57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης


unnamed-jpg3

 

«La lumière est importante»
της Ελένης Λουαράση

Πέρασαν τόσο σύντομα οι δέκα γιορτινές μέρες του Φεστιβάλ, μα ο θεσμός συνεχίζει να παραμένει ζωντανός και παραγωγικός καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, με το πολυαναμενόμενο Φεστιβάλ ταινιών τεκμηρίωσης (ΦΝΘ), με τις προβολές της Ταινιοθήκης που τιμά τις δημιουργίες των ογκόλιθων του παγκόσμιου σινεμά οι οποίες συνθέτουν την ιστορία της 7ης τέχνης, με τη λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου, καθώς κι άλλες εκδηλώσεις που αναδεικνύουν τον πολιτισμό και την κουλτούρα της πόλης, το καλλιτεχνικό της πνεύμα, συνάμα συντηρούν τη σημαντική της θέση ως μια από τις ευρωπαϊκές πόλεις με τα σπουδαιότερα φεστιβάλ ταινιών, αυτό της Βενετίας το 1932, ύστερα των Καννών το 1939, το Berlinale το 1951.

Το φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ξεκίνησε ως Εθνικό Φεστιβάλ » Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου » 1960-1965, ύστερα αλλάζει ως Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου 1966-1991 και από το 1992 ξεπέρασε κάθε σύνορο, άνοιξε τους ορίζοντες και παραμένει για όλους/όλες μας » Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Θεσσαλονίκης «, ένας αγαπημένος θεσμός, χωρίς τον οποίο θα ήμασταν φτωχότεροι.

unnamed-jpg4

Λίγο πριν την έναρξη της τελετής λήξης

Εχθές κοντά στις 7:30 μ.μ., ξεκίνησε η τελετή λήξης του 57ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Με τον χρόνο να μετράει αντίστροφα για την αποκάλυψη των βραβευμένων ταινιών και την αγωνία των θεατών που για άλλη μια χρόνια γέμισαν τις σκοτεινές αίθουσες και τίμησαν τις δημιουργίες. Ο παρουσιαστής της βραδιάς, ο ηθοποιός Ταξιάρχης Χάνος … θα μπορούσαμε να τον αποκαλέσουμε συμπολίτη μας πλέον μια και είναι μόνιμα στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, όπου επίσης διδάσκει στη δραματική σχολή του ΚΘΒΕ … ύστερα από μια σύντομη καλησπέρα και την παρουσίαση ενός βίντεο για την σημαντικότητα της παρουσίας των εθελοντών στον θεσμό, που αυτή τη φορά ήταν 97 μαθητές του τμήματος Κινηματογράφου του ΑΠΘ, υπό την επίβλεψη του κ. Καρακάση, κάλεσε ευθύς αμέσως στο βήμα τα δύο νέα και σημαντικά πρόσωπα του Φεστιβάλ, την Γενική Διευθύντρια του Οργανισμού Ελίζ Ζαλαντό και τον Διευθυντή του Φεστιβάλ Ορέστη Ανδρεαδάκη. Όπως αρμόζει σε αυτές τις περιπτώσεις και πράγματι μιλάμε για έναν Ιππότη … όπως φέρει και τον τίτλο ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ … το λόγο πήρε η κα. Ζαλαντό, η οποία απηύθυνε έναν σύντομο χαιρετισμό στους παρευρισκόμενους με τα τόσο χαριτωμένα της ελληνικά που φανερώνουν ταυτόχρονα τον σεβασμό και την ευγένειά της για τον θεσμό και την πόλη.
«Παιδιά, ήσασταν υπέροχοι», με αυτό το μήνυμα ξεκίνησε το λόγο του ο κ. Ανδρεαδάκης, που πέρα από την επιβράβευση, σε όσους/όσες δούλεψαν για να πραγματοποιηθεί η διοργάνωση, στους δημιουργούς και το κοινό, ουσιαστικά δήλωσε μια ικανοποίηση για την αποδοχή του θεσμού. Ο Ορέστης Ανδρεαδάκης αναφέρθηκε επίσης στη δύναμη και την ικανότητα του σινεμά να φέρνει κοντά ανθρώπους και κουλτούρες, καταπολεμώντας τα φαινόμενα όπως ο φόβος του απομονωτισμού, του εθνικισμού, της μισαλλοδοξίας, της ξενοφοβίας, με το Φεστιβάλ να μοιάζει να είναι μια απάντηση στις αλλαγές των καιρών, καθώς ο κινηματογράφος μιλάει τη διεθνή γλώσσα, υμνεί την διαφορετικότητα και μπορεί να χτίζει γέφυρες πάνω στον φόβο και την παράνοια που απειλεί να μας πλακώσει, διότι το σινεμά μπορεί να σώσει τον κόσμο.

