ΜΕ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΤΟ CAPTAIN FANTASTIC


ΤΑ ΚΛΕΙΣΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ Η “ΔΙΑΡΡΗΞΗ” ΤΟΥΣ

(αναδημοσίευση από την «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ»,20/11/2016)

Captain fantastic

Captain fantastic

Του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

dermetzo@otenet.gr

Το Captain Fantastic του Ματ Ρος, που προβάλλεται από την περασμένη Πέμπτη. μας μεταφέρει σε ένα πολύ ενδιαφέρον και καυτό θεμα. Ένας πατέρας (τον υποδύεται εξαιρετικά ο Βίγκο Μόρτενσεν) μεγαλώνει τα έξι παιδιά του σε μια απομονωμένη δασώδη περιοχή. Τα εκπαιδεύει, τα διδάσκει, τους αυξάνει τις φυσικές τους δυνατότητες και την ευφυία. Στόχος του να μην “μιαθούν” οικολογικά, μορφωτικά, συναισθηματικά, ως κουλτούρα και αντίληψη ζωής από τον πολιτισμένο και τεχνολογικά υπερτροφικό έξω κόσμο. Όταν όμως θα αναγκαστούν να περάσουν τα “σύνορα” για να παραστούν στην κηδεία της γυναίκας και μητέρας, τότε η σύγκρουση των δύο κόσμων θα είναι αναπόφευκτη. Αυτοί που προτείνουν συγκρίσεις του Captain Fantastic με τον Κυνόδοντα του Γιώργου Λάνθιμου, κάνουν μεγάλο λάθος.Δεν έχουμε εδώ νοσηρή κατάσταση, αλλά μια περίπτωση – έστω και υπερβολική – της απόκτησης πλεονεκτημάτων από τη ζωή στη φυσικότητα. Ουσιαστικά, ο Ρος θίγει το θέμα των κλειστών οικιστικών συστημάτων αλλά και της σύγκρουσης διαφορετικών μορφών κουλτούρας.Είναι ένα θέμα ιδιαίτερα αγαπημένο στο σινεμά και ο σκηνοθέτης το χειρίζεται με μια προσπάθεια ισορροπίας.

ΜΙΑ ΑΜΦΙΣΗΜΗ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ

Από τη μια μεριά ελλοχεύουν οι κίνδυνοι του μελοδράματος και του διδακτισμού, από την άλλη της ακτιβιστικής συμπεριφοράς αλλά και του πολιτικά ορθού. Με βάση κάποιες φιλοσοφικές θεωρίες, ο σκηνοθέτης ταυτόχρονα εγκρίνει τις πράξεις της οικογένειας ενώ τις τοποθετεί στο εξεταστικό μικροσκόπιο. Το θέμα της σύγκρουσης και αντιπαράθεσης διαφόρων οικιστικών πλαισίων μας το έδειξε πάρα πολλές φορές το σινεμά και από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Αναφέρω ενδεικτικά πολλές δημιουργίες του Βέρνερ Χέρτζογκ. Ωστόσο, φαίνεται πως η μεγάλη ταινία γυρίζεται το 1972, το Όταν ξέσπασε η βία του Τζον Μπούρμαν. Ο πραγματικός τίτλος Απολύτρωση κατευθύνει άμεσα στην αστική κάθαρση. Βέβαια, ο Χανς Ζιμέρ στο περίφημο βιβλίο του Κινηματογράφος και Πολιτική θεωρεί πως το Όταν ξέσπασε η βία είναι ένα γουέστερν της «ανήσυχης συνείδησης».Ωστόσο, τα πλάνα όπου οι εκδρομείς αστοί και οι τοπικοί ορεσίβιοι “μονομαχούν” με τα  μπάντζο τους δείχνει και τη διαφορά κουλτούρας των εκπροσώπων των δύο οικιστικών συστημάτων.

΄Οταν ξέσπασε η βία

΄Οταν ξέσπασε η βία

Η ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ

Όταν θα ξεσπάσουν τα γεγονότα βίας, ουσιαστικά είναι οι αποδείξεις και τα αποτελέσματα του ότι είναι αδύνατον η μία κουλτούρα να ενσωματωθεί στην άλλη. Όταν αργότερα ο Γουόλτερ Χιλ θα γυρίσει τους Ανθρωποκυνηγούς, το σενάριο με μια διαφορετική βάση και άλλο πρόσχημα θα καταλήξει σε μια φοβερή έκρηξη βίας. Αν τελικά το Όταν ξέσπασε η βία είναι το γουέστερν της «ανήσυχης συνείδησης»,τότε οι Ανθρωποκυνηγοί είναι μια λοξή μεν αλλά ξεκάθαρη ματιά στο βιετναμικό «τραύμα» όπου και εκεί, πέραν της πολεμικής σύρραξης, αντιπαρατέθηκαν δύο διαφορετικές μορφές κουλτούρας, η ανατολική και η δυτική.

