57Η ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΕΡΟΣ 1ο


(Αναδημοσόευση από την ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ,30/10/2016)

ΜΕΓΑΛΗ  ΠΟΣΟΤΗΤΑ  ΤΑΙΝΙΩΝ ,ΠΟΙΚΙΛΙΑ ΘΕΜΑΤΩΝ  

Η πόλη της σιωπής

Η πόλη της σιωπής

Του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

dermetzo@otenet.gr

 Η επί χρόνια έρευνα για την ετήσια εθνική παραγωγή,με ευκαιρία  το φεστιβάλ κινηματογράφου, συναντιέται με μια πολύ ευχάριστη απόφαση την οποία επί έτη την προωθούσαμε. Η επάνοδος του φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου προσθέτει μια  ουσιώδη σημασία σ΄αυτό το κείμενο. Είναι ακόμα σκόπιμο να ξαναγράψω ,για μια ακόμα φορά, πως δεν είναι άρθρα με την κλασική έννοια της κριτικής αλλά ιδίως μια καλόπιστη  ταξινομητική μονογραφία  που αξιολογεί γενικά  συμπεράσματα, τάσεις, νέες προτάσεις, αφηγηματικές ανατροπές και το «φανέρωμα» καινοτόμων ιστοριών.Και φυσικά αυτή η έρευνα περιλαμβάνει και τα φίλμ τεκμηρίωσης, δεν τα ξεχωρίζει. Με μια πρώτη ματιά  έχουμε μια πολύ μεγάλη,για τα ελληνικά δεδομένα, ποσότητα ταινιών.Φυσικά κάποιες απ΄ αυτές  εμφανίζουν προβλήματα. Κατά τα άλλα,να σημειώσω  πως φέτος εμφανίζονται κορυφαία ονόματα του εθνικού κινηματογράφου.

ΤΑ ΓΝΩΣΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ

Με χαρά ξεχωρίζω την παρουσία, μετά από  χρόνια, του βραβευμένου Βασίλη Βαφέα με το Ρισάλτο.Ακόμα  είναι ο Τάσος Μπουλμέτης  με τον Νοτιά  με πολύ καλή καριέρα στις ΗΠΑ,ο Μανούσος Μανουσάκης  με το Ουζερί Τσιτσάνης .Ξεχωρίζω ακόμα την παρουσία  του Κώστα Ζάππα (Αγάπη –αγάπη,)του Κάρολου Ζωναρά (Πέντρο Νούλα)και του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου  με το υπαρξιακό θρίλερ Suntan .Ικανοί σκηνοθέτες μας (Αναστόπουλος,Γιαννακάκης) υπογράφουν  ντοκιμαντέρ. Φυσικά οι ΄Ελληνες  της διασποράς  δεν λείπουν, είναι εδώ  για να μας θυμίσουν  την παρουσία τους. Ακόμα τρία ελληνικά φίλμ  στο διεθνές διαγωνιστικό θα  διεκδικήσουν Χρυσό Αλέξανδρο σ΄έναν σκληρό ανταγωνισμό. Τουλάχιστον ένα από αυτά διαθέτει πιθανότητες διάκρισης. Κατά τα άλλα, να θυμίσω την παρουσία κάποιων Σαλονικιών δημιουργών.

Νοτιάς

Νοτιάς

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ

Η Χριστίνα Κάλλας  γεννήθηκε στην συμπρωτεύουσα  και μας προσφέρει  σε αγγλική γλώσσα το 42 seconds of happiness  (δηλαδή 42 δευτερόλεπτα ευτυχίας).Κινηματογραφεί το Σαββατοκύριακο κάποιων 30άρηδων  φίλων που γιορτάζουν ένα ομόφυλο γάμο. Κάνει εντύπωση η «ζωντάνια» των διαλόγων, η ειλικρίνεια και η αυθεντικότητά τους, ενώ η κάμερα  στο χέρι δίνει  την αίσθηση του σινεμά βεριτέ. Ανατροπές στη μυθοπλασία θα δημιουργήσουν ένα άλλο  κλίμα.Η Αλεξία   Παππά  γεννήθηκε στις ΗΠΑ στα 1990 από ΄Ελληνα πατέρα και Αμερικάνα μητέρα.΄Εγινε μια από τις πιο σπουδαίες Αμερικανίδες αθλήτριες στον δρόμο αντοχής (3000 μέτρα με εμπόδια,5000 και 10.000) με καλούς χρόνους . Η Αλεξία ,κατόπιν αιτήματός της, έτρεξε ως Ελληνίδα στα 5000 μέτρα στους Ολυμπιακούς αγώνες  του  Ρίο. Ο φίλος της Τζέρεμυ Τέητσερ, επίσης αθλητής, πήρε μια απόφαση πέραν του αθλητισμού. Με την συμμετοχή της Αλεξίας  και  στην σκηνοθεσία, να γυρίσουν ένα …πορτραίτο της  με στοιχεία τεκμηρίωσης αλλά και μυθοπλασίας. ΄Ετσι προέκυψε το  Trackdown που είναι  μια πολύ ενδιαφέρουσα περίπτωση  υβριδιακής  ταινίας. Παρατηρούμε το πρόγραμμα μιας αθλήτριας ,τις αμφιβολίες ,τις σχέσεις της με το  σπίτι  αλλά και την προσωπική ζωή. Ως ηθοποιός η Αλεξία «γράφει» πολύ καλά ,είναι πειστική  και το φίλμ προκύπτει  ως μια ευχάριστη περίπτωση.

