«Η ΥΠΗΡΕΤΡΙΑ» του Τσαν- Γουκ Παρκ


h-yphretria

του Κώστα Γ. Καρδερίνη

O Τσαν- Γουκ Παρκ, ο κορεάτης σκηνοθέτης του «Old Boy» χρησιμοποιεί ως βάση της ιστορίας του το  μυθιστόρημα της Σάρα Γουότερς «Fingersmith» και από τη Βικτωριανή Αγγλία μεταφέρει την ιστορία του στην Κορέα του 1930. Περίοδο κατά την οποία βρισκόταν υπό γιαπωνέζικη επικυριαρχία, κάτι που άρχισε επίσημα από το 1910. Πλεκτάνες, Ίντριγκες, ραδιουργίες εξυφαίνονται  υπό την πυροδότηση της  ματαιοδοξίας, του νεανικού θράσους και της εγνωσμένης ανθρώπινης απληστίας, αλλά μπλοκάρονται από τον απρόσκλητο έρωτα, ενώ στο φόντο βρίσκεται η  κατοχή της ιμπεριαλιστικής Ιαπωνίας. Με δαιδαλώδη αφήγηση, με σασπένς και ανατροπές ο κορεάτης σκηνοθέτης απαιτεί την εγρήγορση του θεατή για να μην χαθεί στα πολλά φλας μπακ, στην αφήγηση από δύο οπτικές γωνίες, αλλά και την πιθανή ομοιότητα προσώπων για εμάς τους μη ασιάτες. Η εσωστρεφής, ορφανή και πλούσια νεαρή  Χιντέκο ζει με τον θείο της, ο οποίος σκέφτεται να την παντρευτεί. Η Σουκ Χι προσλαμβάνεται ως προσωπική της υπηρέτρια. Ωστόσο η πρόσληψη αυτή πραγματοποιείται σύμφωνα με το σχέδιο ενός απατεώνα του Κάουντ Φουτζιγιάρα, ο ποίος εποφθαλμιά την περιουσία της. Ο Φουτζιγιάρα συμπράττει συμφωνία με μια υπηρέτρια, την Σουκ Χι, ώστε αυτή να συνδράμει στο να ερωτευτεί η Χιντέκο αυτόν και να τον παντρευτεί. Το σχέδιο προβλέπει τον προσπορισμό της περιουσίας της και στη συνέχεια, τον εγκλεισμό της σε ίδρυμα ως τρελή. Ωστόσο η ιστορία είναι πιο πολύπλοκη απ’  ότι φαίνεται, αφού έχει αρκετές ανατροπές  και οι εκπλήξεις διαδέχονται η μια την άλλη. Εξαιρετικό στιλιζάρισμα από την κάμερα του Τσαν-Χουκ Τσαν και ατμοσφαιρική μουσική από τον Γεόνγκ-Γουκ Τζο. Στο επίκεντρο ο λεσβιακός έρωτας ανάμεσα στις δύο κοπέλες, ο οποίος θα σταθεί και απορυθμιστικός παράγοντας στο αρχικά εκπονηθέν σχέδιο-πλεκτάνη. Ο έρωτας έχει την τιμητική του και στην έκφραση ενός ερωτύλου γέρου, με φετιχιστικές τάσεις, του θείου της Χιντέκο, ο οποίος θυμίζει ήρωα του Μαρκήσιου Nτε Σαντ, όπως και η όλη ιστορία της Ουαλής  συγγραφέως Σάρας Γουότερς. Ο Τσαν-Γουκ Παρκ παίζει με τις ηδονοβλεπτικές διαθέσεις του θεατή, δημιουργώντας μιαν ερωτική ατμόσφαιρα, φορτισμένη με διάφορα φετίχ στοιχεία και αποκλίνουσες ερωτικές επιθυμίες. Δημιουργεί εικόνες άλλοτε σαγηνευτικές και προκλητικές και άλλοτε μουντές, γοτθικές και απόμακρες, κάνοντας τον θεατή άλλοτε αγωνιούντα συμμέτοχο και άλλοτε αποστασιοποιημένο ή και ενοχλημένο.

Το πολιτικό σχόλιο στο φόντο της ιστορίας με την παρουσία της Ιαπωνικής κατοχής ως περίγραμμα της αφήγησης. Η έναρξη της ταινίας περιέχει δύο πλάνα εκ διαμέτρου αντίθετα, αλλά και συνθετικά ταυτόχρονα. Το ένα είναι η αναχώρηση της Σουκ-Χι εν μέσω βροχής και της παρουσίας του ιαπωνικού στρατού κατοχής και το άλλο αμέσως μετά, το αυτοκίνητο που ταξιδεύει στο ήρεμο, ηλιόλουστο σαγηνευτικό τοπίο. Οι δύο αντιθετικές πλευρές του καιρού, σε αντιστοίχιση με τα συμβαίνοντα στη ζωή των πρωταγωνιστών της ιστορίας, αλλά και της ζωής γενικότερα. Η ταινία εκτός των άλλων είναι μια εξαιρετικής αισθητικής καταγραφή της κάμερας με την απόλυτη λεπτομέρεια όλων των πλάνων.

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s