THIS DREAM IS CONDEMNED


με αφορμή την ταινία «Αγάπη για τον έρωτα»

  του Γιάννη Κιριμλίδη

Από μικρή την Άλβα, την καλλονή του Dodson, νανούριζε η μητέρα της με το κελάϊδημα «του γλυκού  πουλιού της νιότης», το αμερικανικό όνειρο. Στόχος της, να κατακτήσει μέσω της νεαρής, ό,τι ονειρευόταν η ίδια στα νιάτα της. Προικισμένη  μαθήτρια η Άλβα, κατάφερε να σέρνει στο κατόπι της όλα τα λιγούρια του Dodson και των περιχώρων. Το πρόγραμμα δούλευε ρολόϊ, μέχρι την εμφάνιση του «φτερωτού» αστάθμητου παράγοντα, που χτύπησε κατακούτελα την νεαρά και κατεδάφισε το σχέδιο της μητέρας-αρχιτέκτονα.

Εντούτοις, προβληματικός αναδεικνύεται ο χαρακτήρας του ανατροπέα των αμερικανικών ονείρων της μητέρας. Ο ερωτεύσιμος – εκείνη την εποχή – Ρόμπερτ Ρέντφορντ αναλαμβάνει να διεκπεραιώσει αποστολή εργοδοτικού ντόπερμαν. Ξενίζει δηλαδή, το γεγονός, ότι ο φορέας ενός θετικού συναισθήματος, εμφανίζεται στερούμενος συναισθηματικής νοημοσύνης, όταν επικαλείται, ότι «εγώ, τη δουλιά μου κάνω». Παρότι είναι συνηθισμένη η αντιφατικότητα στους χαρακτήρες των ανθρώπων, ο Όουεν φέρεται ψυχρά στους συναδέλφους του και εχθρικά στην γυναίκα που αγαπά. Αποκαλύπτεται έτσι, ότι όταν φθάνει η στιγμή να επιλέξει «με ποιούς θα πάει και ποιούς θ΄αφήσει», η ακατάλυτη, γραφειοκρατικής κοπής, ισχύς  της – κατά Χάννα Άρεντ – «Κοινοτυπίας του κακού».

Ωστόσο, πόσο ισχυρός παραμένει σήμερα, 87 χρόνια μετά το «κραχ» και 50 μετά την ταινία, ο ιδεολογικός πυρήνας της τελευταίας, που, κατά τη γνώμη μου, δεν είναι άλλος παρά η ελκτική δύναμη, που ασκεί στο μυαλό και στην ψυχή των ανθρώπων,  το αμερικανικό όνειρο;                                                             Εάν δεχθούμε την ορθότητα της πολιτικής στόχευσης σύμπασας της ελληνικής και αλλοδαπής κομματικής πασαρέλας, αυτή απευθυνόταν και εξακολουθει να απευθύνεται, σχεδόν αποκλειστικά, στα μικρά και μεσαία αστικά στρώματα, στα οποία ανήκει ή πιστεύει ότι ανήκει, η συντριπτική πλεοψηφία των πολιτών [1]. Κατ΄ επιταγή όμως του ευαγγελικού ρητού, «πολλοί γαρ εισί κλητοίολίγοι δε εκλεκτοί». Ειδικά σήμερα, όταν σε συνθήκες κοχλάζουσας παγκοσμιοποίησης, 62 άνθρωποι κατέχουν όσα το 50% του παγκόσμιου πληθυσμού και το 1% των κατοίκων της γης έχει περιουσία όσο το 70%. Έτσι, η ελκτική, για τους ανόητους, δύναμη του αμερικανικού ονείρου μεταλλάσσεται σε ισχυρή φυγόκεντρο, που τους εξακοντίζει στα κοινωνικά τάρταρα [2].    

Υ/Γ: Το πραγματικό σπίτι-πάνσιον των εξωτερικών γυρισμάτων της κινηματογραφικής οικογένειας Starr βρίσκεται στην παραλιακή κωμόπολη Bay St. Louis  στα ανατολικά της Νέας Ορλεάνης. Υπέστη ζημιές από τον τυφώνα Katrina. Σήμερα αναστηλώθηκε και στεγάζει το Bay St. Louis Little Theatrebay-st-louis-little-theatre  [1] : Donald Trump «Θα αρχίσουμε με τον επείγοντα στόχο της ανανέωσης του αμερικανικού ονείρου. Κάθε Αμερικανός θα έχει τη δυνατότητα να υλοποιήσει το όνειρό του, οι ξεχασμένοι πολίτες δεν θα είναι πλέον ξεχασμένοι…” . Η «κενή» διαθήκη.%ce%b7-%ce%ba%ce%b5%ce%bd%ce%ae-%ce%b4%ce%b9%ce%b1%ce%b8%ce%ae%ce%ba%ce%b7 [2] : Ο χάλιας μικροαστός πάντα έχει ανάγκη από έναν σούπερ πατέρα του έθνους, που να τον προστατεύει απ’ τους παμφάγους καπιταλιστές, αλλά και από τους κομμουνιστές που απειλούν το όνειρό του για ένα πέρασμα στην «ανώτερη τάξη.Κάθε μικροαστός ονειρεύεται τον μεγαλοαστό που ζεσταίνει μέσα του, που τον μεγαλώνει στο θερμοκήπιο της μεγάλης ελπίδας για ένα πέρασμα στην «ανώτερη τάξη». Κάθε ψιλικατζής ονειρεύεται ένα σούπερ μάρκετ. Και επειδή το όνειρο για μερικούς πραγματοποιείται, όλοι οι χάχες πιστεύουν πως θα βγει αληθινό και γι αυτούς Δεν έχει σημασία που οι περισσότεροι πεθαίνουν φτωχοί. Σημασία έχει που ο καπιταλισμός τους επιτρέπει να ονειρεύονται το δικό τους πλούτο. Και ο φασισμός, που είναι η ακραία μορφή καπιταλισμού, είναι μια εγγύηση για τη διατήρηση του ονείρου για ένα πέρασμα στην «ανώτερη τάξη»SEP020660Απόσπασμα από το βιβλίο του Βασίλη Ραφαηλίδη « Ιστορία (κωμικοτραγική) του νεοελληνικού κράτους», Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου.(Κεφάλαιο 15. Ο ελληνοϊταλικός Πόλεμος, σελ. 153-154)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s