44320efb229ae45f839a3eef4be8aa59

Η φετινή λήξη του Φεστιβάλ, ένα χρόνο μετά από την τρομοκρατική επίθεση στο Παρίσι.

Μετά το υπέροχο δίδυμο και τους εξαίσιους ήχους που φανερώνουν πράγματι την παρουσία στον θεσμό και με σεβασμό στους αριθμούς που παρουσιάζουν αύξηση στις αίθουσες, της τάξεως του 10% σε σύγκριση με πέρυσι ( 80.000 περίπου θεατές), 1.550 καλεσμένους απ’ όλο τον κόσμο, 22.000 σινεφίλ που αποκάλυψαν τα βραβεία κοινού, 27 σχέδια νέων δημιουργών που προέκυψαν από το τμήμα «Αγορά», το λόγο πήρε ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης.

Ο Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος με τον χαρακτηριστικό αυθόρμητο τρόπο του, χαιρέτισε τους νέους επικεφαλής του Φεστιβάλ και μίλησε για τις δύο περιόδους του θεσμού που ζεί επί της δημαρχίας του, εκείνη της προηγούμενης διοίκησης με τον οραματιστή Δημήτρη Εϊπίδη και πατέρα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα … μία από τις πιο αγαπημένες δραστηριότητες του ΦΚΘ για όσους αγαπούν τις ταινίες τεκμηρίωσης …, που αντιμετώπισε αξιοπρεπώς τις δυσκολίες της οικονομικής κρίσης και της δεύτερης περιόδου, μιας νέας εποχής που θέλει το φεστιβάλ, τη κληρονομιά της πόλης να φέρει την αλλαγή. Να αφήσουμε στην άκρη τις διαφορές μας (τόνισε), ιδεολογικές, πολιτικές, ακόμα και προσωπικές ώστε να είμαστε πιο ανοιχτοί και μαζί με την βοήθεια της κυβέρνησης , η οποία πρέπει να δώσει περισσότερη αυτονομία στους δήμους … ένα φιλόδοξο σχέδιο και ο στόχος του Δημάρχου, καθώς η συγκεκριμένη υπάρχουσα κατάσταση τον οδήγησε και σε έναν σύντομο απολογισμό, όπως παραδέχτηκε ότι ο Δήμος Θεσσαλονίκης δεν έχει καταφέρει ακόμα να στηρίξει το Φεστιβάλ όπως πρέπει …, για να στηρίξουμε πράγματα που είναι καλά για την πόλη. Αναφέρθηκε επίσης στην ετήσια λειτουργία του φεστιβάλ την οποία στηρίζουν ιδιαίτερα η Ελίζ Ζαλαντό και ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, καθώς και στο Μουσείο Κινηματογράφου, στην παραχώρηση της αποθήκης Γ’ στη σχολή κινηματογράφου του ΑΠΘ, για να ολοκληρώσει το λόγο του με μια δέσμευση, μία υποσχέθηκε ότι του χρόνου ο Δήμος Θεσσαλονίκης θα χρηματοδοτήσει ένα βραβείο του φεστιβάλ.

unnamed-jpg6

Χάλκινος Αλέξανδρος – Ο σπορέας

Αμέσως μετά ξεκίνησε η απονομή των βραβείων, με πρώτα τα βραβεία κοινού της σινεφίλ μπύρας, η Fischer για 10 συνεχόμενα χρόνια είναι ο χορηγός των βραβείων κοινού στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Φέτος το Φεστιβάλ φιλοξένησε τα βραβεία Νεότητας Φοιτητών Πανεπιστημίων της Θεσσαλονίκης που απονέμονται σε ταινίες του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου 2016, μια εκπαιδευτική πρωτοβουλία του τμήματος Κινηματογράφου του ΑΠΘ υπό την επίβλεψη της καθηγήτριας Μπέτυς Κακλαμανίδου. Το ειδικό βραβείο της επιτροπής δόθηκε στην ταινία Πλατεία Αμερικής του Γιάννη Σακαρίδη, η οποία απέσπασε και άλλα βραβεία κατά τη διάρκεια της βραδιάς.

