16 ταινίες για το 2016


του Κώστα Γ. Καρδερίνη

Εγώ. ο Ντάνιελ Μπλάκ

Εγώ. ο Ντάνιελ Μπλέικ

Το ’16 δεν ήταν διόλου δίσεκτο κινηματογραφικά. Μπορεί να βγήκε άδοξα, με πολλές επιδημίες να το/μας μαστιγώνουν, με πολλές απώλειες (βλέπε λίστα τέλους), χωρίς χιονιά, χωρίς  αλυσίδες… μας χάρισε όμως σπουδαίες ταινίες με μηνύματα ανθρωπινά και πανανθρώπινα. Μας χάρισε επίσης πολύ σπουδαία, διασκεδαστικά και ψυχαγωγικά, κινούμενα σχέδια με διαφορετικές τεχνικές φτιαγμένα, ενίοτε πρωτοποριακά σε φόρμα και περιεχόμενο.

  1. Ψάχνοντας την Ντόρι, των Άντριου Στάντον & Άνγκους Μακλέιν MacLane

Finding Dory (Finding Nemo 2) Andrew Stanton, Angusfinding-doryΠάιπερ (Piper) Alan Barillaro / ΑλανΜπαριλάρο

Απώλεια μνήμης και διαχείριση πανικού; Ένστικτο και συναισθηματική μνήμη; Μοριακή μνήμη και αναμνήσεις; Επανάκτηση αξιοπρέπειας; 3Α: (απο)Διάσωση-Αποκατάσταση-Απελευθέρωση (3R: Rescue, Rehabilitation & Release). Μαθήματα ζωής και ευ ζειν δίνει ωσαύτως και το προεισαγωγικό κινούμενο σχέδιο, η Piper, το μεζεδάκι-μπιζουδάκι.

  1. Στιβ Τζομπς, του Ντάνι Μπόιλ

Steve Jobs (iJobs) Danny Boyle

Κυρίως γιατί (έχω την εντύπωση ότι) έπιασε αυτό που ήταν η προσωπικότητα του Στιβ εμπρός και (προπαντός) πίσω από τα γεγονότα. Σα να έγραψε ο ίδιος το βιβλίο της ζωής του με κινούμενες εικόνες. Τί έζησε πριν γίνει iCon, πώς αμάρτησε πριν αγιοποιηθεί, πόσο αμφιταλαντευόταν όταν έδειχνε αποφασιστικός. Το τεράστιο «εγώ» που έγινε «i» μικρό και μέγα.

  1. Anomalisa, των Τσάρλι Κάουφμαν & Ντιούκ Τζόνσον

@nomαlisα (ανωμαλίζα) Duke Johnson & Charlie Kaufman

Τολμηρή διαπραγμάτευση, μεταξύ γραφικού και πορνογραφικού; Τα εν οίκω εν δήμω; Ο ιδιωτικός βίος και οι ψυχώσεις γίνονται αντικείμενο επαγγελματικής σταδιοδρομίας; Η κρίση του ατόμου στην υπηρεσία του φιλοπρόοδου κοινού; Ειρωνεία και συναισθηματική υπεραξία; Ένας Κάουφμαν θα μπορούσε να συλλάβει τέτοια υλοποίηση.anomalisaΣονάτα σε κλειστό δωμάτιο, του Άντριαν Σιταρού

Ilegitim (Illegitimate) Adrian Sitaru

Σονάτα σεληνόφωτος αλά ρουμανικά. Η ιστορία μιας οικογένειας που καθρεφτίζει μέσα της το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον όλης της χώρας. Πίστη εσωτερική τότε, αμφιβολία υπαρξιακή τώρα, συμφιλίωση με τον εαυτό αύριο. Το εθνικό που γίνεται παγκόσμιο. Έχει και σινεφίλ αναφορές: Τζίλντα, Κόσμα, Ρωμαίος, Ιουλιέτα, Σάσα, 2046.

