάποια πρόσωπα διαφορετικών χώρων του πολιτισμού και της πολιτικής, ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων Δήμου Θεσσαλονίκης κ. Σπύρος Πέγκας και κάποιοι επίσημοι δημοσιογράφοι της πόλης. Προσδεθείτε, είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε το αναμενόμενο ταξίδι μας…ενημερώνει μια ευγενική φωνή και οι θεατές παίρνουν τη σωστή στάση για την θέαση.

φωτογραφία 1(2)

Σύντομα σβήνουν τα φώτα και η σκηνή υποδέχεται τους οικοδεσπότες του Φεστιβάλ, την Γενική Διευθύντρια κα. Ελίζ Ζαλαντό και τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή κ. Ορέστη Ανδρεαδάκη με τον τελευταίο, οικείο ως συνήθως με το σινεφίλ κοινό, να λέει : δεν έχουμε λόγους για χαιρετισμούς, έχουμε ταινίες και ευχαριστίες. Στα ελληνικά και με χαρούμενη διάθεση η κα. Ζαλαντό ευχαριστεί όλους και όλες που δούλεψαν για την πραγματοποίηση του θεσμού, το κοινό που στηρίζει το Φεστιβάλ θερμά τόσα χρόνια και τέλος τους χορηγούς για την λειτουργικότητα. Ο κ. Ανδρεαδάκης καλεί στη σκηνή τον παρουσιαστή των βραβείων και μαζί με την Ελίζ, επιστρέφουν στις θέσεις τους για την ουσιαστική στιγμή της βραδιάς.

Επί σκηνής λοιπόν ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος, επίσης άνετος με την τέχνη του σινεμά και το κοινό του, ίσως λίγο πιο συγκρατημένος καθώς φήμες λένε ότι το κοινό του ΦΚΘ είναι λίγο αυστηρό και πολύ απαιτητικό, επικεντρωμένος στις σημειώσεις του κρατώντας την αρμόζουσα οπτική επαφή με τους θεατές, μας μιλάει σύντομα για την ιδιαιτερότητα του ντοκιμαντέρ παρομοιάζοντάς το είδος με την ίδια τη ζωή ή και τον καθρέφτη, επίσης για την σημαντικότητα της εμπειρίας που κουβαλάμε όταν η αυλαία πέσει. Ακολουθεί η παρουσίαση μιας σκέψης που υλοποιήθηκε για δεύτερη φορά στο Φεστιβάλ και στην τελετή λήξης, οι φοιτητές του Τμήματος Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, υπό την επίβλεψη του καθηγητή τους, σκηνοθέτη Περικλή Χούρσογλου, ετοίμασαν ένα οπτικοακουστικό υλικό, με τα όσα έγιναν αυτές τις δέκα μέρες. Γρήγορα πλάνα με στιγμιότυπα από όλες τις δραστηριότητες του Φεστιβάλ, με φόντο το κοινό, τους εθελοντές, κάποιες δημιουργίες – που επέλεξαν οι μαθητές – και εστιάζοντας περισσότερο στα τμήματα του Φεστιβάλ, το τμήμα Doc Market το οποίο είναι παραγωγικό και περήφανο για την διαδρομή κάποιων ταινιών που επιστρέφουν πλέον ολοκληρωμένα στο φεστιβάλ για να διεκδικήσουν και την επιβράβευση του κοινού, την εκδήλωση Just Talk στο «Δωμάτιο με Θέα», Food vs Food ένα νέο τμήμα που έλειπε από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ως μια πόλη με παράδοση στη γαστρονομία.

Ξεκινάει η απονομή των βραβείων, με μια έκπληξη, ένα διαφορετικό βραβείο που υιοθέτησε φέτος το φεστιβάλ, το βραβείο κοινού για το «καλύτερο πιάτο φεστιβάλ» που απονεμήθηκε στο εστιατόριο Extravaganza και το βραβείο της επιτροπής για το «καλύτερο πιάτο φεστιβάλ» απονεμήθηκε στα εστιατόρια Ζύθος Ντορέ και Φανός της Πόλης, λόγω ισοβαθμίας. Ύστερα ανεβαίνει στη σκηνή ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΤ, Λάμπης Ταγματάρχης, ο οποίος μίλησε για μια ιδιαίτερη σχέση του φορέα με το ΦΚΘ και επειδή ο χαρακτήρας αυτής είναι ερωτική, αποκάλυψε την απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΤ να συνάψει τριετή συνεργασία της ΕΡΤ με το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με την οποία θα διατεθούν για τα επόμενα τρία χρόνια 200.000 ευρώ: 140.000 για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου και 60.000 για το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Επιπλέον, έπειτα από εισήγηση της Κυριακής Μάλαμα, διευθύντριας προγράμματος της ΕΡΤ3 και μέλους του Δ.Σ. του ΦΚΘ, αποφασίστηκε να μισθώσει η ΕΡΤ όλες τις ελληνικές ταινίες που προβλήθηκαν στο Φεστιβάλ τόσο στο διαγωνιστικό τμήμα όσο και στα διεθνή τμήματα, με ένα ακόμα ποσό να εκταμιεύεται για τους Έλληνες δημιουργούς. Η βραδιά συνεχίζει με την απονομή των υπόλοιπων ταινιών…

