O ΜΠΡΑΪΑΝ ΝΤΕ ΠΑΛΜΑ, ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ ΤΟΥ «ΕΦΙΑΛΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ


%ce%bc%cf%80%cf%81%ce%ac%ce%b9%ce%b1%ce%bd-%ce%bd%cf%84%ce%b5-%cf%80%ce%ac%ce%bb%ce%bc%ce%b1Ο σκηνοθέτης Μπράιαν ντε Πάλμα ήρθε σε επαφή με τον εσωτερικό κόσμο του ανθρώπου σε πολύ μικρή ηλικία. Ο πατέρας του ήταν χειρουργός και έπαιρνε τον γιο του στο νοσοκομείο για να παρακολουθήσει εγχειρήσεις και ακρωτηριασμούς. Οι εικόνες, αν και τραυματικές, επηρέασαν την καλλιτεχνική του φύση. Οι σκηνές που σοκάρουν έγιναν σήμα κατατεθέν του έργου του. «Διεστραμμένες ιστορίες ηδονοβλεψίας και βίας», έχουν δηλώσει χαρακτηριστικά διάφοροι κριτικοί που δεν είδαν με θετικό μάτι τις ταινίες του. Το κοινό όμως, είχε άλλη άποψη.

Κατασκοπεύοντας τον πατέρα…

Ο ντε Πάλμα ήταν λάτρης της τεχνολογίας. Ως έφηβος, κλεινόταν στο δωμάτιο του πολλές ώρες, πειραματιζόμενος με ηλεκτρικές συσκευές και υπολογιστές. Πολλές απ’ τις εφευρέσεις τις κατέθεσε σε διαγωνισμούς και έλαβε πολλά βραβεία. Παρέμενε όμως, ο λιγότερο αγαπητός απ’ τα τρία αδέλφια. Οι γονείς του έδειχναν προτίμηση στα δύο μεγαλύτερα αδέλφια του και ο ντε Πάλμα μάταια προσπαθούσε να κερδίσει την αγάπη τους. Τελικά τα κατάφερε επιδεικνύοντας την πονηριά του. Για μήνες, κατασκόπευε τον πατέρα του επειδή υποψιαζόταν ότι είχε ερωμένη. Ηχογραφούσε τις τηλεφωνικές του συνομιλίες και σκαρφάλωνε σε δέντρα για να φωτογραφίσει το εσωτερικό του γραφείου του. Τον έπιασε, όταν τελικά έκανε έφοδο στο γραφείο του, κρατώντας τουφέκι και μαχαίρι. Απαιτούσε να μάθει πού βρισκόταν η ερωμένη του πατέρα του, ο οποίος αποκάλυψε την τοποθεσία. Η μητέρα του ευχαρίστησε τον γιο της και πήρε διαζύγιο απ’ τον άπιστο σύζυγό της. Προφανώς δεν ήταν ένας συνηθισμένος γιος.

Ο Ρόμπερτ ντε Νίρο, το «Νέο Κύμα» και o Άλφρεντ Χίτσκοκ…

Σπούδασε φυσική στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης. Τον κέρδισε όμως ο κινηματογράφος, επειδή αγαπούσε τις ταινίες του Άλφρεντ Χίτσκοκ. Το 1980, ο ντε Πάλμα γύρισε την ταινία «Προετοιμασία για Έγκλημα», στην οποία είναι εμφανής η επιρροή από τον «μάστερ του σασπένς», Άλφρεντ Χίτσκοκ. Τα πρώτα του πειράματα με τον κινηματογράφο έγιναν τη δεκαετία του ’60 και είχαν πολλά στοιχεία του γαλλικού «Νέου Κύματος». Πρωταγωνιστής στις ταινίες του ήταν ένας ανερχόμενος ηθοποιός, που είχε αποσπάσει εξαιρετικά θερμά σχόλια από τους καθηγητές υποκριτικής του. Το όνομα του νεαρού ηθοποιού ήταν Ρόμπερτ Ντε Νίρο, αλλά στους τίτλους της ταινίας «Τόπο Στα Νιάτα», αποδόθηκε λανθασμένα ως «Ρόμπερτ Ντενέρο». Μικρό το κακό. Μέσα σε λίγα χρόνια, το πραγματικό του όνομα είχε γίνει γνωστό παγκοσμίως.

Στην αρχή της καριέρας του, ο ντε Πάλμα θεωρούνταν ταλαντούχος, ανατρεπτικός και κάθε άλλο παρά εμπορικός. Τα έργα του, επηρεασμένα από βαθιά ευρωπαϊκά ρεύματα, δεν αγαπήθηκαν ιδιαίτερα από το απλοϊκό Χόλιγουντ.

