Η ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ του Άλαν Πάκουλα


%ce%b7-%ce%b5%ce%be%ce%b1%cf%86%ce%ac%ce%bd%ce%b9%cf%83%ce%b7Της Πόπης Μανωλίδου

Στην “Εξαφάνιση” ο Άλαν Πάκουλα αναφέρεται στην εξαφάνιση ενός στελέχους μεγάλης επιχείρησης, τον οποίο αναζητεί η οικογένειά του μέσω ενός ιδιωτικού ερευνητή (Ντόναλντ Σάδερλαντ). Η αναζήτηση οδηγεί στην αποκάλυψη της παράνομης σχέσης με την Μπρι (Τζέιν Φόντα) και του περιστατικού της κακοποίησής της από τον εξαφανισμένο, ένα δεδομένο της υπόθεσης που η εξιχνίασή του θα οδηγήσει στη λύση του δράματος. Δεν θα αποκαλύψουμε το τέλος και τη λύση της υπόθεσης επειδή αφορά την αστυνομική πλευρά και θα ξεδιπλωθεί στην οθόνη. Θα επιμείνουμε μόνο σε εκείνα τα περιστατικά που συγκροτούν το σύμπαν της ταινίας.

Η υπόθεση τοποθετείται στη Νέα Υόρκη που είναι παρούσα μέσα από την παθολογία των ηρώων της και τους χώρους που την αναδεικνύουν. Όλα τα δρώμενα τοποθετούνται στους τελευταίους ορόφους των ουρανοξυστών που υποβάλλουν ένα ρήγμα της ζωής που διαδραματίζεται στους δρόμους. Εκεί, μακριά από τα βλέμματα του απλού κόσμου, διαπλέκεται ένας άλλος κόσμος που διαπερνά όλες εκείνες τις συμπεριφορές που είναι εξοβελισμένες και που ο καθένας βιώνει σαν προσωπική κόλαση. Η αστυνομική έρευνα μάς αποκαλύπτει την προσωπική κόλαση της Μπρι. Ένα άτομο πληγωμένο στην προσπάθειά του να στήσει τη ζωή του, που η ακύρωση των σχεδίων του το οδηγεί στην πορνεία και την εμπλοκή του στην υπόθεση της εξαφάνισης του Τομ.

Αξίζει να σταθούμε λίγο στην περίπτωση της Μπρι. Παρακολουθούμε τρεις συνεδρίες με την ψυχίατρό της, που αποκαλύπτουν τα τρία βήματα της Μπρι προς την ανακάλυψη του εαυτού της. Στην πρώτη συνεδρία υπάρχει η φαινομενική αποδοχή του εαυτού της, η ψευδαίσθηση του ελέγχου της αλλά και η παραδοχή πως αυτό δεν της δημιουργεί αίσθημα ελευθερίας αλλά απώλειας, παραδοχή πως δεν της αξίζει κάτι καλύτερο. Τέλμα. Η δεύτερη συνεδρία συνδέεται με την είσοδο του ντετέκτιβ στη ζωή της. Μαζί του ανακαλύπτει πως εκείνο που της λείπει είναι η αγάπη και η τρυφερότητα που απλόχερα της προσφέρει ο ντετέκτιβ. Μαζί του μαθαίνει πως είναι κανείς να παίρνει κάτι δωρεάν, χωρίς να μπαίνει στη διαδικασία αγοραπωλησίας. Είναι το βήμα εκείνο που την βγάζει από το τέλμα. Η τρίτη συνεδρία αποτελεί γι’αυτήν μια αποκάλυψη. Συνειδητοποιεί τη δυνατότητα να νιώθει το ταλαιπωρημένο κορμί της και αποφασίζει να τα αφήσει όλα πίσω της. Οριστικά; Δεν έχει σημασία. Αυτό που μετράει είναι ότι όπως και να’χει θα είναι δική της απόφαση.

Τελικά, το κέντρο βάρους της ταινίας δεν είναι η εξαφάνιση του Τομ αλλά η ιστορία της Μπρι, που γύρω της μπλέκεται μια εξαφάνιση συνδεδεμένη με ότι σκότεινο παράγει η ζωή σε μία μεγαλούπολη. Πέρα από την φανερή ζωή των ανθρώπων της, υπάρχει και ένα επίπεδο όπου συναντώνται και διαπλέκονται ποικιλοτρόπως όλες οι σκοτεινές και ανομολόγητες επιθυμίες των ανθρώπων (η σεξουαλική ελευθεριότητα, ο ρόλος του ενδύματος, οι φαντασιώσεις, οι κοινωνικές αναστολές κλπ.).

Στην ταινία υπάρχει και ένας αόρατος σχεδόν παρατηρητής που μας κατευθύνει στην εξέλιξη των γεγονότων, κρυμμένος πάντα στο σκοτάδι μέχρι να βγει στο φως, φανερώνοντας τον πραγματικό του ρόλο.

Υπέροχο το πρωταγωνιστικό ζευγάρι. Η Τζέιν Φόντα στα νιάτα της, πανέμορφη, συγκινητική, και ο Ντόναλντ Σάδερλαντ χωρίς εξάρσεις, τρυφερός, πολύ εσωτερικός.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s