ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΡΤ-3


«Η ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ» του Άλαν Τζ.  Πάκουλα

1971klute01από τον Γιάννη Ν. Γκακίδη

Έξι μήνες μετά την εξαφάνιση του επιχειρηματία Τομ Γκρούνεμαν, οι έρευνες της αστυνομίας είναι άκαρπες. Το αφεντικό του, Πήτερ Κέιμπλ και η σύζυγός του αποφασίζουν να αναθέσουν την υπόθεση στον Τζον Κλουτ, έναν ιδιωτικό ντετέκτιβ και φίλο του εξαφανισθέντος. Η έρευνα του Κλουτ ξεκινάει από ένα κόλγκερλ, μοντέλο και επίδοξη ηθοποιό την Μπρι Ντάνιελς. Σφιχτή αφηγηματική δομή, σασπένς, ανατροπή, εξαιρετικές ερμηνείες τόσο από την βραβευμένη με όσκαρ Τζέιν Φόντα, όσο και από τον εξαιρετικό Ντόναλντ Σάδερλαντ με την χαμηλών τόνων ερμηνεία του. Ευρύτερο σχόλιο για την ανθρώπινη κατάσταση στη εποχή μετά την σεξουαλική απελευθέρωση για την μοναξιά, τη συναισθηματική ανεπάρκεια, την ματαιοδοξία, τον έρωτα, τη διαστροφή, τη διπλή ταυτότητα. Με λόγο απλό, αυθεντικό και ταυτόχρονα διεισδυτικό στα δύσβατα μονοπάτια της ψυχής. Με χαρακτήρες, ακέραιους, αλλά και προβληματικούς, συνηθισμένους, αλλά και λούμπεν γίνεται μια μικρή τοιχογραφία της μεγαλούπολης των ανεκπλήρωτων ονείρων και των χαμένων ψυχών. Μια ιδιότυπη ερωτική ιστορία, νουάρ και θρίλερ. Ψυχογράφημα χαρακτήρων, πέρα από τα συνηθισμένα, με ενδιαφέρον στίγμα, αλλά και άλλους με αποκλίνουσα σεξουαλική συμπεριφορά,  ως απόρροια ανεξερεύνητων πτυχών της ανθρώπινης ψυχής. Η ψυχανάλυση ως εργαλείο διερεύνησης της ψυχής, αλλά και ως ανακούφιση φερόντων προβλημάτων. Η Μπρι διεκδικεί το δικό της όνειρο, με όπλο την ομορφιά και τα νιάτα της, το εγνωσμένο όνειρο της δημόσιας προβολής και της δόξας, που δεν είναι τίποτα άλλο από αυτό της σκηνής του θεάτρου ή του κινηματογράφου. Ο Κλουτ, ένα μοναχικό άτομο κινείται στα όρια της αγοραφοβίας, ως προς τη σχέση του με το άλλο φύλο. Γοητευτικός σε κάθε περίπτωση με την επαγγελματική του εγκράτεια. Ωστόσο, τελικά θα υποκύψει στα θέλγητρα της Μπρι για να γίνει έπαθλο στα χέρια της φιλαρέσκειας και της ματαιοδοξίας της. Με τη καμάρι, έπαρση και δηκτικότητα, σηκώθηκε από την κλίνη της συνεύρεσης και αποχώρησε έμπλεη συναισθημάτων θριαμβευτή. Ναι, μπορεί να έχει όποιον θέλει, να τον κάνει ότι θέλει, να αποστασιοποιείται, να κυριαρχεί στο ερωτικό παιχνίδι, να την πληρώνουν για μια συνεύρεση και να την αναζητούν ξανά και ξανά. Πρωταγωνιστής πάντα στο ίδιο έργο με επιτυχία. Το γίνεται όμως με την ψυχούλα; Τι γίνεται όταν χάνει τον έλεγχο υπό την επήρεια του αληθινού ερωτικού σκιρτήματος; Και ο Κλουτ; Ωραίος άντρας, γοητεύει με την αποστασιοποίησή του, με την φειδώ στον λόγο, με την ηθελημένη ή εσκεμμένη αδιαφορία του. Όμως τα δίχτυα της γυναικείας σάρκας, έλκουν με την υποσχόμενη ηδονή, σαγηνεύουν και τον ποιο μάτσο άνδρα με την προσδοκώμενη θαλπωρή που προσφέρουν τα γυναικεία σκέλια. Κατόπιν τριγύρω ένα σωρό λούμπεν στοιχεία, πόρνες, ναρκομανείς, νταβατζήδες. Και μετά το κλου της ιστορίας, η αποκλίνουσα μορφή, του καθωσπρέπει, η αρρωστημένη ερωτική έκφραση που, γίνεται εγκληματική. Ο δολοφόνος γίνεται σχετικά νωρίς αντιληπτός από τον θεατή, αλλά υπάρχουν τόσα άλλα που μπορούν να απασχολήσουν το μυαλό του. Η συχνά υποφωτισμένη φωτογραφία του Γκόρντον Γουίλις στους εσωτερικούς χώρους αποτυπώνει εξαιρετικά τη νουάρ ατμόσφαιρα, αλλά και τα εξωτερικά πλάνα της ΝΥ είναι ωραία. Στην ερμηνευτική συνδρομή, πλην των προαναφερθέντων Τζέιν Φόντα, Ντόναλντ Σάδερλαντ, Τσαρλς Κιόφι,Ρόι Σνάιντερ κ.α.

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s