ΓΙΟΡΤΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΚΑΜΨΗ


(αναδημοσίευση από την «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» 24/12/2016)

ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΚΡΥΦΗ ΟΜΟΡΦΙΑ

Κρυφή ομορφιά

Κρυφή ομορφιά

Του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

dermetzo@otenet.gr

Από σήμερα , η προβολή της ταινίας του Ντέιβιντ Φράνκελ Κρυφή Ομορφιά μας δίνει την ευκαιρία να τη συνδέσουμε με την ψυχική ανάταση και συναισθηματική ανάκαμψη που απαιτούν οι γιορτές. Ο ήρωας της ταινίας, μετά από σοβαρά προσωπικά προβλήματα, πέφτει σε βαθιά κατάθλιψη, αποσύρεται και οι καλοί του φίλοι κάνουν το παν για να βρουν ένα σχέδιο και έναν τρόπο να τον επαναφέρουν στη φυσιολογική ζωή. Οι γιορτές που είναι μπροστά μας δίνουν την ευκαιρία για πολλές γόνιμες και θετικές αναθεωρήσεις με στόχο την αισιοδοξία και την επανένωση με τις πραγματικές αξίες της ζωής. Πάντως, έχει παρατηρηθεί επιστημονικά πως υπάρχει ένα φαινόμενο που αποκαλείται η κατάθλιψη των γιορτών. Σε τέτοιες περιόδους, λοιπόν, πολλά άτομα, επειδή εκ των πραγμάτων βρίσκονται σε απραξία από τους φυσιολογικούς ρυθμούς τους εμπλέκονται σε λιμνάζουσες σκέψεις και έχουν ψυχολογικά σκαμπανεβάσματα. Το θέμα είναι, όπως μας πληροφορούν οι πολλές κινηματογραφικές εκδοχές της Χριστουγεννιάτικης Ιστορίας του Ντίκενς, να μπορούμε αυτές τις μέρες, συλλαμβάνοντας το πνεύμα των γιορτών, να αναθεωρήσουμε θετικά την φιλοσοφία μας.

Η ΑΠΩΛΕΙΑ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ

Έχουμε δει πολλά ενδιαφέροντα φιλμ που αναφέρονται σε περιπτώσεις ηρώων που υπέστησαν μεγάλη ψυχολογική επιβάρυνση εξαιτίας απωλειών στην προσωπική τους ζωή αλλά ανέκαμψαν. Να μην ξεχνάμε, λοιπόν, την περίφημη οσκαρική ταινία του Φρανκ Κάπρα Μια υπέροχη ζωή (1946), όπου ο ήρωας (Τζέιμς Στιούαρτ) και πατέρας της οικογένειας, επιχειρεί να αυτοκτονήσει αλλά τελικά στη συνέχεια όλα πάνε προς το καλύτερο.

Demolition

Demolition

Από ταινίες που είδαμε πρόσφατα να σημειώσω το Demolition (2015) του Zαν-Mαρκ Bαλέ, όπου ο πρωταγωνιστής  (τον υποδύεται εξαιρετικά ο Τζέικ Τζίλενχαλ), μετά την απώλεια της γυναίκας του σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα, για να αντιδράσει και να επιβιώσει, καταστρέφει τις σχέσεις του σε όλα τα επίπεδα, γιατί αυτό θα του φέρει μια ανάκαμψη.

Πατέρας και κόρη

Πατέρας και κόρη

Στην ταινία του Γκαμπριέλε Μουτσίνο Πατέρας και Κόρη (2015) με τον Ράσελ Κρόου, έχουμε και πάλι την απώλεια της συζύγου. Ο πατέρας μετά από δικαστικές διαμάχες καταφέρνει να κερδίσει την επιμέλεια της κόρης του, με την οποία δημιουργεί έναν εξαιρετικό δεσμό. Με τρομερή υπερένταση και σκληρή δουλειά, γίνεται διάσημος συγγραφέας και έτσι εξασφαλίζει στην κόρη του μια καλύτερη ζωή. Ο θάνατός του στη συνέχεια θα λειτουργήσει ως μια παντοτινή τρυφερή ανάμνηση στο παιδί του. Σπουδαία επίδοση πραγματοποιεί ο Ιταλός Πιέρο Μεσίνα στη βραβευμένη του ταινία Η μεγάλη αναμονή (2015), με εκπληκτική στο βασικό ρόλο την Ζιλιέτ Μπινός. Το σενάριο είναι πρωτότυπο και ανατρεπτικό και επικεντρώνεται στο πως βιώνουν την απώλεια του ίδιου προσώπου μια πενηντάρα γυναίκα και ένα δεκαεφτάχρονο κορίτσι.

