«ΟΡΘΩΝΟΝΤΑΣ ΑΝΑΣΤΗΜΑ ΣΤΟ ΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΟ»


«90 ΧΡΟΝΙΑ ΠΑΟΚ: ΝΟΣΤΑΛΓΩΝΤΑΣ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ»

του Νικόλα Τριανταφυλλίδη213625-paok_01από τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Συγκίνηση από το πρώτο πλάνο. Όχι δεν είμαι παοκτσής. Ποδοσφαιρόφιλος ναι, όπως κάθε αγοράκι τότε, αλλά και τώρα ως ενήλικας. Στις μέρες της μεγάλης μετακίνησης προσφύγων, η τελευταία ταινία του πρόωρα χαμένου Νικόλα Τριανταφυλλίδη, είναι κάτι παραπάνω από επίκαιρη. Ναι, γιατί δεν είναι ένα ντοκιμαντέρ για μια ποδοσφαιρική ομάδα απλώς, αλλά όλα τα συμπαρομαρτούντα, αυτής της ομάδας. Και πιστέψτε με, είναι πολλά. Η έκφραση του προσφυγικού στοιχείου εκείνης της εποχής, που δεν πέρασε λίγα, και μιλάμε για εκδιωχθέντες μετά την Μικρασιατική καταστροφή. Η ανάγκη του «συνανήκειν»,  να συσπειρωθεί, η αγωνία του να ορθοποδήσει, η επιθυμία να εκφραστεί μέσα από ένα κοινό σύμβολο. Όχι ο δικέφαλος αϊτός δεν είναι μεγαλοπρεπής, αλλά θλιμμένος και για τούτο απεικονίζεται με κλειστά τα φτερά του. Βάσανα και καημοί από την μια και η ελπίδα, το όνειρο από την άλλη. Ο αθλητισμός έδινε πάντα τη δυνατότητα και στους  κατατρεγμένους, περιθωριοποιημένους, αδικημένους της πολιτείας, της κοινωνίας και της ζωής, να αισθανθούν μιαν ιδιότυπη θαλπωρή, τη χαρά της επιτυχίας διαμέσου του αθλητικού επιτεύγματος και της περηφάνιας γι΄ αυτό που είναι. Ναι, η αθλητική επίδοση έδινε ταυτότητα και οντότητα σε κατατρεγμένους και παραγκωνισμένους.

Ο ΠΑΟΚ λοιπόν ενσάρκωνε και ενσαρκώνει όλα τα παραπάνω κι ας έχουνε γίνει παρεκβάσεις και παρεκκλίσεις στην πορεία του χρόνου. Αν η Θεσσαλονίκη έχει το «σύνδρομο» του αδικημένου, ο ΠΑΟΚ είναι ο πιο γνήσιος εκφραστής αυτού του συνδρόμου. Αλλά είναι απλά ένα σύνδρομο; Πρέπει να ομολογήσω, σαν θεσσαλονικιός, πως συχνά διακατεχόμαστε από αυτό το σύνδρομο. Αλλά η αλήθεια είναι πως δεκαετίες τώρα, όποια κυβέρνηση κι αν έχει περάσει, δεν έκανε τίποτα για να σταματήσει ο συγκεντρωτισμός, ο αθηνοκεντρικός χαρακτήρας της εξουσίας. Ο μόνος που μπορεί να εκφράσει τη δυσαρέσκεια και κυρίως τη δυναμική αντίσταση απέναντι σε τέτοιου είδους ιδιοτελείς εκφράσεις κυβερνητικής εξουσίας και του κατεστημένου γενικότερα είναι ο ΠΑΟΚ. Για τούτο και συγκεντρώνει και τόσο μεγάλο αριθμό οπαδών. Μια και μοναδική φορά όρθωσε ανάστημα μια επαρχιακή ομάδα η ΑΕ Λάρισας και πήρε πρωτάθλημα.

Και το παράπονο ενός παλαίμαχου, ποδοσφαιριστή και απόμαχου της ζωής, του Τσίντσογλου: «Θα ήθελα να ξαναγινόμουν παιδί, όχι τίποτα, αλλά για να ξαναέπαιζα μπάλα στον ΠΑΟΚ» συμπυκνώνει τη δυναμική αυτής της ομάδας σύμβολο και ελπίδα των κατατρεγμένων. Ίσως μπορεί να εκφραστούν ενστάσεις για το σήμερα για τον χαρακτήρα αυτής της ομάδας και του φορτίου που φέρει, εθνικό, συναισθηματικό, κοινωνικό, πολιτικό. Σε κάθε περίπτωση είναι αδιαμφισβήτητο το παρελθόν του με τον χαρακτήρα που έφερε. Ο Τριανταφυλλίδης έφτιαξε στην ουσία ένα μυθοπλαστικό ντοκιμαντέρ, με συναίσθημα και ίσως και υποκειμενική ματιά, αλλά η συγκίνηση που προσφέρει είναι για όλους, οπαδούς και μη, ποδοσφαιρόφιλους και μη, θεσσαλονικιούς και μη, άνδρες και γυναίκες.

Και επιτρέψτε μου κάτι προσωπικό. Γεννήθηκα στην Κατερίνη και από δύο χρονών μεγάλωσα και ζω στη Θεσσαλονίκη. Πάντα ήμουν Πιερικός. Ο Νικόλας γεννήθηκε στο Σικάγο και μεγάλωσε στην Αθήνα. Υπήρξε αθεράπευτα παοκτσής. Ο Φασμπίντερ είχε στήσει επί ώρες στο ξενοδοχείο τους παραγωγούς για μια ταινία του, επειδή ήθελε να δει έναν αγώνα ποδοσφαιρικό της τότε Δ. Γερμανίας. Ακόμη και το σημερινό, συχνά στημένο ποδόσφαιρο, εξακολουθεί να γοητεύει εκατομμύρια. Και ο ΠΑΟΚ των ελάχιστων τίτλων, αυξάνει τους οπαδούς του, κόντρα στην κοινή λογική. Ίσως επειδή περισσεύουν οι αδικημένοι. Δείτε τώρα και την παθογένεια του φανατισμού. Η ταινία δεν διανέμεται στην Αθήνα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s