Η πρώτη επιτυχία της καριέρας του ήταν η ταινία «Greetings» που κυκλοφόρησε το 1968, με πρωταγωνιστή τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο. Το θέμα της ταινίας ήταν αντιπολεμικό και προοδευτικό, γι’ αυτό και είχε μεγάλη απήχηση στους χίπις και το αντιπολεμικό κίνημα. Η εμπορική επιτυχία έδωσε στον ντε Πάλμα την ευκαιρία να συνεργαστεί με το Χόλιγουντ. Το 1976, κυκλοφόρησε το θρίλερ «Κάρι», που βασιζόταν στο ομώνυμο βιβλίο του Στίβεν Κινγκ. Η ταινία, αν και είχε πολύ μικρό budget, έγινε τεράστια επιτυχία και υπήρξε υποψήφια για Όσκαρ. Το 1981, στην ταινία του ντε Πάλμα «Blow Out» πρωταγωνίστησε ο Τζον Τραβόλτα, η καριέρα του οποίου είχε αρχίσει να καταρρέει. Όταν είδε την ταινία ο Κουέντιν Ταραντίνο, την λάτρεψε και αποφάσισε να δώσει στον Τραβόλτα ένα ρόλο στο «Pulp Fiction». Ο ντε Πάλμα είχε σώσει την καριέρα του Τζον Τραβόλτα και τον είχε οδηγήσει σε ένα πιο σοβαρό καλλιτεχνικό μονοπάτι.

Βία, σεξ και πολύ αίμα

Οι ταινίες του ντε Πάλμα παρουσίαζαν κάποια κοινά χαρακτηριστικά: αίμα, βία, σεξ και όμορφες, γυμνές γυναίκες. Ήταν όλα στοιχεία που τραβούσαν την προσοχή των θεατών και των ΜΜΕ. Η ανταπόκριση ήταν θετική, αλλά και αρνητική. Δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι ο ντε Πάλμα έγινε γνωστός εξαιτίας της αρνητικής κριτικής που άσκησαν εναντίον του τα πιο συντηρητικά ΜΜΕ. Το 1983 γύρισε τον «Σημαδεμένο» με τον Αλ Πατσίνο, μία ταινία που λατρεύτηκε, αλλά σόκαρε με τις βίαιες σκηνές της. Το 1984, στην ταινία «Διχασμένο Κορμί», η Μέλανι Γκρίφιθ προσποιήθηκε ότι αυνανιζόταν μπροστά στην κάμερα, υποδυόμενη τη διάσημη πορνοστάρ Χόλι Μπόντι.

«Dancing in the Dark»

Το 1984, ο ντε Πάλμα γύρισε το βίντεο κλιπ για το τραγούδι του Μπρους Σπρίνγκστιν, «Dancing in the Dark». Στο βίντεο κλιπ εμφανίστηκε η τότε άσημη νεαρή ηθοποιός Κόρτνεϊ Κοξ, η οποία έγινε αργότερα γνωστή ως η Μόνικα στην δημοφιλή τηλεοπτική σειρά, «Τα Φιλαράκια». Το τραγούδι και το βίντεο κλιπ αγαπήθηκαν πολύ απ’ το κοινό, αλλά όχι απ’ τον ίδιο τον Σπρίνγκστιν, ο οποίος το χαρακτήρισε παρατραβηγμένο και ψεύτικο….

Star Wars

To 1976, ο σκηνοθέτης Τζορτζ Λούκας ετοίμαζε μία απ’ τις σημαντικότερες τριλογίες στην ιστορία του κινηματογράφου, τον «Πόλεμο των Άστρων». Ζήτησε βοήθεια απ’ τον φίλο του Μπράιαν ντε Πάλμα για την επιλογή των ηθοποιών. Στο τέλος, ο ντε Πάλμα «έβαλε το χεράκι του» και στην εισαγωγή της ταινίας, που ξεκινάει με το χαρακτηριστικό κείμενο, «Πριν από πολύ καιρό, σ’ έναν μακρινό γαλαξία». Το αρχικό κείμενο του Λούκας ήταν τεράστιο και ο ντε Πάλμα ανέλαβε να το «σουλουπώσει».

Μπράιαν ντε Πάλμα: μεγάλες αποτυχίες και τεράστιες επιτυχίες

Τις επόμενες δεκαετίες, οι ταινίες του συνέχισαν τα «σκαμπανεβάσματα». Τα έργα του ντε Πάλμα είτε σημείωναν τεράστια επιτυχία είτε θάβονταν κάτω από σωρούς αρνητικών κριτικών. Το 1990, η ταινία του «Η Απατηλή Λάμψη της Ματαιοδοξίας» ήταν ίσως η μεγαλύτερη αποτυχία της καριέρας του. Έχασε εκατομμύρια, καθώς η ταινία πάτωσε εισπρακτικά. Το 1996 όμως, οι «Επικίνδυνες Αποστολές» με τον Τομ Κρουζ έγινε μία από τις διασημότερες και πιο πετυχημένες ταινίες της δεκαετίας.
Το 2000, η πρώτη προσπάθεια του ντε Πάλμα να ασχοληθεί με ταινίες επιστημονικής φαντασίας, το «Αποστολή στον Άρη», σχολιάστηκε θετικά από τους κριτικούς, αλλά πέρασε σχετικά απαρατήρητο από το κοινό. Το 2006 κυκλοφόρησε η ταινία «Μαύρη Ντάλια» βασισμένη στη διάσημη, ανεξιχνίαστη δολοφονία της νεαρής ηθοποιού Ελίζαμπεθ Σορτ. Η ταινία ήταν υποψήφια για Όσκαρ Φωτογραφίας.

(Mixanitouxronou.gr  16-3-2015)

 

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s