“ΥΠΟΘΕΣΗ ΦΡΙΤΖ ΜΠΑΟΥΕΡ, ΜΥΣΤΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ”


fritz1

 (από την ΕΠΟΧΗ, 22/1/2017)

Αγώνας ενάντια στη λήθη

του Στράτου Κερσανίδη 

Η συλλογική ενοχή του γερμανικού έθνους απέναντι στο ναζιστικό παρελθόν εξακολουθεί να απασχολεί του γερμανούς σκηνοθέτες. Ένα χρόνο πριν ήταν «Ο λαβύρινθος της σιωπής», του Τζούλιο Ρικιαρέλι, στον οποίο ένας νεαρός εισαγγελέας με τη βοήθεια ενός δημοσιογράφου προσπαθούσαν να σπάσουν το πέπλο της σιωπής που κάλυπτε τη χώρα και να αποκαλύψουν τους κρυμμένους ναζί εγκληματίες.

Φέτος είναι ο Λαρς Κράουμε,  με την “Υπόθεση Φρτς Μπάουερ, Μυστική ατζέντα” (Der staat gegen Fritz Bauer) για να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη τον αγώνα που διεξήγε το 1957 ο εισαγγελέας Φριτς Μπάουερ με σκοπό να ανακαλύψει και να φέρει στ Γερμανία να δικαστεί, τον Άντολφ Άιχμαν, τον άνθρωπο που σχεδίασε την Τελική Λύση.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει ο Μπάουερ, ο Άιχμαν κρύβεται στο Μπουένος Άιρες. Ξεκινά λοιπόν μια μεγάλη προσπάθεια ώστε να εκδοθεί και να μεταφερθεί στη Γερμανία. Μόνο που στη χώρα του το κλίμα που επικρατεί είναι αντίθετο καθώς θεωρείται πως για να ξεχαστεί το σκοτεινό παρελθόν δεν πρέπει να το σκαλίζει κανείς. Έτσι ο Μπάουερ, εβραϊκής καταγωγής και κρυφο-ομοφυλόφιλος, αναγκάζεται να ζητήσει τη βοήθεια της Μοσάντ με αποτέλεσμα να κατηγορηθεί για εθνική προδοσία.

Δυνατή αφήγηση, με ένταση και ρυθμό που δημιουργεί την αίσθηση μιας διαρκούς απειλής. Ατμοσφαιρική ταινία η οποία έχει ως στόχο την ανάδειξη της ιστορικής αλήθειας σε μια προσπάθεια αυτοκάθαρσης των συμπατριωτών του αλλά και του ιδίου. Αν κάτι θα είχα να παρατηρήσω είναι η επιφανειακή προσέγγιση του κεντρικού χαρακτήρα, ο οποίος υπήρξε μια σημαντική προσωπικότητα για τη Γερμανία. Θυμίζουμε πως ο Φραντς Μπάουερ ήταν εκείνος ο οποίος πρωτοστάτησε στη μεγάλη δίκη των υπευθύνων του Άουσβιτς, η οποία έγινε την περίοδο 1963-1965. Κι ακόμη η ελαφρότητα με την οποία προσεγγίζονται και τα ίδια τα γεγονότα, δηλαδή μια τάση αποστασιοποίησης που θυμίζει το ρητό «μη μου τους κύκλους τάραττε». Μόνο που ως γνωστό, δεν μπορείς να κάνεις ομελέτα αν δεν σπάσεις αυγά. Κι έτσι η ταινία παρά τα καλά στοιχεία που διαθέτει παραμένει στην επιφάνεια.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s