Ζαραντάστ Άχμεντ, σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ «Πουθενά να κρυφτείς» στο οποίο απονεμήθηκε το Βραβείο Κοινού ξένης παραγωγής άνω των 50΄– «Βραβείο Κοινού Πίτερ Ουιντόνικ».

Το βραβείο «Χρυσός Αλέξανδρος» που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000€ -ποσό που χορηγείται από τον Δήμο Θεσσαλονίκης- απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ Αυτοκρατορία ονείρων σε σκηνοθεσία Ντέιβιντ Μπόρενσταϊν. Η ιστορία μιας νεαρής κοπέλας που θέλει να χαρίσει στην οικογένειά της ένα σπίτι, στις νέες πόλεις που αναπτύσσονται ραγδαία στη Κίνα, χωριά που σε 4 χρόνια αλλάζουν ριζικά το τοπίο και κατά συνέπεια τους ίδιους τους ανθρώπους. Η ανάπτυξη φέρνει πολλές ελπίδες, μια κουβέντα πάνω στην οποία στηρίζονται οι εταιρείες ακινήτων που προσπαθώντας να παρουσιάσουν στους υποψήφιους πελάτες το προϊόν τους, οργανώνουν εκδηλώσεις με ξένους (λευκούς, μαύρους, Ινδούς), ανάλογα με πόσα διαθέτει η τσέπη τους υπάρχει και η ανάλογη διάθεση.

Δύση και Ανατολή, δυο σημαντικοί συνάμα αντίθετοι χρόνοι μεταξύ των οποίων ο συμβιβασμός για την συνύπαρξη δημιούργησε μεταφερόμενες γέφυρες στις οποίες χάθηκε σπουδαία πρώτη ύλη, καθώς η δύση, ανέκαθεν με σιγουριά για τον εαυτό της διεκδικεί ακόμα και σήμερα την μοναδικότητα στην ιεραρχία του κόσμου δίχως καμία ωριμότητα στην συμπεριφορά της και δίχως κανένα σεβασμό πλέον στην παλιά εποχή, στα γεγονότα που έφερε ο Μάρκο τον 13ο αιώνα. Ωστόσο λίγο έως πολύ, κουτσά στραβά, οι κοινωνίες των ανθρώπων έφτασαν να διανύουν τον 21ο αιώνα, ο οποίος θαρρείς μας κρύβει πολλές εκπλήξεις. Ο χρόνος είναι ο καλύτερος γιατρός – λέει ο σοφός λαός – μα ο χρόνος είναι σχετικός αποδεικνύει η επιστήμη, φυσικά για να καταλήξουμε στην ανωτερότητα του σύμπαντος και την ανοχή της φύσης παρόλο που δεν υπακούμε στους νομούς της διαταράσσοντας την αρμονική της λειτουργία με τις ατομιστικές μας διαθέσεις. Η απληστία είναι γνώρισμα του ανθρώπινου είδους, θα έλεγα μόνο, αλλά επειδή το σύμπαν είναι άπειρο και η παρουσία μας σχεδόν ασήμαντη είναι αδύνατο να γίνω απόλυτη, έτσι αφήνω κάποιο περιθώριο στις εξαιρέσεις εκτός του κόσμου μας. Το τελευταίο φαινόμενο διακρίνουμε σ’ ένα όμορφο, άρτιο και αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ του David Borenstein από την Δανία, ο οποίος βρέθηκε στην Κίνα για τους προσωπικούς του λόγους και κατέληξε συνεργός στην απάτη της βιομηχανίας που πουλάει το «κινεζικό όνειρο».

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s