Οι ανθρωποκυνηγοί

Οι ανθρωποκυνηγοί

ΜΟΝΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΜΙΑ… ΑΠΟΘΗΚΗ!

Πέρυσι το Όσκαρ Ά γυναικείου ρόλου κέρδισε η Μπρι Λάρσον για την εξαιρετική ταινία του Λένι Άμπραχαμσον Το δωμάτιο. Μια γυναίκα βρίσκεται έγκλειστη σε μια αποθήκη που ο μόνος κόσμος που γνωρίζει ο εξάχρονος γιος της είναι αυτός ο κλειστοφοβικός χώρος. Όταν το παιδί βγει έξω θα συναντήσει πολλές δυσκολίες.Φαίνεται πως μπορεί να αφομοιωθεί με την κουλτούρα του καθημερινού πολιτισμού και να περάσει από το στενό οικιστικό πλαίσιο στην ανοιχτή κοινωνία. Φαίνεται όμως παράλληλα πως η μητέρα του δύσκολα θα ξεπεράσει το τραύμα της απαγωγής και του εγκλήματος.

ΑΥΣΤΗΡΟΙ ΗΘΙΚΟΙ ΚΑΙ ΕΘΙΜΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ

Σπάζουν ή δε σπάζουν τελικά τα κλειστά οικιστικά συστήματα; Είναι δυνατόν μια έξωθεν κουλτούρα να ενσωματωθεί σε μια άλλη που είναι αυστηρά δομημένη με ηθικούς κανόνες και εθιμικό δίκαιο; Η απάντηση του Πίτερ Γουέιρ είναι όχι, ακόμα κι όταν διεισδύσει ο έρωτας, μια κατεξοχήν ανατρεπτική δράση. Στη γνωστή ταινία του Μάρτυρας Εγκλήματος ο αστυνομικός (Χάρισον Φορντ) εισδύει σε μια κοινότητα Άμις ψάχνοντας τα ίχνη ενός εγκλήματος. Η ερωτική του σχέση με μια γυναίκα (Κέλι ΜακΓκίλις) τελικά δε θα κομίσει τη μεγάλη ανατροπή. Το κλειστό σύστημα δε θα διαρραγεί.

Νάρτυρας εγκλήματος

Μάρτυρας εγκλήματος

ΣΤΕΓΑΝΟΠΟΙΗΜΕΝΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΜΥΣΤΙΚΩΝ

Τα πράγματα μένουν ελλειπτικά στην περίφημη ταινία της Ντέμπρα Γκράνικ Στην καρδιά του χειμώνα. Εδώ μια έφηβη (έξοχη στο ρόλο η Τζένιφερ Λόρενς) αναζητάει τα ίχνη του χαμένου πατέρα της και διεισδύει σε ένα αποκομμένο και άγριο οικιστικό πλαίσιο. Συμπεριφορές σκληρές, μυστικά που δεν επιτρέπεται να ξεφύγουν από τον στενό κύκλο, κίνδυνοι και απειλές από ένα κλειστό σύστημα στεγανοποιημένο, σκληροτράχηλο, αποκομμένο. Η ηρωίδα θα πετύχει μεν την υπέρβαση, θα ανακαλύψει με έναν μακάβριο τρόπο τον πατέρα της, θα προστατέψει τα αδέρφια της αλλά μέχρι εκεί.Θα παραμείνει μια αγέρωχη, ακατάβλητη φιγούρα, παρατηρήτρια ενός συστήματος – οικιστικού πλαισίου που διαθέτει τη δική του κουλτούρα, τους νόμους και την τραχύτητα.

Στην καρδιά του χειμώνα

Στην καρδιά του χειμώνα

Οι ιστορίες με τα κλειστά συστήματα είναι ένα πολύ ενδιαφέρον κοινωνιολογικό και εθνολογικό πρόβλημα και από αυτή την άποψη όταν έχουμε σχετικές ταινίες – πέρα από κλισέ – αξίζει τον κόπο να τις παρακολουθούμε,να τις κρίνουμε και να τις ανατέμνουμε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s