  1. Η μεγάλη επιστροφή, του Ζανγκ Γιμού

Gui lai (Coming Home) Zhang Yimou

Τι είναι ντε ζα βι ζωής και τι πλασίμπο; Τι ομοιοπαθητική και τι ολιστική ιατρική; Χρειάζεται συνταγή γιατρού ή σενάριο εμπνευσμένο από το ζωή; Υπάρχει σεισάχθεια ατομικής φύσεως; Ποιος φορτώνεται και ποιος ξεφορτώνει; Σπουδαίες ερμηνείες και θέμα ακανθώδες από μια χώρα που έχτισε καπιταλισμό πάνω σε τέτοιες αδικίες.

  1. Spotlight: Όλα στο φως, του Τομ Μακάρθι

Spotlight (σπότλαϊτ) Tom McCarthy

Πέρσι είχα στη λίστα τη Μυστική Λέσχη. Φέτος είδαμε τη δώθε πλευρά. Μια ιστορία (πάμπολλες δυστυχώς ιστορίες) που εκθέτει τη ρωμαιοκαθολική εκκλησία παγκοσμίως και η οποία είναι ανοιχτή πληγή ακόμη και σήμερα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο τρόπος που διαπραγματεύεται το κουκούλωμα. Νομίζετε ότι η ελληνορθοδοξία υστερεί;

  1. η Τρελή Χαρά, του Πάολο Βίρτζι

La pazza gioia (Like Crazy) Paolo Virzi

Η ζωή είναι γυναίκα και η τρέλα επίσης γένους θηλυκού. Η θετικότροπη διαχείριση των λωλών και η αποϊδρυματοποίησή τους είναι νεότερες ιδέες. Οι λόγοι που οδήγησαν στην τρέλα και η άρση των αιτιών ή έστω η άμβλυνση αυτών, σπάνια αποτυπώνονται με τόση παραστατικότητα. ζεις το δράμα και την ένταση των συναισθημάτων.

  1. Captain Fantastic, τουΜατΡος

Captain Fantastic (Une vie fantastique) Matt Ross

Νόαμ Τσόμσκι και Επίκουρος στα πρόθυρα της ιδανικής πολιτείας. Αυτοκριτική και αυτοδιαχείριση στα όρια της ανοχής της κοινωνίας. Είναι ούτως ή άλλως σκανδαλώδης η αντοχή μιας τέτοιας κοινότητας που φαντάζει καταδικασμένη. Είναι όπως τα περίφημα Goldberg Variations του Μπαχ, που με άλλη ορμή τα πιάνισε ο Glenn Gould στα νιάτα του και με άλλη στην ωριμότητα.

  1. Η ολοκαίνουργια… Καινή Διαθήκη!, του Ζακό Βαν Ντορμέλ

Le tout Nouveau Testament (The brand New Testament) Jaco Van Dormael

Η νέα… Κωμωδία του Θεού! Αναρχική, αθεόφοβη, αθυρόστομη, χαοτική, ψαγμένη, ωραία. Επεισοδιακή και χωροχρονική, τολμά να κάνει μαύρο χιούμορ με την ώρα του θανάτου. Όμως ταυτόχρονα μας δείχνει ότι εμείς επηρεάζουμε τα γεγονότα και ότι δεν είναι τελεσίδικο ή προαποφασισμένο το πότε και που.ImpressionΤρούμαν, τουΣεσκΓκάι

Truman (Una sonrisa a la vida) Cesc Gay­

Ο σκύλος κι ο πιστός φίλος. Τρου-μαν θα πει αληθινός άνθρωπος, πραγματικός φίλος, γενναίος συμπαραστάτης, ο καλύτερος του ανθρώπου. Λογική κι ευαισθησία στη ζυγαριά της ζωής, η φρόνηση που μπαλανσάρει το συναίσθημα. Τεθλασμένη διαδρομή με θέα το θάνατο και μπάνκα μια ευτυχισμένη κι ανεξάρτητη ζωή. Μύθος και αυτοαναφορικότητα και «ανύποπτον».truman-spanishΚαρδιά βουνό, του Ντάγκουρ Κάρι

