57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης


Χρυσός Αλέξανδρος στην Ουγγαρία

Δολοφονικά Αμαξίδια

Δολοφονικά Αμαξίδια

του Μάριου Αμαξόπουλου

Έπεσε πριν από λίγο η αυλαία του 57ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με την τελετή λήξης και την απονομή των βραβείων. Ήταν το πρώτο Φεστιβάλ που διοργανώθηκε υπό τη νέα του διεύθυνση και σε γενικές γραμμές κρίνεται επιτυχημένο, καθώς και φέτος  στις περισσότερες προβολές του οι αίθουσες ήταν πλήρεις. Το Φεστιβάλ θα συνεχίσει να χτίζει γέφυρες πάνω από το φόβο και την παράνοια που απειλεί να μας πλακώσει, να φέρνει κοντά ανθρώπους και κουλτούρες, να υμνεί τη διαφορετικότητα και να πιστεύει ότι το σινεμά μπορεί να αλλάξει τον κόσμο, δήλωσαν οι επικεφαλής του, Ελίζ Ζαλαντό και Ορέστης Ανδρεαδάκης.  Ίσως όμως, θα πρέπει για την επόμενη χρονιά να επανεξεταστεί ο πραγματικά μεγάλος αριθμός των περίπου 200 ταινιών, ατάκτως ερριμμένων σε πολλά και διαφορετικά τμήματα. Το ίδιο υπερβολικός και ο αριθμός των 17 ταινιών που διεκδίκησαν φέτος τον Χρυσό Αλέξανδρο και τα υπόλοιπα βραβεία του Φεστιβάλ. Θετικό το πρόσημο για τις περισσότερες συμμετοχές, χωρίς όμως να φτάνουν ως σύνολο το υψηλό επίπεδο των προηγούμενων δύο ετών. Μεγάλος νικητής αναδείχθηκε η ουγγρική ταινία Δολοφονικά αμαξίδια του Ατίλα Τιλ, μία από τις καλύτερες ταινίες του διεθνούς διαγωνιστικού τμήματος, που απέσπασε τον Χρυσό Αλέξανδρο.Η ταινία -που έκανε μόλις χθες την πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ- είναι μια μαύρη κωμωδία δράσης.  Μια βαθύτατα αντιρατσιστική και θαρραλέα ταινία κατά του απομονωτισμού, από μια χώρα όπου ο εθνικισμός και η μισαλλοδοξία γιγαντώνονται. Ένας 20χρονος, ο φίλος του κι ένας πρώην πυροσβέστης, καθηλωμένοι σε αναπηρικά αμαξίδια σπρωγμένοι από απελπισία κι από φόβο πως σύντομα θα θεωρούνται άχρηστοι, γίνονται δολοφόνοι (!) προσφέροντας τις υπηρεσίες τους σε Σέρβο μαφιόζο. Μόνο που τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται, καθώς πραγματικότητα και φαντασία περιπλέκονται. Η ταινία κερδίζει πόντους από την ολική ανατροπή του τέλους και από την επιλογή του σκηνοθέτη να χρησιμοποιήσει για τους δύο από τους τρεις πρωταγωνιστικούς ρόλους δύο νέους με αναπηρία, μη ηθοποιούς. Καταφέρνει να συγκινήσει -χωρίς να εκπίπτει στο μελό- δείχνοντας τη γεμάτη προκλήσεις και εμπόδια ζωή στο καροτσάκι, όπως και τον πόνο που προξενεί η απόρριψη από τον πατέρα. Απόλυτα δίκαιη και η βράβευση των τριών πρωταγωνιστών της ταινίας για τις ερμηνείες τους.

Η χορεύτρια

Η χορεύτρια

Ακόμη, όπως και πέρυσι, βραβεύθηκε μια συμμετοχή από την Ισλανδία, Η πέτρα της καρδιάς (Αργυρός Αλέξανδρος), μια συγκινητική ταινία για την ενηλικίωση, θεματική η οποία μονοπώλησε την πλειοψηφία των φετινών ταινιών που διαγωνίστηκαν.  Από τις ελληνικές συμμετοχές, το Park, της Σοφίας Εξάρχου, δίκαια απέσπασε το Βραβείο γυναικείας ερμηνείας για την αποκάλυψη Δήμητρα Βλαγκοπούλου. Η κριτική επιτροπή δεν παρέλειψε να επισημάνει και τις πολύ καλές ερμηνείες των Χάρη Φραγκούλη και Βασίλη Κουκαλάνι, απονέμοντάς τους ειδική μνεία για τη συμμετοχή τους στις ταινίες Άφτερλωβ και Πλατεία Αμερικής αντίστοιχα.  Μοναδικός, ίσως, αδικημένος, ο Άγγλος θεατρικός σκηνοθέτης Ουΐλιαμ Όλντροϊντ και η ταινία του Λαίδη Μάκμπεθ, που δεν απέσπασε κάποιο βραβείο, πέρα από αυτό της  διεθνούς ένωσης κριτικών κινηματογράφου (FIPRESCI), αν και το άξιζε. Μετά το τέλος της απονομής προβλήθηκε η γαλλική ταινία Η χορεύτρια, της Στεφανί ντι Τζουστό, για την πρωτοπόρο Αμερικανίδα χορεύτρια Λόι Φούλερ, που ερμηνεύει η ηθοποιός και τραγουδίστρια Σοκό, η οποία και παρευρέθηκε στο Φεστιβάλ.

Το 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ολοκληρώνει σήμερα τις προβολές του. Ραντεβού του χρόνου στο 58ο.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s