unnamed-jpg8

Χρυσός Αλέξανδρος – Δολοφονικά αμαξίδια

Τέλος απονεμήθηκαν τα βραβεία της Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του 57ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, όπου αρκετά συγκινητική ήταν η στιγμή της απονομής του βραβείου Ανδρικής Ερμηνείας στους Ζόλταν Φένιβεσι, Σάβολτς Τούροτσι και Άνταμ Φέκετε για τις ερμηνείες τους στην ταινία Δολοφονικά αμαξίδια του Αττίλα Τιλ. Η ταινία βραβεύτηκε με τον Χρυσό Αλέξανδρο – Βραβείο Καλύτερης Ταινίας – «Θόδωρος Αγγελόπουλος». Σε βιντεοσκοπημένο μήνυμά του, ο Ζόλταν Φένιβεσι χαρακτήρισε μεγάλη τιμή το βραβείο, εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του και υπογράμμισε ότι είναι ακόμη μεγαλύτερη η χαρά ενός τέτοιου βραβείου για ανθρώπους όπως ο ίδιος που βρίσκονται σε αναπηρικά αμαξίδια.

unnamed-jpg7

Αργυρός Αλέξανδρος – Η πέτρα της καρδιάς

Ο Αργυρός Αλέξανδρος – Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής δόθηκε στην ταινία Η πέτρα της καρδιάς του Γκούδμουντουρ Άρναρ Γκούδμουντσον από την Ισλανδία. Ενώ τον Χάλκινο Αλέξανδρο – Ειδικό Βραβείο Κριτικής Επιτροπής για καλύτερη σκηνοθεσία απένειμε η Φρεντερίκ Μορώ στον Γιόσουκε Τακεούτσι για την ταινία του Ο σπορέας. “Η ταινία ως ανεξάρτητη παραγωγή έγινε με μικρό προϋπολογισμό και είναι θαυμάσιο ότι κέρδισε βραβείο σε ένα φεστιβάλ τέτοιου κύρους”, είπε ο σκηνοθέτης και πρόσθεσε: “Η ταινία ανοίγει με τον Βαν Γκογκ, έναν καλλιτέχνη το έργο του οποίου δεν αναγνωρίστηκε παρά μετά θάνατον. Με ενδιαφέρουν οι άνθρωποι που ζουν στη σκιά και δεν έχουν την ευκαιρία να λάμψουν. Όσο υπάρχουν τέτοιοι άνθρωποι θα συνεχίσω να κάνω ταινίες”.

214433g-la_danseuse_07

La Danseuse – Festival de Cannes 2016

Η βραδιά έκλεισε με την προβολή, σε πανελλήνια πρεμιέρα, της ταινίας “Η χορεύτρια” της Στεφανί ντι Τζουστό, με την γαλλίδα μουσικό και ηθοποιό SoKo στον πρωταγωνιστικό ρόλο της θρυλικής χορεύτριας της Μπελ Επόκ Λόι Φούλερ. Η ταινία μας ταξίδεψε το 1892, από την κοινωνία του Μπρούκλιν σε εκείνη του Παρισιού, από την αναζήτηση της τύχης στην απελευθέρωση του πνεύματος, από την επιβολή στην ελευθερία της έκφρασης. Με εξαιρετικούς ηθοποιούς και παρουσίες καθόλου τυχαίες όπως η ηθοποιός Amanda Plummer, η κόρη του ηθοποιού Christopher Plummer, γνωστή στον ευρύτερο κοινό κυρίως από την ταινία του Quentin Tarantino, Pulp Fiction (1994) που στιγμιότυπο αυτής μας χάρισε πολύ όμορφες στιγμές με την προβολή του 3ου διαφημιστικού του 57ου ΦΚΘ. Τον ηθοποιό François Damiens, που έχουμε συναντήσει ξανά στο φεστιβάλ κινηματογράφου με τη συμμετοχή της ταινίας Suzanne (2013) της Katell Quillévéré, όπου η φωνή της Νίνα Σιμόν τραγουδά το «Suzanne» του Leonard Cohen και συνοδεύει τα τελευταία πλάνα της ταινίας. Η 16χρονη Λίλι Ρόουζ Ντεπ, η μεγαλύτερη κόρη των Βανέσα Παραντί και Τζόνι Ντέπ, στον ρόλο τής Ισιδώρας Ντάνκαν και όλα δείχνουν ότι η Γαλλίδα λολίτα θα ακολουθήσει την πορεία των γονιών της.

No 966489

ανοίγουμε ορίζοντες, ανοίγουμε φτερά για το επόμενο ραντεβού με το σινεμά στην συμπρωτεύουσα

Ευχαριστώ πολύ για την δυνατότητα Αλέξη, ευχαριστώ πολύ για την φιλία Μάριε, ευχαριστώ πολύ για την παρουσία Σπύρο και ευχαριστώ πολύ για την θετική διάθεση Ορέστη !!! Καλή αντάμωση…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s