Η ΕΙΚΟΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΙΚΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΦΟΒΩΝ


κριτική του Χρήστου Μήτση για την ΕΞΑΦΑΝΙΣΗklute-4Λίγο μετά το Γούντστοκ και τις εξεγέρσεις του Μπέρκλεϊ, λίγο πριν τη δεύτερη νίκη του Νίξον στις προεδρικές εκλογές και ενώ ο πόλεμος του Βιετνάμ ετοιμάζεται να πάρει την τελική, ταπεινωτική του τροπή, η Αμερική μπαίνει στη σκοτεινότερη δεκαετία της μεταπολεμικής της ιστορίας.Μαζί και οι ταινίες της.

Μια από τις πιο χαρακτηριστικές, «Η εξαφάνιση», μεταφέρει στην οθόνη μια νυχτερινή, γεμάτη απειλητικές σκιές Νέα Υόρκη κι ένα αποξενωμένο από αυτήν ζευγάρι, που συνειδητοποιεί ότι, παρά τη θέλησή του, έχει εμπλακεί σε μια δαιδαλώδη συνωμοσία. Η πόλη που ποτέ δεν κοιμάται έχει πάψει πλέον να είναι ασφαλής, οι άνθρωποί της νιώθουν ολοένα και πιο μοναχικοί, το μέλλον φαντάζει εχθρικό και απρόβλεπτο. Ο ανησυχητικός τρόπος που η κάμερα παρακολουθεί τον Κλιουτ και τη Μπρι στα άδεια δωμάτια, η κλειστοφοβία που αποπνέουν τα στιλιζαρισμένα καδραρίσματα και ο κυνισμός των ηρώων συνθέτουν ένα ψυχρό, εσωτερικά κι εξωτερικά σύμπαν. Ο Άλαν Πακούλα μετασχηματίζει τους αδιόρατους αυτούς κοινωνικούς φόβους σε ενοχλητικές εικόνες ενός πρωτότυπου πολιτικού θρίλερ, κάνοντας την αρχή σ’ ένα κινηματογραφικό είδος που θ’ αφήσει σύντομα τα σημάδια του στο σώμα του αμερικανικού σινεμά («Υπόθεση Πάραλλαξ», «Οι Τρεις Μέρες του Κόνδορα», «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου»). Πάνω σε μια χαλαρή πλοκή, που εμπλέκει την εξουσία με το σεξ και τη διαφθορά, «Η εξαφάνιση» δανείζεται τις αρχετυπικές νουάρ εικόνες του ντετέκτιβ και της femme fatale και τις αναπαράγει μέσα από τον παραμορφωτικό καθρέφτη μιας νέας εποχής. Ιδανικοί ενσαρκωτές, ο σιωπηλός Ντόναλντ Σάδερλαντ και η «ασταθής», απόμακρη Τζέιν Φόντα καθιερώνουν ένα είδος αντιήρωα, με περίπλοκες ανάγκες, σκοτεινό παρελθόν και διφορούμενα κίνητρα. Η δεκαετία του ’60 μοιάζει χιλιόμετρα μακριά

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s