Fusi (Virgin Mountain) Dagur Kári

Ο Φούσι είναι λεφούσι. Περιβόλι παραπανίσιων κιλών και ευαισθησίας. Καρδιά βουνό και Έβερεστ άμα λάχει. Ασφυκτιά παρότι συμφιλιωμένος με το είναι του. Δεν είναι συμπαθητικός επειδή είναι κακομοίρης όπως οι εύσωμοι ήρωες στις αμερικανιές. Είναι συμπαθής γιατί έχει ταυτότητα και προσωπικότητα. Τον θέλω φίλο μου.fusiτο Δωμάτιο, του Λένι Άμπραχάμσον

ROOM (Le monde de Jack) Lenny Abrahamson

Τα όρια είναι βολικά ίσως μερικές φορές. Όταν όμως βγούμε απ’ το κουτάκι μας τότε τα πράματα έχουν ξεφύγει. Έχουμε χάσει επεισόδια αλλά έχουμε πρωτίστως ανάγκη να βρούμε ισορροπίες. Κάθε απελευθέρωση έχει τίμημα. Είναι μονόδρομος ο δρόμος που ‘χει πάρει… κι εκεί αρχίσαν όλα. Μια ιστορία που λειτουργεί ως αυθεντική και ως παραβολή ταυτόχρονα.

  1. Στην αγκαλιά του φιδιού, του Σίρο Γκουέρα

El Abrazo de la Serpiente (Embrace of the Serpent) Ciro Guerra

Οδύσσεια του Διαστήματος επί Γης. Πάλη πολιτισμών. Ανακόνδας ο ευνήκτης. Με την τρέλα του Φιτζακαράλντο και την ευλαβική συστηματικότητα ενός David Toop άλλων εποχών. Ενός ή δύο; Η διαρκής αντιπαραβολή της Άγριας Φύσης και της άγριας ανθρώπινης απάνθρωπης φύσης. Η μεγαλειώδης βλακεία της θρησκείας (Christianity is Stupid).

  1. Ο Κούμπο και οι δυο χορδές, του Τράβις Νάιτ

Kubo and the Two Strings (Der tapfere Samurai) Travis Knight

Ηθικόν δίδαγμα υπάρχει αλλά δεν καπελώνει την πολεμική δράση. Την ακυρώνει με ωραίο τρόπο, την αποκαθηλώνει και τη βάζει στο χρονοντούλαπο. Οι χορδές που πάλλει αυτή η ωραία καρτουνιά είναι ευαίσθητες, είναι πλούσιες σε συγκινήσεις και γεμάτες εκρήξεις. Οι σκέψεις που προκαλεί η μουσική τους βρίσκουν στόχο στο νου και στην καρδιά.

2. Εγώ ο Ντάνιελ Μπλέικ, του Κεν Λόουτς

Daniel Blake (Moi, Daniel Blake) Ken Loach

Ο Δανιήλ στον λάκο των παγκοσμιο(μουμιο)ποιημένων λεόντων. Όλοι είμαστε Ντάνιελ Μπλέικ. Μας κλείνει το μάτι και μας λέει: εκεί που είσαι ήμουνα κι εδώ που είμαι θα ’ρθεις. Η ανθρώπινη αξιοπρέπεια έγινε αριθμός ΑΜΚΑ, φιλανθρωπικό παζάρι, απρόσωπη διαχείριση αποφάσεων. Το «δι’ αλλήλοις σώζεσθαι» έγινε «βοηθάτε αλλήλους» κι αυτό κατέληξε ανελέητη ελεημοσύνη.

  1. Η κόκκινη χελώνα, του Μίκαελ Ντουντόκ ντε Βιτ

La tortue rouge (The Red Turtle) Michael Dudok de Wit

Ο κύκλος της ζωής και της φύσης… ναύλωσε έναν κόσμο για να κάνει τον γύρο της βάρκας. Τα λόγια είναι περιττά. Μπορείτε όμως να ξεκινήσετε πολλές συζητήσεις μετά την απόλαυσή της. Με τον εαυτό, με τα παιδιά, με τους σινεφίλους. Μπορείτε να πάρετε ιδέες και να δώσετε πάσες. Ποτέ δεν είναι πολύ αργά ή πολύ νωρίς για τη φιλοσοφία της ζωής.

