ΣΚΟΤΩΝΕΙ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΑ ΑΛΟΓΑ ΤΟΥ ΟΤΑΝ ΓΕΡΑΣΟΥΝ


«ΕΓΩ, Ο ΝΤΑΝΙΕΛ ΜΠΛΕΪΚ» του Κεν Λόουτς

daniel-blakeαπό τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Το κοινωνικό κράτος στο πλαίσιο της καπιταλιστικής διακυβέρνησης έχει τελειώσει. Φυσικά πάντα με τη νομιμοποίηση δια των εκλογών, όπου οι πολίτες βρίσκονται εγκλωβισμένοι στο σύστημα της αντιπροσωπευτικής Δημοκρατίας. Και επειδή πολλά έχουμε μαζεμένα για το τουρλουμπούκι που, επικρατεί στο ημέτερο πάτριο σύστημα διακυβέρνησης, διαχρονικά βέβαια, καλό είναι να βλέπουμε και προς τα καπιταλιστικά  πρότυπα διακυβέρνησης, της πάλαι ποτέ Βρετανικής Αυτοκρατορίας και όχι μόνον. Ο Κεν Λόουτς ξέρει να μας δείχνει την αθέατη πλευρά της Βρετανίας, με τους καθημερινούς ανθρώπους του μόχθου και όχι αυτούς του Σίτυ με τα golden boys και άλλους αεριτζήδες του συστήματος. Σήμερα στην Βρετανία απολαμβάνουν τα επίχειρα της νεοφιλελεύθερης πολιτικής της σιδηράς κυρίας Μάργκαρετ Θάτσερ, αλλά και των επιγόνων της, ακόμη κι αυτών που φέρουν τον μανδύα του σοσιαλδημοκράτη-εργατικού. βλ. Τόνι Μπλερ.

Ο Ντάνιελ έχει υποστεί έμφραγμα και σύμφωνα με την ιατρική γνωμάτευση είναι ανίκανος προς εργασία. Μπροστά του ορθώνεται μια απίστευτη γραφειοκρατία που, κάνει τα πάντα να τον ξεπαστρέψει. Το εύλογο αίτημά του είναι η παροχή επιδόματος ασθενείας, όμως στα μάτια των διαχειριστών του συστήματος είναι «παράλογο». Οι γιατροί τον κρίνουν ανίκανο για εργασία και η εκπρόσωπος του ασφαλιστικού ταμείου, μια κοινωνική λειτουργός και σύμφωνα με μια μπροσούρα ερωτήσεων, τον θεωρεί ικανό. Από κει και πέρα στον αφηγηματικό ιστό εμπλέκονται και μια ανύπαντρη μητέρα που, έχει μπλέξει σε ανάλογα γραφειοκρατικά τερτίπια με αυτά του Ντάνιελ. Όμως το θέμα μας δεν είναι η γραφειοκρατία, αλλά η ιδεολογία του συστήματος που, βλέπει τους ανθρώπους ως αριθμούς, παρακάμπτοντας ή αδιαφορώντας για τούτο που λέμε ανθρώπινη υπόσταση. Η τρώση της αξιοπρέπειας του ατόμου είναι στην ημερήσια διάταξη, η λογική έχει πάει περίπατο, η εκμετάλλευση βαπτίζεται εξορθολογισμός. Οι υπάλληλοι των διαφόρων υπηρεσιών του κράτους λειτουργούν ως ρυθμισμένα ρομπότ, χωρίς ιδία βούληση και δυνατότητα αξιολόγησης των περιπτώσεων που καλούνται να εξετάσουν. Όλα δείχνουν να βγαίνουν από μια μηχανή, χωρίς ίχνος συναισθήματος, αλλά κυρίως χωρίς λογική. Είναι σαφές πως, δε γίναμε απλώς υποχείρια του συστήματος ή της τεχνολογίας, αλλά έχουμε μετατραπεί σε προγραμματισμένες μηχανές που φροντίζουν χωρίς καμία παρέκκλιση να ικανοποιούν τις ανάγκες του συστήματος εξουσίας. Ως προς τα περί μηχανών να αναφέρω ένα παράδειγμα. Σκόπιμα προσπαθούν να δημιουργήσουν μια νέα γενιά αναλφάβητων, αυτών της ψηφιακής τεχνολογίας. Βρίσκεσαι μπροστά στον αρμόδιο υπάλληλο και αυτός σε παραπέμπει στο διαδίκτυο για την υποβολή αίτησης. Προσπαθείς να επικοινωνήσεις  με την αρμόδια υπηρεσία τηλεφωνικά και χρειάζεσαι ένα μεροκάματο, ακούγοντας ηχογραφημένα μηνύματα και μουσικές ασανσέρ. Είναι στιγμές που υπάρχει συγκίνηση στην ταινία του σπουδαίου Κεν Λόουτς, αλλά και πικρό γέλιο, ενώ η αγανάκτηση είναι μια εύλογη συναισθηματική αντίδραση τόσο των θιγόμενων χαρακτήρων, όσο και των θεατών. Και για να μην τα βλέπουμε όλα μαύρα, να επισημάνω κάτι που, στην συννεφιασμένη Βρετανία δύσκολα μπορείς να εκφράσεις. Την αγανάκτηση και κυρίως την εκτόνωσή σου με τα γνωστά γαμοσταυρίδια, όπως τα εκφράζεις στην ηλιόλουστη πατρίδα μας της εφάμιλλης με την ευρωπαϊκή συννεφιασμένη γραφειοκρατία. Ή μήπως είμαστε καλύτερα, καθότι εκτονωνόμαστε, μπροστά στους πάγκους γραφειοκρατίας. Όπως και να έχει φίλοι μου, προλαβαίνουμε να πεθάνουμε, ώστε οι δικοί μας να πάρουνε το χιλιάρικο για τα έξοδα κηδείας, όσοι αντέχουν ακόμη την ξεφτίλα. Και όπως έγραψε κι ο Καρυωτάκης, «Αν τουλάχιστον, μέσα στους ανθρώπους/ αυτούς, ένας επέθαινε από αηδία». Ο Μπλέικ πάντως θάφτηκε σε πρωινή βάρδια. Είδατε οι ευρωπαίοι έχουν ακόμη και στις κηδείες prime time. Εξαιρετικό σενάριο του Πολ Λάβερτι και οι ερμηνείες των, Ντέιβ Τζονς, Χάρλεϊ Σκουάιρ κ.α.

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s