42 δευτερόλεπτα ευτυχίας

42 δευτερόλεπτα ευτυχίας

Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΤΜΟΥ

Η ΄Αντζελα Ισμαήλου , με συνεχή ταξίδια στην Νέα Υόρκη,έχει αποχτήσει  και φήμη και πείρα.Τώρα μας παρουσιάζει  το Interlude  city of a dead woman. Το φίλμ γυρίστηκε  στην Πάτμο και αξιοποιεί υποδειγματικά τα τοπία του νησιού ,τα μοναστήρια ,την μοναχικότητα, τον διαλογισμό και την υποβλητική  σημασία των χώρων. Στα αγγλικά και με ξένους ηθοποιούς, η σκηνοθέτιδα  κρατάει για τον εαυτό της  τον πρωταγωνιστικό ρόλο  της Δάφνης ,επειδή, όπως δήλωσε σε συνεντεύξεις της, ταιριάζει με τον χαραχτήρα της .Είναι τελικά ένα φίλμ  δωματίων και κλειστών χώρων, διαλόγων ,σιωπών και ατμόσφαιρας με μια σειρά πολλαπλών θεμάτων και αναφορών.

Τrackdown

Τrackdown

ΣΥΝΘΕΤΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ

Οι ρόλοι εξαιρετικοί ( γνωστή και η ιστορία, πως βράθηκε και ο ηθοποιός στον ρόλο του Ισπανού ταυρομάχου) και η φωτογραφία  και οι φωτισμοί υποδειγματικοί για την λειτουργία της μυθοπλασίας. Σταματώ εδώ για να μην περάσω στην περιοχή της κλασικής κριτικής. Τι μου άφησε το φίλμ ,πέρα από τον έντονο μυστισκισμό. Διαθέτει  μια αίσθηση νουάρ,γοτθικού τρόμου, υπαρξιακού μελοδράματος ,δημιουργίας του φανταστικού και ψυχαναλυτική διερεύνηση. Πολύ μακρινές συγγένειες  με το δαιμονολογικό είδος  και μια  στατικότητα. Όλα πρέπει να γίνουν εγκεφαλικά, απλωμένα από την Θεολογία ως τον Καζαντζάκη , από  την «Αποκάλυψη»  του Ιωάννη  ως τις αδελφές  Μπροντέ.Το φίλμ θα μας απασχολήσει  εκ νέου κι αυτή η έρευνα θα συνεχιστεί για εβδομάδες.

Ρισάλτο

Ρισάλτο

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Πάντως από την πρώτη ματιά ,στα πολλά ελληνικά οπτικά προϊόντα, διαπιστώνουμε τα ακόλουθα: 1.Υπάρχουν ταινίες πολλών και διαφορετικών κινηματογραφικών ειδών2.Τα θέματα γύρω από την οικονομική κρίση υποχωρούν  σταθερά.3.Αντίθετα αυξάνονται  τα σενάρια με θέματα υπαρξιακά ,ηθικών και εσωτερικών κρίσεων και διλημμάτων. 4.Συναντούμε ταινίες , οι οποίες αναφέρονται  στα σημερινά αδιέξοδα , με την μορφή  της ιδεολογίας που οι σκηνοθέτες  κρίνουν ότι  λείπει παντελώς.5.Επίσης  βλέπουμε φίλμ  με ήρωες διαταραγμένους  ψυχικά που αναζητούν  απεγνωσμένα πρόσωπα για να αγαπήσουν και να αγαπηθούν αιτώντας συνεχώς μια σταθερότητα που δεν υπάρχει από τον άλλον.6.Τέλος συνεχίζεται η κατασκευαστική αρτιότητα  σε φωτογραφία, μοντάζ και ήχο. Αντίθετα τα σενάρια χωλαίνουν.

 

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s