 Η μεγάλη αναμοννή

Η μεγάλη αναμονή

Η ΜΕΓΑΛΗ ΚΑΙ Η ΜΙΚΡΟΥΛΑ

Η μεγάλη (Ζιλιέτ Μπινός) είναι η μητέρα της οποίας ο γιος σκοτώνεται ενώ έχει ήδη προσκαλέσει στο σπίτι την όμορφη φίλη του. Όταν η κοπέλα φτάνει και αναζητά τον φίλο της, είναι αδύνατο στη μητέρα να της πει τι συνέβη. Έτσι, κάνοντας παρέα, η μεν μητέρα βαθμιαία αποκολλάται από το μεγάλο δράμα του θανάτου του γιου και δείχνει ανοχή σε μια νέα πιθανή ερωτική κατοχή της κοπέλας από άλλον, ενώ η μικρή κάποτε μαθαίνει την αλήθεια. Ωστόσο, η σχέση που αναπτύχθηκε μεταξύ των δύο γυναικών τη βοηθάει και αυτή να πάει καλύτερα.

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ

Υπάρχει μια πολύ ενδιαφέρουσα δημιουργία που είδαμε στο 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και διαθέτει τη σκηνοθετική υπογραφή της Κέλι Ράιχαρντ. Το Certain Women είναι μια σπονδυλωτή ταινία όπου οι τρεις διαφορετικές ηρωίδες βιώνουν διάφορες μορφές απώλειας και τις αντιμετωπίζουν με το δικό τους τρόπο, μέσα σε ένα κοινωνικό περιβάλλον αποξενωμένο και παγωμένο.

certain-women

Certain women

ΑΛΛΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ

Στην τελευταία ταινία του Γούντι Άλεν Cafe Society, o σκηνοθέτης μας δείχνει μέσα από τη σχέση ενός ζευγαριού με ποιο τρόπο αντιμετωπίζει ο καθένας και αντιρροπεί την απώλεια του άλλου, ακόμα και όταν εκείνη παντρεύεται έναν πλούσιο τύπο. Ο Κλιντ Ίστγουντ έχει σχολιάσει πολλές φορές στις ταινίες του το πως μπορεί να αντιμετωπιστεί μια απώλεια και ο ήρωας να επανενταχθεί στη φυσιολογική ζωή. Αν θυμηθούμε την Ανταλλαγή (2008) με την Αντζελίνα Τζολί, βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, θυμόμαστε τα ακόλουθα: Της γυναίκας της κλέβουν το παιδί, η αστυνομία της παρουσιάζει ένα άλλο στη θέση του και αυτή μάχεται για να αποκαλύψει την αλήθεια, να βρει το αγόρι της αλλά και να καταστείλει τη βαρύτατη νευρική κρίση που την καταλαμβάνει. Το συμπέρασμα και η άποψη του Ίστγουντ είναι ότι η επανένταξη στο φυσιολογικό, μετά από τόσο δραματική κατάσταση, είναι η δράση. Η μητέρα, λοιπόν, θα ηρεμήσει, αν και δε θα βρει το παιδί της,έχοντας τη δικαστική δικαίωση και την τιμωρία των ενόχων. Βέβαια, υπάρχουν και ευτυχείς καταλήξεις σε απαγωγές παιδιών, όπως στην πολύκροτη ταινία του Άλφρεντ Χίτσκοκ Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά, όπου χάρη στις έρευνές τους οι γονείς ξαναβρίσκουν το παιδί και την αισιοδοξία τους στη διαταραγμένη σχέση τους.

Ολόθερμα καλά σας Χριστούγεννα!

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s