ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΑΝΟΙΧΤΑ, της Λεϊλά Μπουζίντ


as-i-open-grΤου Κώστα Γ. Καρδερίνη

Η απαρχή της Αραβικής Άνοιξης (2010), λίγο πριν την Επανάσταση των Γιασεμιών στην Τυνησία, εκφράζεται εμμέσως αλλά πολύ γλαφυρά μέσα από τα έθνικ-ροκ τραγούδια του ιρακινού Κιγιάμ Αλαμί. Αηδόνα και φορέας των εξελίξεων η νεαρή Φαράχ (Μπαγιά Μεντχαφάρ) που κάνει την επανάστασή της (κάτω από τη μηλιά) απέναντι… στο καθεστώς, στον καθωσπρεπισμό, στην καριέρα, στην ανήσυχη μητέρα της, στον αγαπητικό της, στον ρόλο της γυναίκας σε μια ισλαμική κοινωνία.

Βασικοί άξονες ενδιαφέροντος της νεαρής πρωτοεμφανιζόμενης σκηνοθέτισσας, βοηθού του Αμπντελατίφ Κεσίς, η σχέση κόρης-μάνας (πολύ καλή η Γκαλιά Μπεναλί) και η σχέση προσωπικού βιώματος – κοινωνικής καταπίεσης, στο περιθώριο των ζυμώσεων για την ανατροπή του Μπεν Αλί. Η φόρμα της ταινίας είναι ιδιαίτερη, σαν ευριπιδική δραμωδία, με χορικά και στάσιμα, όπου τα τραγουδιστικά μέρη προάγουν την Ιστορία και τα πεζά μέρη, λιγότερα και εμβόλιμα, φωτίζουν ή προβάλλουν τον εσωτερικό κόσμο της ηρωίδας.as-i-open-medhafferbenaliΣίγουρα είναι αξιοθέατη κυρίως για την ατμόσφαιρα που μυρίζει ανατροπή, για το ταμπεραμέντο των δύο γυναικών που μυρίζει υπέρβαση, αλλά και για τα νυχτερινά της πλάνα. Η μουσική και λυρική πλευρά είναι ακόμη ένα ατού, μια ευκαιρία για γνωριμία με την κουλτούρα και τον τρόπο σκέψης των προοδευτικών τυνησίων, μια γιορτή των εκρηκτικών φραστικών γιασεμιών.

À peine j’ouvre les yeux /As I Open my Eyes (2015 Γαλλία /Τυνησία /Βέλγιο /ΗΑΕ, 102λ) Leyla Bouzid

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s