«ΟΤΑΝ ΞΕΣΠΑΣΕ Η ΒΙΑ»


(αναδημοσίευση από την ΕΠΟΧΗ, 18/12/2016)

dogs

Τα σκυλιά των συνόρων

του Στράτου Κερσανίδη

Δεν ξέρω τι άλλο πρόκειται να δούμε από αυτήν τη δαιμονισμένη γενιά του ρουμάνικου νέου κύματος. Το οποίο δεν είναι πλέον και τόσο νέο αν πάρουμε υπόψη πως πέρασαν 11 χρόνια από την «Οδύσσεια του κυρίου Λαζαρέσκου», ταινία η οποία θεωρείται ως η εναρκτήρια αυτού του κύματος. Κι αυτό επειδή ο ρουμάνικος κινηματογράφος ανανεώνεται συνεχώς με νέους σκηνοθέτες και με ταινίες οι οποίες εξαπλώνονται σε όλα τα κινηματογραφικά είδη. Οι θεματικές διευρύνονται και δεν είναι πλέον το καθεστώς Τσαουσέσκου και η μεταβατική ιστορική περίοδος που ακολούθησε η αποκλειστική πηγή έμπνευσης της νέας γενιάς των ρουμάνων  κινηματογραφιστών.

Η ταινία «Όταν ξέσπασε η βία» (Câini), της οποίας ο ρουμάνικος τίτλος είναι «Σκυλιά», και η οποία κέρδισε το βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κινηματογραφικού Τύπου (F.I.PRES.CI.) στο Φεστιβάλ των Κανών, έρχεται να επιβεβαιώσει αυτές τις σκέψεις.

Ο σκηνοθέτης, Μπογκντάν Μιρίκα -και όχι Μίριτσα- είναι λάτρης των ταινιών είδους, επειδή, όπως λέει, «είναι μέρος της ποπ κουλτούρας». Και συνεχίζει, λέγοντας πως «κάνουμε πολύ λίγες ταινίες είδους στη Ρουμανία και είμαστε κυρίως υπέρ των καλλιτεχνικών ταινιών. Υψηλής αισθητικής αλλά κουραστικές». Αυτά υποστηρίζει ο Μιρίκα και έτσι αποφασίζει να σκηνοθετήσει ένα φιλμ που είχαμε την τύχη να δούμε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στις Ματιές στα Βαλκάνια.

Ο Ρομάν, ένας νέος άνδρας, έχει κληρονομήσει μια τεράστια έκταση 5.500 στρεμμάτων από τον παππού του. Μια έκταση εντελώς άγονη η οποία βρίσκεται στα σύνορα της Ρουμανίας με την Ουκρανία όχι μακριά από τις εκβολές του Δούναβη. Θέλει να την πουλήσει και για το λόγο αυτό πηγαίνει και εγκαθίσταται για λίγο στο παλιό σπίτι του παππού του. Και ενώ το περιβάλλον μοιάζει ειρηνικό μια σειρά από παράξενα περιστατικά δημιουργούν μια απειλητική ατμόσφαιρα. Ο αρχηγός της αστυνομίας του κοντινού χωριού, ενημερώνει το Ρομάν πως ο παππούς του ήταν μπλεγμένος με λαθρεμπόριο το οποίο, συνεχίζουν οι άνδρες του. Και όλη η εκείνη η άγονη περιοχή εξυπηρετούσε και εξυπηρετεί τους σκοπούς τους. Κι αυτός είναι ο λόγος που δε θέλουν η γη να πουληθεί. Στο μεταξύ ένας φίλος του Ρομάν, ο οποίος έχει αναλάβει τη γραφειοκρατική διαδικασία πώλησης του κτήματος έχει εξαφανιστεί με μυστηριώδη τρόπο. Την ίδια ώρα ο αστυνομικός προσπαθεί να ανακαλύψει σε ποιον ανήκει το κομμένο πόδι που βρέθηκε να επιπλέει στον κοντινό βάλτο! Το κουβάρι αρχίζει να ξετυλίγεται και η αλήθεια αποκαλύπτεται με τον πιο βίαιο τρόπο.

Ένα σύγχρονο βαλκανικό γουέστερν με στοιχεία νουάρ και θρίλερ το οποίο κερδίζει το θεατή από τις πρώτες σκηνές και τον κρατά καθηλωμένο μέχρι το τέλος. Ο Μιρίκα χτίζει μια ταινία αγωνίας και μέσα από την πλοκή της σχολιάζει το πώς τα κοινωνικά στεγανά χρησιμοποιούνται για να στηρίξουν τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα.

Με στοιχεία από το σινεμά του Σαμ Πέκινπα αλλά και των αδελφών Κοέν. ο νεαρός ρουμάνος σκηνοθέτης κλιμακώνει την ένταση και την αγωνία. Μια ατμόσφαιρα απειλής αιωρείται διαρκώς, η βία υποβόσκει για να ξεσπάσει ανεξέλεγκτη στο φινάλε. Η ταινία κλείνει αφήνοντας μια πικρή γεύση ματαίωσης, με το μοναχικό αστυνομικό να χάνεται στο βάθος του ορίζοντας, σα «μοναχικός και μόνος καουμπόι».

strakersan@gmail.com

http://kersanidis.wordpress.com

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s