ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΡΤ-3


«ΤΑ ΜΑΚΡΙΝΑ ΑΣΤΕΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΚΤΟΥ»  του Λουκίνο Βισκόντι

sandrashadowsαπό τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Βαρύ, πικρό, ενοχλητικό για τους θεατές. Δύσκολο, επώδυνο, αφόρητο για τους δρώντες χαρακτήρες. Ένα θέμα έτσι κι αλλιώς ταμπού, αναμφισβήτητα και σήμερα. Η αιμομιξία. Είναι τα άβολα μονοπάτια του υποσυνείδητου και της σεξουαλικής λειτουργίας. Ζόρικα πράγματα, όπως και να έχει. Από την πρώτη στιγμή καταλαβαίνεις ότι κάτι δεν πάει καλά με του ήρωες της ιστορίας, ένα μυστήριο τους περιβάλλει. Η Σάντρα, νιόπαντρη με τον Άντριου, επιστρέφει από το κοσμικό Παρίσι στην γενέτειρά της, μια επαρχιακή πόλη την Βολτέρα, με αφορμή την επέτειο του θανάτου του πατέρα της. Εκεί θα βρεθεί και ο αδελφός της ο Τζιάνι. Εκεί ζει και η ψυχικά άρρωστη μητέρα της με τον Τζιλαρντίνι, τον σύζυγό της μετά την χηρεία. Κάποτε ήταν μια ευημερούσα οικογένεια της αστικής τάξης. Ωστόσο τα πράματα άρχισαν να παίρνουν την κατιούσα με τον θάνατο του πατέρα της σε γερμανικό στρατόπεδο συγκέντρωσης, ελέω εβραϊκής καταγωγής. Υπάρχουν εδώ και χρόνια ανοιχτοί λογαριασμοί στην οικογένεια, που τους ενοχλούν, τους βαραίνουν, τους εγκλωβίζουν. Ίσως η αιμομιξία να μην είναι το μείζον, αλλά η αφορμή. Ίσως για ακόμη μια φορά, για τον Βισκόντι, ήταν η φθορά και η πτώση της αστικής τάξης, η οποία τον απασχολούσε, μια και ανήκε σ’  αυτήν. Τα παιδιά ενοχοποιούν την μητέρα για τον θάνατο του πατέρα, την εγκαλούν για απιστία. Εγκαλούν τον Τζιλαρντίνι ως υπαίτιο της σύλληψης του πατέρα της. Η μητέρα εγκαλεί τα παιδιά για ανίερη σχέση. Άπαντες φέρουν τραύματα ψυχικά. Όλη η οικογένεια σε ελεύθερη πτώση, δυσκολεύονται  να κρατήσουν τα προσχήματα. Στην μέση ο Άντριου, ο γαμπρός της οικογένειας, προσπαθεί να φέρει ισορροπία και συμφιλίωση. Μέχρι που μαθαίνει τα περί αιμομιξίας, ανάμεσα στη Σάντρα και τον Τζιάνι. Αλλά και τούτο, είναι ασαφές. Υπήρξε όντως αιμομικτική σχέση; Μάλλον όχι. Υπήρχε η αμοιβαία έλξη, επιθυμία, ένας πιθανότατα ανεκπλήρωτος πόθος. Ωστόσο υπήρξαν συναντήσεις των δύο, αρκετές, υπήρξε η επιθυμία. Όμως μπορεί να κατηγορηθεί κανείς για «νοητική αιμομιξία»; Ωστόσο τέτοια πράματα δεν κουλαντρίζονται, εύκολα, με το αδιέξοδο και την καταστροφή να είναι πασιφανή. Μερικές πληγές, για κάποιους δεν κλείνουν ποτέ και είναι υποχρεωμένοι να καταλήξουν από τούτες. Είναι αλήθεια πως, τα παιδιά φέρουν τραύματα, ένεκα της πατρικής απώλειας. Και στην περίπτωσή μας η μπάλα της απώλειας, σε συνδυασμό με απόδοση ευθυνών στην μητέρα, γίνεται χιονοστιβάδα στην ψυχή τους. Ο άνθρωπος, μπορεί εύκολα να χαθεί στα μονοπάτια του λαβύρινθου της σκέψης. Είναι αλήθεια πως, η ιστορία των Σούσο Τσέκι Ντ’ Αμίκο, Ενρίκο Μελιόντι και Λουκίνο Βισκόντι έχει αρκετά στοιχεία από την Ηλέκτρα του Σοφοκλή, προσαρμοσμένη βέβαια στη σύγχρονη εποχή. Αν στον Σοφοκλή η υπόνοια αιμομιξίας, ως οιδιπόδειο σύμπλεγμα βρίσκεται ανάμεσα στην Ηλέκτρα με τον πατέρα της, εκφραζόμενη εμμονικά δια της επιθυμίας εκδίκησης, στον Βισκόντι μετατοπίζεται ανάμεσα στα δύο αδέλφια. Μάλιστα η σχέση της Σάντρας με τον Τζιάνι είναι γεγονός, αν όχι εν έργω, σίγουρα εν λόγω και διανοία. Αλλά και η επιθυμία εκδίκησης παίρνει άλλον δρόμο, φτάνει στα όρια ακόμη και της συμφιλίωσης. Και φυσικά δεν απουσιάζει και το πολιτικό σχόλιο, είτε ως φόντο ιστορικό με την αναφορά στους Ναζί, αλλά και στο προσκήνιο, μιλάει για τη αστική τάξη και την πτώση της. Ο Βισκόντι σκηνοθετεί στιβαρά με όρους όπερας μια τραγωδία ή έστω τίμια μίμηση τραγωδίας. Η συγκεκριμένη θεματική της πτώσης της αστικής τάξης με σαφή  σεξουαλική χροιά συνεχίζει τον «Γατόπαρδο» και δείχνει να ολοκληρώνεται με τον «Θάνατο στη Βενετία».

Με την εξαιρετική ερμηνευτική συνδρομή τη αισθησιακής Κλαούντια Καρντινάλε και τους Ζαν Σορέλ, Μίχαελ Κρεγκ. Η ασπρόμαυρη φωτογραφία του Αρμάντο Νανούτσι  ατμοσφαιρική, υπαινικτική των αισθημάτων των πασχόντων χαρακτήρων, ενώ και η μουσική με τα πρελούδια  του Αγκούστο Ντ΄ Οτάβι  σε αντίστιξη με τους πάσχοντες χαρακτήρες.

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s