Οι επιλογές μου στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Σιωπηλός μάρτυρας /Silent Witness (2016 Ελλάς, 72λ) Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος

Ανάκτηση των αχρήστων /Reconquest of the Useless (2015 ΗΠ /Περού /Βραζιλία, 79λ) Sam Pressman

Είμαι το Μπέλφαστ /I am Belfast (2015 ΗΒ, 84λ) Mark Cousins

Σαλέρο /Salero (2015 ΗΠ /Βολιβία, 76λ) Mike Plunkett

Αβάρα! /Dead Slow Ahead (2015 Ισπανία /Γαλλία, 74λ) Mauro Herce

Κάτω από τον ήλιο /Under the Sun (2015 Ρωσία /Γερμανία /Τσεχία /Λετονία /Β. Κορέα, 106λ) Vitaly Mansky

Πορτρέτο του Θεού /Portraet af Gud /Portrait of God (2001 Δανία, 75λ) Jon Bang Carlsen

Η Ορχήστρα της Ανακύκλωσης: Μια Συμφωνία του Ανθρώπινου Πνεύματος /Landfill Harmonic: A Symphony of the Human Spirit (2015 ΗΠ /Παραγουάη /Νορβηγία /Βραζιλία, 84λ) Brad Allgood, Graham Townsley

Η Γάλλια είναι η πατρίδα μας /La France est notre Patrie /France is our Mother Country (2014 Γαλλία /Καμπότζη, 74λ) Rithy Panh

Τζάνις: Το κορίτσι τραγουδάει τα μπλουζ /Janis: Little Girl Blue (2015 ΗΠ, 104λ) Amy Berg

Ο ασκός του Αιόλου /Windbag of Aeolus (2016 Ελλάς, 83λ) Νάσιμ Αλάτρας

Οι επιλογές μου στο 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Το κορίτσι δίχως χέρια /La Jeune Fille sans Mains /The Girl without Hands (2016 Γαλλία, 76λ) Sebastien Laudenbach

Τόνι Έρντμαν /Toni Erdmann (2016 Γερμανία /Αυστρία, 165λ) Maren Ade

ΣιέραΝεβάδα /Sieranevada (2016 Ρουμανία /Γαλλία /Κροατία /Βοσνία-Ερζεγοβίνη /ΠΓΔΜ, 173λ) Cristi Puiu

Ο εμποράκος /Forushande /The Salesman (2016 Ιράν /Γαλλία, 125λ) Asghar Farhadi

Η δασκάλα /Ucitel’ka /The Teacher (2016 Σλοβακία /Τσεχία, 102λ) Jan Hrebejk

Πάτερσον /Paterson (2016 ΗΠ, 113λ) Jim Jarmusch

Πάση θυσία /Hell or High Water (2016 ΗΠ, 102λ) David Mackenzie

Gimme Danger /Gimme Danger (2016 ΗΠ, 108λ) Jim Jarmusch

Η χορεύτρια /The Dancer /La Danseuse (2016 Γαλλία /Βέλγιο /Τσεχία, 108λ) Stéphanie Di Giusto

Με τα μάτια ανοιχτά /I’ Peine J’Ouvre les Yeux /As I Open my Eyes (2015 Γαλλία /Τυνησία /Βέλγιο /ΗΑΕ, 102λ) Leyla Bouzid

Ξυπόλυτοι στο Παρίσι /Paris pieds Nus /Lost in Paris (2016 Βέλγιο /Γαλλία, 84λ) Fiona Gordon & Dominique Abel

Ο πιστός /(M)uchenik /The Student (2016 Ρωσία, 118λ) Kirill Serebrennikov

Εγώ ο Κολοκυθάκης /Ma Vie de Courgette /My Life as a Zucchini (2016 Ελβετία /Γαλλία, 75λ) Claude Barras

