ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΡΤ-3


«ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΡΩΤΑ ΚΑΙ ΑΝΑΡΧΙΑΣ» της Λίνα Βέρτμιλερluchshie-filmyi-v-retsenziyah-film-lyubvi-i-anarhii-film-d-amore-e-d-anarchia-ovvero-stamattina-alle-10-in-via-dei-fiori-nella-nota-casa-di-tolleranza-1973-2από τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Ο Αντόνιο, ένας αγρότης, μετά τη δολοφονία του επιστήθιου φίλου του, πηγαίνει στη Ρώμη προκειμένου να σκοτώσει τον Μπενίτο Μουσολίνι. Θα οδηγηθεί σύμφωνα με τον κώδικα συνομωσίας των αναρχικών της εποχής, σε έναν οίκο ανοχής και θα έρθει σε επικοινωνία με μια εκδιδόμενη και μέλος της κίνησης των αντιφασιστών-αναρχικών, την Σαλώμη. Εδώ θα γνωρίσει και θα ερωτευτεί μιαν άλλη εκδιδόμενη την Τριπολίνα. Η Λίνα Βέρτμιλερ επιλέγει να καταγράψει μιαν ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο τη σύγχρονης ιταλικής ιστορίας επιλέγοντας τη φόρμα της κωμωδίας, εμπλέκοντας στην αφήγηση πέρα από το βασικό πολιτικό μοτίβο, ανθρώπινες παραμέτρους καθημερινότητας, αλλά και υπαρξιακών αναγκών. Ο Αντόνιο δεν είναι πολιτικοποιημένος και περισσότερο ενταγμένος σε κανένα κόμμα της εποχής. Βιώνει ωστόσο με βαριά καρδιά την αδικία, την άσκηση βίας και τρομοκρατίας από το φασιστικό καθεστώς λίγο πριν το ξέσπασμα του πολέμου. Καταλυτικό ρόλο θα παίξει η δολοφονία του φίλου του και ενταγμένου στην κίνηση των αναρχικών, ώστε η συναισθηματική του φόρτιση σε προσωπικό επίπεδο να εκφραστεί με οργή απέναντι στο καθεστώς του Μουσολίνι. Βέβαια ως χαρακτήρας, πέρα από τη συναισθηματική φόρτιση της απώλειας, διακρίνεται από μια πρωτόγονη διάθεση ελευθερίας. «Προτιμώ να πεθάνω σαν σκυλί, παρά να ζω σαν σκυλί».

Η έκφραση αυτή είναι η καρδιά ενός ιδιότυπου μανιφέστου που, εδράζεται στην υπαρξιακή ανάγκη του ανθρώπου για ελευθερία, την αγνότητα και καθαρότητα ενός ψυχικού κόσμου, την ανάγκη για δικαιοσύνη μέσα από τις καθημερινές σχέσεις. Όλο αυτό δημιουργεί στην ουσία ένα ασυνείδητο πιθανότατα πολιτικό θεμέλιο, το οποίο θα εκφραστεί στην επιθυμία αυτοδικίας που, τελικά γίνεται μια πολιτική πράξη, ανεξάρτητα από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Μέσα στον αφηγηματικό ιστό έχουμε επιμέρους στοιχεία για υπαρξιακές ανθρώπινες ανάγκες, όπως ο έρωτας που θα αντιπαρατεθεί με έναν τρόπο, απέναντι στο πολιτικό γίγνεσθαι. Ωστόσο και ο απολιτίκ έρωτας είναι μια έκφραση πολιτικής άποψης. Η καθαρότητα του χαρακτήρα του Αντόνιο, συνίσταται αφενός μεν στην αφέλεια, αλλά κυρίως στο κουράγιο να ερωτευτεί μια πόρνη, αφετέρου στην επιμονή της αυτοδικίας, ως μια υποσχόμενης πολιτικής πράξης, παρότι αυτή μεταφράζεται ως αυτοχειρία. Είπαμε όμως, ο θάνατος «αρμόζει» σε αυτούς, τον οποίων η ανάγκη της ελευθερίας, υπερισχύει, ακόμη και αυτήν της ζωής. Εξάλλου η ζωή ορίζεται και καθορίζεται από τον θάνατο. Και ο Τονίνι έχει γνώση του τι πάει να διαπράξει, φοβάται τον θάνατο, αλλά δεν αντέχει και τη ζωή όπως του επιβάλλεται. Η φιλοσοφία του κινείται στα όρια του τυχαίου, αλλά και του εμποτισμένου από τη φιλοσοφία των κυνικών. Δύο μέρες ευτυχισμένης ζωής με οδηγό τον έρωτα είναι ελάχιστο, αλλά πολλοί δεν έχουν την ευκαιρία, να ζήσουν ούτε τούτο το οδυνηρά βραχύβιο, αλλά υπέροχο. Απέναντί του δύο πόρτες, αυτή της αυτοχειρίας, η οποία απορρέει από την υπόσχεση στον εαυτό του, τους φίλους του, τη συνείδηση του, από το καθήκον του προσωποποιημένου εκφραστή της ελευθερίας και από την άλλη ο μακροβιότερος έρωτας, με το κεφάλι όμως σκυμμένο στους εκφραστές της εξουσίας. Διαλέγετε και παίρνετε. Προσωπικά δε γνωρίζω τώρα πια, αλλά ο Τονίνι είναι νέος και γνωρίζει καλύτερα, από αποκοτιές, θάρρος, θράσος, επαναστατική αλκή.

Εξαιρετική καταγραφή εποχής με την κάμερα του Τζουζέπε Ροτούνο, όπως και η μουσική των Νίνο Ρότα- Κάρλο Σαλβίνι. Στην ερμηνευτική παρουσία πολύ καλοί, οι Μαριάντζελα Μελάτο, Έρως Πάνι, Λίνα Πολίτο, αλλά τα λεφτά όλα είναι ο Τζιανκάρλο Τζιανίνι.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s