ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΡΤ-3


«Η ΜΕΓΑΛΗ ΔΙΑΡΡΗΞΗ» του Κλωντ Λελούςa-dama-e-o-gangster-4από τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Μια εξαιρετικά οργανωμένη ληστεία κοσμηματοπωλείου στις Κάννες από δύο έμπλεους ταμπεραμέντου στον τομέα αυτό, βρίσκεται στο επίκεντρο της ταινίας. Ο Σιμόν και ο Σαρλώ καταφτάσουν με το τρένο στο γνωστό θέρετρο της Κυανούς Ακτής και καταλύουν σε ένα ξενοδοχείο απέναντι από το κοσμηματοπωλείο το οποίο, σκοπεύουν να ληστέψουν. Καταγράφουν όλες τις λεπτομέρειες της ημερήσιας κίνησης και καταστρώνουν το σχέδιο τους. Όλη αυτή η προετοιμασία είναι μια ευχάριστη διαδικασία για τον θεατή, καθότι υπάρχουν στιγμές γέλιου, ενώ παρατηρούνται και διάλογοι με μικρά αποφθέγματα φιλοσοφικού περιεχομένου. Άλλοτε με άμεσο τρόπο και άλλοτε με έμμεσο τρόπο γίνεται σχολιασμός για τις σχέσεις άνδρα-γυναίκας, τα πρότυπα των δύο φίλων, αλλά και τη γενικότερη θεώρηση της ζωής. Μιας ζωής που, σε κάθε περίπτωση αναζητά σταθερές και αξίες που, γίνονται ο οδηγός για τον άνθρωπο. Ο Κλωντ Λελούς έχει μια ροπή στη διερεύνηση των σχέσεων των δύο φίλων, μέσα στα συμφραζόμενα της καθημερινότητας, αλλά και του προορισμού της ίδιας της ζωής. Πλάθει σε κάθε περίπτωση ενδιαφέροντες, γοητευτικούς χαρακτήρες, οι οποίοι τολμούν κινηθούν στο πλαίσιο της παρανομίας, με στόχο βέβαια το αιώνιο όνειρο του νεωτερικού και μετανεωτερικού ανθρώπου. Ένα όνειρο που στις μέρες μας, εξακολουθεί να έχει το όνομα αμερικάνικο ή δυτικό και διακρίνεται από τον ατομισμό σε ένα κυρίαρχο οικονομικό πλαίσιο. Βέβαια στις ατραπούς της παρανομίας υφίσταται κατά κάποιο τρόπο μια λανθάνουσα ενδεχομένως υπονόμευσής του συστήματος. Εξάλλου για πολλούς ο όποιος πλουτισμός απαιτεί, αν όχι έκνομες πράξεις, τουλάχιστον ανήθικες για τις ουμανιστικές αξίες, του διαφωτισμού και της Γαλλικής Επανάστασης. Ο στόχος του ατομικού πλουτισμού είναι το κυρίαρχο σε όλη την νεωτερική περίοδο, μέχρι και σήμερα. Στην καλύτερη περίπτωση σε επίπεδο οικογένειας, υφίσταται μια μορφή έστω ψευδαίσθησης συλλογικότητας. Οι θεατές πάντα αρέσκονταν στη θέαση χαρακτήρων, έστω έκνομων που καταφέρνουν να επιτύχουν το ατομικό τους όνειρο, εκπληρώνοντας στην ουσία το συλλογικό όνειρο, ή το άχτι τους, να χτυπήσουν το σύστημα με τους θεσμοθετημένους φορείς νόμιμης κλοπής. Κοντολογίς στους μυθοπλαστικούς χαρακτήρες προβάλλεται το όποιο φαντασιακό μας.

Ενδιαφέροντα ερωτήματα θέτει ο Λελούς δια των μυθοπλαστικών του χαρακτήρων.

«Τι είναι άνδρας και τι γυναίκα;» Με μιαν απάντηση που κλίνει στα της πολυσυζητημένης δεκαετίας του 1960, με την ισότητα των δύο φίλων, δια της απελευθέρωσης της γυναίκας, ή τη σεξουαλική απελευθέρωση. Η οποία ειρήστω εν παρόδω, παρέλειψε αυτήν, την απελευθέρωση του άνδρα. «Άνδρας είναι αυτός που πάει μέχρι το τέλος». Ρύση βέβαια που θέλει και έχει, στην ουσία τη βάση της σε ηθικές αξίες. Παραδείγματος χάριν, δεν προδίδω ποτέ, ανεξάρτητα με το τίμημα. Χαριτολογώντας έχουμε και τη θέση της γυναίκας. «Μια γυναίκα μπορεί να έχει πολλούς εραστές, αγαπώντας έναν άνδρα ». Στην ουσία πρόκειται για αντιγραφή του ανδρικού προτύπου. Ο Λελούς χρησιμοποιεί μια ενδιαφέρουσα φόρμα, εγνωσμένη βέβαια, την αφήγηση με φλας μπακ, αλλά το χρησιμοποιεί σε δύο φάσεις, χρησιμοποιώντας το έγχρωμο για το παρελθόν και ασπρόμαυρο για το παρόν. Χρησιμοποιεί και τη δική του ταινία «Ένας Άνδρας, μια Γυναίκα», στο ταινία στην ταινία, και ίσως θεωρηθεί ναρκισσισμός, ωστόσο έχει σχέση με αυτό που θέλει να αναδείξει, τον προβληματισμό για τη σχέση άνδρα-γυναίκας. Στο τέλος θα γίνει αντιπαράθεση ανάμεσα στη λογική και δη αυτή ενός μάτσο άνδρα, με τη λογική της απελευθέρωσης και της ισότητας της γυναίκας. Ο κεντρικός ήρωας αποδεικνύεται περισσότερο συναισθηματικός από μια γυναίκα, καθότι έχει πλαίσιο ηθικών αξιών που, προτάσσουν την ανθρώπινη σχέση, το συναίσθημα, από τη λογική του οικονομικού οφέλους.

Εξαιρετικός στον ρόλο  του ο Λίνο Βεντούρα, με φινέτσα και μπρίο, ενώ πολύ καλοί και οι: Φρανσουά Φαμπιάν, Σαρλ Ζεράρ. Αξιοσημείωτη και η φωτογραφία από τον ίδιο τον Λελούς.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s