ΑΥΡΙΟ ΤΑ 89Α ΟΣΚΑΡ


(αναδημοσίευση από την «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ,25/2/2017)

ΤΟ LA LA LAND ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΟΜΠΑΜΑ!

Arrival

Arrival

Του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

dermetzo@otenet.gr

Αργά αύριο (πρωί Καθαράς Δευτέρας για την Ελλάδα) απονέμονται τα 89α βραβεία Όσκαρ, όπου φαίνεται πως το μεγάλο φαβορί είναι το La La Land, που έχει ρεκόρ με 14 προτάσεις, αλλά δεν αποκλείεται να συμβεί και μια μεγάλη έκπληξη. Ίσως η Ακαδημία και το Χόλιγουντ θελήσουν να αποχαιρετίσουν τον απελθόντα Πρόεδρο Μπάρακ Ομπάμα με τον καλύτερο τρόπο. Φέτος έχουμε ρεκόρ υποψηφιοτήτων για μαύρους ηθοποιούς και συντελεστές, που είναι 6, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι 3 από τις 9 που προτείνονται για το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας (Μoonlight, Ηidden Figures, Fences) αφορούν σε μαύρους. Από την άλλη μεριά, φαίνεται πως το Χόλιγουντ φέτος βρέθηκε σε μεγάλο αδιέξοδο και έλλειψη νέων ιδεών και φρέσκων αντιλήψεων και έτσι αρπάχτηκε ως σανίδα σωτηρίας από το La La Land, που, παρά τις αρετές του, δεν είναι μια ταινία του επιπέδου των Όλα για την Εύα (1950) του Τζόζεφ Μάνκιεβιτς και Τιτανικός (1997) του Τζέιμς Κάμερον, που είναι οι μόνες δημιουργίες με 14 προτάσεις στην ιστορία των Όσκαρ, όσες έχει και το φιλμ του Σαζέλ.

Μoonlight

Μoonlight

ΟΙ ΕΞΑΦΑΝΙΣΜΕΝΟΙ

Προσωπικά, μου κάνει εντύπωση η παντελής απουσία, σε σημείο εξαφάνισης, του Cafe Society του Γούντι Άλεν, ιδιαίτερα καλογυρισμένου και με παρόμοια θεματολογία με το La La Land. Δεν πήρε καμία πρόταση, ενώ σεναριακές και κατασκευαστικές αξίες, αλλά και ως σύνολο ήταν υψηλού επιπέδου. Κατά την εκτίμησή μου, τεράστια αδικία έχει γίνει στο Νυκτόβια Πλάσματα του Τομ Φορντ, που αποτελεί υπόδειγμα μοντέρνου σινεμά σε όλα τα επίπεδα. Σενάριο, ανατροπές, αισθητική άποψη, σκηνοθετική γραμμή και φιλοσοφική θέση για τη ζωή δένονται άρρηκτα σε ένα σύνολο που καθορίζει με ακρίβεια το μεταμοντέρνο σινεμά στην εποχή των αδιεξόδων και των μεγάλων ερωτηματικών. Παίρνει μόνο μια πρόταση για Όσκαρ για τον Μάικλ Σάνον, ενώ σαφώς αδικημένη είναι η Έιμι Άνταμς, το πιο καυτό πρόσωπο του σύγχρονου Χόλιγουντ. Πέρα από τα Νυκτόβια Πλάσματα, πραγματοποιεί εξαιρετική επίδοση και στο Arrival, αλλά δεν δικαιώθηκε ούτε από εκεί. Ακόμα, αδιανόητο γεγονός αποτελεί η μη επιλογή στην πεντάδα των ξενόγλωσσων Όσκαρ της ταινίας Εκείνη του Πολ Φερχόφεν, όπου μόνο η Ιπέρ θα διεκδικήσει κάτι για το ρόλο της. Κι όμως το Εκείνη, όπως και τα Νυκτόβια Πλάσματα, αποτελεί ένα υπόδειγμα σκηνοθεσίας και αφήγησης ιστοριών που αναφέρονται σε ένα τρεμάμενο, σύγχρονο, ρευστό κόσμο, όπου η διαστροφή των ελεύθερων αγορών συνυπάρχει με τις προσωπικές διαστροφές και φαντασιώσεις.