Λαίδη Μακμπέθ /Lady Macbeth (2016 ΗΒ, 88λ) William Oldroyd

Glory /Slava /Δόξα (2016 Βουλγαρία /Ελλάς, 97λ) Petar Valchanov & Kristina Grozeva

Ο επιφανής πολίτης /El Ciudadano Ilustre /The Distinguished Citizen (2016 Αργεντινή /Ισπανία, 120λ) Mariano Cohn & Gaston Duprat

Η καλή σύζυγος /Dobra Zena /A Good Wife (2016 Σερβία /Βοσνία /Κροατία, 94λ) Mirjana Karanovic

Τραγουδώντας σε νεκροταφεία /Singing in Graveyards (2016 Μαλαισία /Φιλιππίνες, 141λ) Bradley Liew

Το αίμα των Σάμι /Sameblod /Sami Blood (2016 Σουηδία, 110λ) Amanda Kernell

Άφτερλωβ /Afterlov (2016 Ελλάς, 94λ) Στέργιος Πάσχος

Πλατεία Αμερικής /Amerika Square (2016 Ελλάς /ΗΒ /Γερμανία, 86λ) Γιάννης Σακαρίδης

Postcards from the Edge of cinema (27-99):

Βίλμος Ζίγκμοντ 85, Μισέλ Καλαμπρί 93, Φράνκο Τσίτι 80, Άλαν Ρίκμαν 69, Έτορε Σκόλα 84, Άμπε Βίγκοντα 94, Ζακ Ριβέτ ~88, Αντρέι Ζουλάφσκι 75, Φρανσουά Ντιπεϊρόν 65, Τζορτζ Γκέινς 98, Τζορτζ Κένεντι 91, Ίμρε Κέρτες 86, Ρονίτ Ελκαμπέτς 51, Γκάι Χάμιλτον 93, Φρανσουά Μεστρ 91, Γκαστόν Μπεργκμάνς 90, Άλαν Γιανγκ 96, Μπερτ Κουόκ 85, Κίμπο Σλάις 42, Άντον Γιέλτσιν 27, Μπαντ Σπένσερ 86, Μάικλ Τσίμινο 77, Έκτορ Μπαμπένκο 70, Γκάρι Μάρσαλ 81, Άρθουρ Χίλερ 92, Κεν Μπέικερ 81, Αντρέι Βάιντα 90, Πιέρ Ετέξ 87, Τονίνο Βαλέρι 82, Ρόμπερτ Βον 83, Τζαγιαλαλίθα Τζαγιαραμάν 68, Ζα Ζα Γκαμπόρ 99, Μισέλ Μοργκάν 96, Κάρι Φίσερ 60 (κόρη+μάνα) Ντέμπι Ρέινολντς 84, Ρίκι Χάρις 54, Μισέλ Ντεόν 97, Πιέρ Μπαρού 82.

Και κάποιες εγχώριες καρτ-ποστάλ (46-91):

Άννα Συνοδινού 88, Συλβάνα Παμπανίνι 90, Νίκος Παναγιωτόπουλος 74, Γρηγόρης Οικονομίδης 50, Τάκης Βενετσανάκος 77, Νατάσα Μανίσαλη 55, Κώστας Κουτσομύτης 77, Βασίλης Καψούρος ~58, Πηνελόπη Κροντηροπούλου 52, Γιάννης Βόγλης 78, Γιάννης Αγγελάκης 46, Νικόλας Τριανταφυλλίδης 49, Γιάννης Μιχαλόπουλος 89, Τέρρυ Παπαντίνας 65, Ελίζα Μαρέλι 76, Τζία Γιοβάνη 61, Έφη Οικονόμου 78, Σωτήρης Θ. Δημητρίου 91, Ανδρέας Μπάρκουλης 80, Ντόρα Σιμοπούλου 75, Μένη Λυσαρίδου 62, Σοφία Ρούμπου 70, Γιώργος Βασιλείου 66, Βαγγέλης Γκούφας 91, Θεόδωρος Ντόβας 85, Πέτρος Φυσσούν 83, Θεόδωρος Δημητρίεφ 87, Δημήτρης Βεάνος.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s