ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΟΥ ΡΕΤΡΟ Ή ΥΣΤΕΡΙΑ ΤΟΥ ΝΑΖΙΣΜΟΥ;


Σαλόν Κίττυ

Σαλόν Κίττυ

Του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

Ο θυρωρός της νύχτας μας κατευθύνει σε μια κινηματογραφική συμπτωματολογία που υπήρξε κυρίαρχη τη δεκαετία του ’70. Ταινίες όπως το Σαλόν Κίττυ (Salon Kitty, 1974) του Τίντο Μπρας, Ο Πασκουαλίνο και οι 7 καλλονές (Pasqualino Settebellezze, 1975) της Λίνα Βερτμίλερ, και φυσικά το αριστουργηματικό 120 Μέρες στα Σόδομα (Salο o le 120 giornate di Sodoma, 1975) του Πιέρ Πάολο Παζολίνι, αναφέρονται σε περιπτώσεις όπου ο ερωτισμός σμίγει με τα βασανιστήρια και ο ναζισμός με τη λατρεία του ρετρό. Το τελευταίο λειτουργεί πάντα σχεδόν ως μια νοσταλγική ανάμνηση του παρελθόντος. Αν νοσταλγείς, ομως, το παρελθόν όταν αυτό είναι μπλεγμένο με το ναζισμό, αν επιθυμήσεις το κορμί του άλλου που σε βασάνιζε, τότε τελικά ανακαλύπτεις τον ναζισμό. Η δεκαετία του ’70, γεμάτη από νοσηρά φαινόμενα και βία, χωρίς ελπίδα πλέον για τη νίκη της επανάστασης, φωλιάζει σε μια εσωστρέφεια που, με το πρόσχημα της αυτάρκειας, δημιουργεί καψούλες αποστείρωσης όπου οι αναμνήσεις συνεχώς επιστρέφουν νοσταλγικά. Δεν έχουμε εδώ την περίπτωση του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν και του Αυγού του φιδιού (Τhe serpent’s egg, 1977), όπου οι καταγραφές αποκόβονται από τη νοσταλγία, μια και κάθε ανάκληση δεν οδηγεί στη σεξουαλικότητα αλλά στις επιθυμίες θανάτου. Χειρότερος όλων σε αυτά τα ρετρό ο Τίντο Μπρας, που ο ντελιριακός του ερωτισμός στο Σαλόν Κίττυ μας γνέφει με πονηρές υποσχέσεις. Αριστούργημα οι 120 μέρες στα Σόδομα, κόλαφος κατά του ναζισμού, έγινε η αιτία να δολοφονηθεί ο Παζολίνι. Η Λίνα Βερτμίλερ στον οσκαρικό Πασκουαλίνο… προσπαθεί να σωθεί πίσω από την καρικατούρα με την εμφάνιση της πελώριας ναζί βασανίστριας που βιάζει το κορμί του Τζιανίνι. Όσο για τον Θυρωρό της νύχτας, θα μπορούσε, όπως γράφει και ο Ραφαηλίδης, να τον υπογράψει και ο Βισκόντι. Αν ο στοχασμός δεν είναι ίσως επαρκής, η ποιότητα της Καβάνι οδηγεί τα πράγματα σε μια τραγωδία, δημιουργώντας έτσι μια από τις πιο εμβληματικές ταινίες του ’70. Ο θυρωρός είναι εδώ για να κλείσει την πόρτα στο παρελθόν, να χτίσει μια μεσοτοιχία με το ανησυχητικό “άλλο” αλλά εμείς θα γνωρίζουμε ότι τα όνειρα μπορούν να επαναφέρουν αυτόν τον γλυκό εφιάλτη.

Σαλόν Κίττυ

Σαλόν Κίττυ

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s