La La Land

La La Land

ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΣΗΜΕΙΩΘΟΥΝ

Το Χόλιγουντ φαίνεται ότι δίνει μια τελευταία ευκαιρία στον Μελ Γκίμπσον μετά τα διάφορα σκάνδαλα στην προσωπική του ζωή, που είχαν ενοχλήσει πολύ. Η δημιουργία του Αντιρρησίας Συνείδησης, που βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα από το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, χωρίς να είναι κάτι το ιδιαίτερο, διεκδικεί τα Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας. Η Μέριλ Στριπ, στο δρόμο για τα 70 της χρόνια, πάντα ακατάβλητη, πάει για ρεκόρ όλων των εποχών: για το ρόλο της στην ταινία του Στίβεν Φρίαρς Φάλτσο σοπράνο, βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, παίρνει την 20η πρόταση για Όσκαρ, ενώ έχει κερδίσει 4 από αυτά. Ο μέγας Αμερικανός ηθοποιός Τζεφ Μπρίτζες, με δεκαετίες σπουδαίων ρόλων, μετά το Όσκαρ του στο Crazy Heart (2009), διεκδικεί ένα βραβείο Β΄ ρόλου για το μαρξιστικό νεογουέστερν του Ντέιβιντ Μακένζι Πάση θυσία. Παρότι αυτό το βραδυφλεγές, εξαιρετικό φιλμ προτείνεται για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, βλέπουμε αποκλεισμένο τον τολμηρό Βρετανό σκηνοθέτη από τις υποψηφιότητες.

Η ΕΚΠΛΗΞΗ ΤΟΥ ARRIVAL

Το Arrival του ιδιοφυούς Γαλλοκαναδού σκηνοθέτη Ντενί Βιλνέβ είναι μια συγκλονιστική ταινία που, πίσω από το πρόσχημα της επιστημονικής φαντασίας, ανατέμνει επιδέξια το θέμα της γνώσης και της ανθρώπινης επικοινωνίας σε μια άλλη μεταμοντέρνα, σύγχρονη ταινία, επίκαιρη όσο ποτέ. Δίκαιες οι 8 κορυφαίες προτάσεις και σωστή η επιλογή του Χόλιγουντ να ανοίξει το δρόμο προς ένα σινεμά ερμητικό, εγκεφαλικό, αργό, πυκνό και ατμοσφαιρικό. Ο Βιλνέβ, όπως είχαμε αντιληφθεί και από τις προηγούμενες ταινίες του, καταξιώνεται ως ένας πολύ μεγάλος δημιουργός.

ΟΙ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ

Florence faltso soprano

Florence :Φάλτσο σοπάνο

Με όλα αυτά, οι προβλέψεις οδηγούν στο να καταλήξουμε πως το La La Land θα είναι ο μεγάλος νικητής των 89ων Όσκαρ. Από την άλλη μεριά, υπάρχουν πιθανότητες για κάποια βραβεία για το δράμα Moonlight του Μπάρι Τζένκινς και επίσης για το Manchester by the sea του Κένεθ Λόνεργκαν. Στα ξενόγλωσσα φιλμ, το φαβορί είναι η πολιτική κωμωδία από τη Γερμανία Τόνι Έρντμαν, ενώ, κατά την άποψή μου, καλύτερη ταινία της πεντάδας δείχνει το έξοχο ιρανικό δράμα του Φαρχαντί Ο εμποράκος. Στα κινούμενα σχέδια, σαφώς καλύτερη ταινία είναι η ποιητική, συγκλονιστική και υψηλής αισθητικής Κόκκινη Χελώνα. Αξίζει να σημειωθεί πως 3 από τα φιλμ που πηγαίνουν για τα Όσκαρ βασίζονται σε πραγματικά πρόσωπα και γεγονότα: είναι τα Hidden Figures, Florence: Φάλτσο σοπράνο και Αντιρρησίας συνείδησης. Επιθυμώ να τονίσω για μια ακόμα φορά πως φέτος είχαμε μια πολύ μέτρια κινηματογραφική χρονιά που ακριβώς αντιστοιχείται και με τα μεγάλα αδιέξοδα της εποχής, όπως τις λιωμένες σχέσεις και την “πολιτική του τρόμου”. Ευχόμαστε του χρόνου να είναι όλα καλύτερα.

Manchster by

Manchseter by thea sea

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s